מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר מסרב לפי שעה להיענות לקריאות לקיים משא ומתן עם ישראל על עסקת שחרור חטופים חדשה - עד להפסקת המלחמה. בישראל יש חילוקי דעות האם המשא ומתן נקלע למבוי סתום או שמדובר רק בהקשחת עמדות טקטית מצד חמאס כדי להוציא עוד הישגים.
במערכת הביטחון יש מי שסבורים שהשיחות קרובות יותר לפיצוץ ומביעים פסימיות. מאידך, גורמים אחרים בישראל חושבים שלא נכון להספיד את המשא ומתן ושצריכים לתת סיכוי לקטארים ולמצרים. בארגון הביון שואבים עידוד מכך שהנהגת חמאס הגיעה למצרים ומנהלת שם משא ומתן על מפתחות העסקה - עדות לכך שהם לא שברו את הכלים.
3 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
משפחות החטופים
(צילום: REUTERS/Violeta Santos Moura)
הכותרת
איך חמאס מימן את מתקפת הפתע ב-7 באוקטובר?
25:12
גורם ישראלי בכיר אמר: "כרגע אין משא ומתן, יש תהליך מסוים לנוכח זה שפגשנו את הקטארים פעמיים בשבוע האחרון. הבהרנו לכולם בישראל ומחוץ לישראל שזה הזמן לחדש עיצוב מבנה חדש של עסקה. הייתה עסקה אחת טובה במובן שכל המחויבויות של הצד השני מולאו חוץ מהיום האחרון שבו נמנעו לתת רשימה חדשה של 10 נשים וילדות.
"ההסכם הופר וחזרנו ללחימה. כפי שהבהרנו, אנו מוכנים להתחיל במקום שבו הפסקנו. יש רשימה של 17 נשים וילדים. צריכים להתחיל איתם, אבל לא לשים סוף ליישום השלב הזה. אנחנו מוכנים לדון בשלבים אחרים. המטרה שלנו היא לשחרר את כל בני הערובה מוקדם ככל האפשר".

"לפני ואחרי לשים קץ לנוכחות חמאס"

הגורם הבכיר אמר עוד בהתייחס לסוגיית החטופים: "אנו מוכנים לשאת ולתת על מבנה חדש של עסקת שחרור. אנו מבינים שברגע שזה יקרה - נצטרך הפוגות הומניטריות כמו בעסקה הקודמת. אתה צריך לאפשר להם הפוגה כדי שיתארגנו לשחרור החטופים. זאת ההפסקה הרלוונטית היחידה שתהיה, אך לפני ואחרי אנו נחושים לשים קץ לנוכחות של חמאס.
"אנו מחויבים לזה בגלל הזוועות, בגלל שחמאס נשבע לחזור על הזוועות ומחויב לאנוס ולרצוח. זה לא ישתנה. אני לא מבין מדוע העולם לא מעודד אותנו להשיג את היעד להפסיק את הזוועות האלה. זו המדיניות הכי צבועה שאפשר לדמיין. היעד לא משתנה - אנו צריכים לחסל את חמאס, הוא לא יכול להישאר ולא משנה באיזה צורה. צה"ל נכנס לאזורים שלא היינו בהם, נראה פעולה עצימה. במקומות שהמבצע הסתיים בניצחון מוחלט, לא נצטרך פעולה עצימה יותר. נראה שינוי בלי עמידה על סטופר. יש לחיילים תמיכה מלאה והם יחליטו לאן ללכת ואיך לפעול".
בתוך כך, בעיתון "א-שרק אל-אווסט" שיוצא לאור בלונדון דווח מפי מקור שמכיר את המשא ומתן העקיף בין ישראל לחמאס לחילופי שבויים, כי הסיכוי להגיע להסכם עדיין קיים. עם זאת, המקור ציין כי הפער בין הצדדים עדיין גדול וכך בהתאמה גם תקרת הדרישות שלהם. עוד דווח כי מצרים דוחפת חזק להשלמת עסקה, והעובדה לכך היא הזמנת מנהיגי חמאס והג'יהאד האיסלאמי לקהיר.
גם קטאר ממשיכה במאמצים דומים. הגורם שמכיר את פריי המשא ומתן ציין כי למרות ההזדמנות שקיימת להגיע להסכמה, ייקח זמן לשכנע את שני הצדדים להקל בתנאים למימושה. "יש משקל פוליטי שדוחף להכרח להגיע להסכם, וייתן שחמאס יוותר בשלב מסוים על תנאי הפסקת האש לצמיתות אם הוא ישיג מחיר הולם והבטחה להקלה ברורה של עוצמת הפעולות הצבאיות לאחר תום תקופת הפסקה האש", אמר הבכיר לעיתון הערבי.
בכיר חמאס חוסאם בדראן אמר אתמול: "הכיבוש מתמרן בסוגיית החטופים ועדיין לא הציע הצעות רציניות. הכיבוש ממשיך לשקר ולהרוג למען הרג בניסיון לנקום את מה שקרה ב-7 באוקטובר".
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמר: "אנחנו לא שוכחים לרגע כי מוטלת עלינו את האחריות המוסרית להשיב הביתה את כל החטופים שמוחזקים בעזה. נמשיך לדרוש מהעולם את הסיוע הרפואי, אבל אנחנו סומכים רק על עצמנו. נמשיך לפעול כך שהמאמצים המבצעיים שלנו מסביב יביאו לתנאים להחזרת החטופים.
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
מנהיג חמאס בעזה סינוואר
(צילום: AP)
הגורם הבכיר בישראל מתח ביקורת על ההנהגה הפלסטינית בגדה, והתייחס להתנגדות לשלב את הרשות הפלסטינית ב"יום שאחרי" המלחמה בעזה: "אנו נותנים לרשות הפלסטינית שמות של מחבלים בג'נין, טול כרם ושכם, והם לא עושים כלום. הילדים שלנו נכנסים לשם כדי לטפל בטרוריסטים, ולכן אי-אפשר לצפות שהם יעשו את זה בעזה. ברשות מחנכים את ילדיהם להערצת מחבלים ומשלמים כסף לטרוריסטים ומשפחותיהם. הם בטח לא יוכלו לבצע דה-רדיקליזציה של רצועת עזה.
"אנו מאמינים שמדינות שביצעו תהליך כזה בתמיכת האו"ם, ארה"ב והאיחוד האירופי, כמו סעודיה ואיחוד האמירויות, יוכלו אולי להבטיח שהיעד יושג. אנחנו לא רוצים לראות את חמאס בעזה, את הרשות הפלסטינית בעזה, ולא רוצים לראות שישראל מנהלת את חייהם של שני מיליון פלסטינים. אנחנו רוצים לראות מנהיגות אזרחית מקומית שיכולה לעבוד למען העתיד של הפלסטינים בעזרת מדינות ערב המתונות".
3 צפייה בגלריה
כפר כילא
כפר כילא
תקיפה ישראלית בכפר כילא בלבנון
(צילום: AFP)
על השיחות שמקיים המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין בנוגע לחילופי האש בגבול לבנון, אמר הגורם הבכיר בירושלים: "לא ראינו התקדמות. אנו יודעים על המאמצים של ארה"ב וצרפת - והם מאמינים שאולי יכול להיות סוג של הסכם. כמו בדרום, בצפון אנחנו לא התוקפן ולא יזמנו את ההתקפות. הותקפנו על-ידי חיזבאללה ביום השני של המלחמה. כל יום מאז הם יורים לעברנו, לא מתחילים אף יום עם התקפה שלהם.
"אנחנו נמנעים גם מהתקפות מנע כדי לשמור על המדיניות שלנו שלא ליזום התקפות. זאת עובדה שאנחנו מגיבים בכוח. יותר מ-150 מחבלי חיזבאללה נהרגו עד כה. אם יש סיכוי לשים קץ בדרך דיפלומטית לעימות ולאכוף את החלטת מועצת הביטחון 1701, נשמח שזה יקרה. אם הדיפלומטיה לא תביא פתרון, אין לנו ברירה אלא להשתמש בדרכים אחרות להבטיח שהצפון בטוח, חיזבאללה מתרחק מהגבול והאזרחים הישראלים יוכלו לחזור הביתה בבטחה".
פורסם לראשונה: 20:57, 21.12.23