1 צפייה בגלריה
משרד החוץ בירושלים
משרד החוץ בירושלים
משרד החוץ בירושלים
(צילום: shutterstock)
מחולל ערפל, תרסיסי פלפל, מערכת להתזת חומר החלקה וקצף דביק, סירנה טורדנית ואורות מסנוורים – אלו הן רק חלק מהדרישות שמופיעות במכרז חדש שפרסם משרד החוץ לעיכוב פריצה כנגד המון אלים שצר על שגרירויות ישראל בעולם.
צוותי האבטחה בנציגויות ישראל בעולם מתמודדים לעיתים מול אפשרות של ניסיונות פריצה לתוך שטח הנציגות ע"י המון אלים. ניסיונות פריצה אלימים כאלה התרחשו בעבר, כשהמפורסם שבהם אירע ב-17 בפברואר 1999 - אז 200 פעילים של ארגון מפלגת הפועלים של כורדיסטן (ה-PKK) פרצו אז לקונסוליה הישראלית בברלין ולקחו בת ערובה ישראלית. באירוע נהרגו שלושה מתפרעים ושלושה נוספים נפצעו. הפריצה אירעה עקב טענות שלפיהן המוסד סייע לטורקיה לחטוף את מנהיג ה-PKK עבדאללה אג'לאן.
המכרז של משרד החוץ, שפורסם על ידי חטיבת הביטחון (גוף המונחה על ידי שב"כ), הוא לרכישת 20 מערכות לנציגויות שונות בחו"ל, שביכולתן לעכב את ההמון טרם פריצתו לתוך שטחי הנציגות, עד להגעת תגבורת או מילוט הצוות. מחיר כל מערכת מוערך בכ-20 אלף שקל, ובסך הכול מדובר על סכום של 400 אלף שקל.
מערכת עיכוב הפריצה אמורה לכלול מנגנון לייצור ערפל למשך שש שעות לפחות, וצריכה לעבוד גם במצב של ניתוק מספק חשמל מרכזי. המערכת צריכה לכלול בנוסף גם תרסיסי פלפל בנפח של 100-150 גרם; סירנה טורדנית מחרישת אוזניים בעוצמה של 100 דציבלים במרחק של מינימום שלושה מטרים; אורות מרצדים שנועדו לסנוור את ההמון ולבלבל אותו; מערכת התזה של חומר החלקה וקצף דביק; וכל אמצעי אחר שגורם לעיכוב הפריצה.
במכתב הנלווה הדגישו בחטיבת הביטחון של משרד החוץ כי "המערכת וכל אמצעי שייכלל בה אינם גורמים לתוקף נזק גופני ארוך טווח או נזק בלתי הפיך".