4 צפייה בגלריה
הקארדו בירושלים
הקארדו בירושלים
הקארדו בירושלים
(צילום: אלכס קולומיסקי)
כל מי שצועד מהרובע היהודי לכותל נתקל בעמודים הרומיים המסותתים והקשתות המפורסמות של הקארדו, התגלית הארכיאולוגית המסעירה שנחשפה בעקבות שחרור ירושלים במלחמת ששת הימים. עדות חיה לירושלים הקדומה בתקופה הרומית והביזנטית. אלא שעכשיו מתברר כי הממצא העתיק, המהווה גם את אחת מהאטרקציות התיירותית החשובות בעיר, נמצא בסכנת קריסה ברורה ומיידית.
דוח הנדסי מיוחד שהוגש לאחרונה לשר הבינוי והשיכון, ירושלים ומורשת זאב אלקין, חושף את הצורך בהתערבות דחופה, על מנת למנוע את הידרדרות המתחם. "קיימות התפוררויות באבן וחוסר איזון הנדסי בחלק מהקשתות", הוא קובע. כמו כן מצביע הדוח, שהוגש על ידי "שפר רונן מהנדסים", על אבנים חסרות, שנשרו ככל הנראה, בלאי של אבני הגיר, סדקים שנתגלו במבנה, רטיבות וחלודה.
4 צפייה בגלריה
הקארדו בירושלים
הקארדו בירושלים
(צילום: אלכס קולומיסקי)
4 צפייה בגלריה
הקארדו בירושלים
הקארדו בירושלים
(צילום: אלכס קולומיסקי)
הקארדו, רחוב עתיק עם שדרת עמודים רומיים מרשימים, היה בעבר לב ליבה של העיר הרומאית איליה קפיטולינה, שנבנתה על חורבותיה של ירושלים, אחרי המרד הגדול בשנת 70 לספירה. הרחוב חצה את העיר לשניים ושימש כציר מסחר מרכזי. קשתות האבן הן שרידים של החנויות שניצבו מתחת לעמודים. מעל הקארדו נבנה בשנות ה-70 של המאה ה-20 מבנה מגורים מודרני וכולל היום גם חנויות, בעיקר למזכרות ויודאיקה, כך שהמתחם משמש עדיין לייעודו המקורי כמרחב מסחר מרכזי.
ד"ר ענת אביטל, מנהלת חברת טיולים המקיימת סיורים בירושלים מספרת כי הקארדו נבנה על ידי הקיסר אדריאנוס. "הוא גם האריך אותו, המשיך לסלול אותו דרומה, והפך אותו בעצם לשני קארדואים".
הארכיאולוג נריה ספיר ממחוז ירושלים ברשות העתיקות הסביר כי הקארדו שאנחנו מתייחסים אליו הוא המערבי. "בעוד שהקארדו המזרחי משתרע מרחוב הגיא היום לכיוון שער שכם. ייחודה של ירושלים היא בין היתר בעתיקותיה", אומר ספיר. "רחובה הראשי של העיר הוא ודאי אלמנט שאנחנו רוצים להציג אותו לכל הדורות ולשמר את אופיו של המקום".
4 צפייה בגלריה
הקארדו בירושלים
הקארדו בירושלים
(צילום: אלכס קולומיסקי)
המהנדס יעקב שפר, ממשרד שפר רונן מהנדסים, אמר כי בבדיקה מיוחדת שנערכה במבנים, התגלה כי העמודים נמצאים בסכנת קריסה ממשית. "כבר לפני מספר שנים התגלו כשלים הנדסיים וסדקים בעמודי הקארדו ובוצעו בהם מספר עבודות נקודתיות", מספר שפר. "עם זאת, בסקר שביצענו לאחרונה גילינו החמרה משמעותית במצב העמודים והקמרונות באתר. התוכנית כרגע היא להחליף חלק מהאבנים הסדוקות ולהזריק חומרי ייצוב לקמרונות. בנוסף נסיר בטון מבסיסי העמודים תוך שימור האלמנטים הייחודים בקארדו".
עם קבלת הדוח ההנדסי הקצה השר אלקין 2.5 מיליון שקל להצלת הקארדו ושימורו. בשבוע שעבר סייר השר, יחד עם מנכ"ל משרד ירושלים ומורשת, נתנאל איזק, ברובע היהודי, ומנכ"ל החברה לפיתוח הרובע, הרצל בן ארי, שעדכן אותם בהתקדמות בשני פרויקטים נוספים: בניית מעלית הכותל ושחזור בית הכנסת תפארת ישראל. עבודות השימור של הקארדו יחלו בשבועות הקרובים בביצוע החברה לפיתוח הרובע היהודי.
"חשיבותו ההיסטורית של הקארדו ומאות אלפי המבקרים במקום בכל שנה מחייבים את שימורו", אמר אלקין. "משרד ירושלים ומורשת מבצע בימים אלו מהפכת תשתית ותיירות ברובע היהודי בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים".