4 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
יקדם הטבות לראשי ערים מהליכוד? נתניהו
(צילום: EPA/ABIR SULTAN )
משרדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מקדם בימים אלו מפה חדשה לאזורי העדיפות הלאומית, במטרה, לדבריהם, להרחיב את הסיוע הממשלתי ליישובים נוספים בפריפריה החברתית והגיאוגרפית. מבדיקה נמצא כי מחצית מאותן ערים שנוספו לאשכול הן ערי ליכוד - שבראשן עומד ראש עירייה מטעם המפלגה, כמו באשדוד, בת ים ורמלה.
הגדרת היישובים והאזורים נועדה לאפשר למשרדי הממשלה להעניק הטבות ותמריצים במסגרת מסלולי סיוע שונים לצמצום פערים, לעידוד הגירה לאזורי הפריפריה ולחיזוק יישובים מרוחקים.
במפה שתאושר בשבועות הקרובים, ייכנסו לראשונה יישובים מהפריפריה החברתית מאשכול 5 במדד החברתי-כלכלי של הלמ"ס. לפי משרד ראש הממשלה, "רובם המוחלט של יישובי אשכול 5 זוכה לציונים שליליים במדד ומתחת לממוצע הארצי, ומכאן הרצון להרחיב את הסיוע ליישובים נוספים ובכך להעמיק את מגמת צמצום הפערים בחברה".
בבדיקה אילו ערים נמצאות באשכול 5 - התברר כי ישנן 24 כאלו, כשיותר ממחציתן ערי ליכוד. בערים כמו אשדוד, אשקלון, בת ים, חריש, אור יהודה ורמלה עומד ראש עיר מטעם הליכוד או חבר המפלגה.
4 צפייה בגלריה
שכונת הפארק בבת ים
שכונת הפארק בבת ים
תיכנס למפה ותקבל הטבות כספיות משמעותיות? בת ים
(צילום: קובי קואנקס)
ההודעה על שינוי המפה מגיעה רגע לפני הבחירות המקומיות, מה שמעורר לא מעט תהיות. חשוב לציין כי מדובר במהלך דרמטי, שכן כניסה למפה מעניקה הטבות כספיות משמעותיות, כמו הנחות במחירי קרקעות בערים מסוימות והקלות מס.
מנכ"ל משרד ראש הממשלה אמר בשיחה עם ynet כי "לא עדכנו את המפה הזאת מהותית מאז שנת 2009. המפה הקודמת לא הייתה רלוונטית בהרבה תחומים". לדבריו, "הדבר הכי טוב שיש פה שהיא לא מקפחת אף אחד, בטח לא יהודים וערבים. היה צורך לתקן פרמטרים וזה מה שעשינו. הטענה שמוסיפים למפה ערים ליכודיות ויישובים ביהודה ושומרון היא מופרכת. אין פה שום קשר פוליטי ושום שייכות לבחירות המוניציפליות. ממילא ההטבות ייכנסו לפועל רק אחרי הבחירות לרשויות המקומיות".
בכל מקרה, נראה כי מי שייפגעו מהמהלך - אם תקציב ההטבות הנוכחי יישאר כמו שהוא ולא יגדל בהתאם - הם יישובי הפריפריה החברתית-גאוגרפית, שכעת יאלצו להתחלק בהטבות השונות עם ערים חזקות ויציבות משלהן. בנוסף ייפגעו היישובים החזקים יותר, ששוב ימצאו את עצמם מחוץ לסדר העדיפויות של הממשלה.
בנוגע ליישובי הפריפריה הגאוגרפית, כך לפי הודעת משרד רה"מ, המפה החדשה תשפר את המענה הממשלתי ליישובים חדשים המוקמים, תאפשר סיוע ממשלתי בשלבים מוקדמים יותר של ההקמה ותאריך את משך מעמדם כיישובים חדשים בחמש שנים נוספות. בנוגע ליישובים הנמצאים ברשימה לאור האיום הביטחוני עליהם, הרי שלראשונה יינתן מענה גם למספר יישובים השוכנים בסמוך למכשול התפר.
4 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד רה"מ שלי. המפה - כלי לחיזוק הפריפריה"
מנכ"ל משרד רה"מ שלי. המפה - כלי לחיזוק הפריפריה"
מנכ"ל משרד רה"מ שלי. המפה - כלי לחיזוק הפריפריה"
(צילום: ישראל יוסף)
המנכ"ל שלי ציין כי "מפת העדיפות הלאומית היא כלי חשוב עבור הממשלה לחיזוק הפריפריה, לעידוד ההתיישבות בגבולות הארץ ולצמצום פערים. בחצי השנה האחרונה בדקנו כיצד עושים משרדי הממשלה שימוש בכלי זה כיום, מהם הפערים הדורשים מענה, ועבדנו מסביב לשעון על-מנת להבטיח שהמפה החדשה תהיה עדכנית, רלוונטית ושמישה לעבודת הממשלה".
נציין כי המפה עדיין נמצאים בשלביה הראשונים, ולכן היא עדיין תיאורטית. יש ניסיון כאמור להוסיף למפה לאזורי עדיפויות ערים ליכודיות, אבל לא ברור מהיכן יגיע התקציב לזה, אם אכן הן יתווספו. ייתכן כי נתניהו מנסה להשפיע בצורה מסוימת על הבחירות המוניציפליות, אך אין בינתיים ממש בתוכנית זו.
במשרד רה"מ הסבירו עוד כי המפה החדשה תוסיף כ-800 אלף בני אדם מאשכול 5 לאזורי העדיפות הלאומית, כש-600 אלף בני אדם מאשכול 5 היו חלק מהמהפה הקודמת בשל קירבה לגבול ולשטחי עימות. לדברי המשרד, הפרמטרים שלפיהם נקבעה המפה לא השתנו מאז שנת 2012, וזו החדשה כוללת עדכון שלהם לצד תיקון עוול ליישובים שלא נכללו בה בעבר. "מהפרמטרים האלה ייהנו כלל האזרחים ללא קשר למוצאם", אמרו במשרד.
"החידוש במפה הוא שהוסיפו את אשכול 5 גם מבחינה סוציואקונומית וגם כפריפריה חברתית. זה יסייע ליישובים צמודי גדר וסמוכי גבול. תוקם קטגוריה חדשה של יישובים קדמיים והפרמטרים יקבעו על ידי מערכת הביטחון ולא פרמטרים פוליטיים. במפת העדיפות הבאה יתווספו עוד תבחינים כגון אורך כבישים ביישוב, פינוי אשפה, מספר הילדים שסובלים מהשמנה על כל 100 אלף תושבים ועוד", הסבירו במשרד.
"באשכול 5 היו 48 יישובים ו-18 רשויות שכבר היו במפת העדיפויות", ציינו במשרד רה"מ. "כעת יתווספו 62 יישובים ו-16 רשויות שלא היו עד עכשיו - אין פה פינצטה אלא כלל רחב. בין המצטרפים יהיו גם יישובים קהילתיים וגם קיבוצים ואין כאן מגמה פוליטית. המפה הקודמת הוציאה יישובים שלא בצדק". במשרד רה"מ הכחישו את טענות לפיהן המפה החדשה תוסיף מיליון בני אדם שייזכו להטבות והנחות בקרקע ברשות מקרקעי ישראל וטענו כי זה כלל לא קשור למפה.
למפת העדיפות הלאומית יתווספו שלושה יישובים מצפון השומרון ולראשונה גם יישובים צמודי גדר המאוימים ביטחונית מצידו המערבי של הקו הירוק, כמו היישוב מי עמי הסמוך לוואדי עארה. "יהיו יישובים ביו"ש שייכנסו למפה בתבחיני הצבא ויהיו כאלו שלא", הסבירו במשרד רה"מ.