5 צפייה בגלריה
עינת קליש רותם
עינת קליש רותם
עינת קליש רותם
(עמרי שטיין)
סערה גדולה בעיריית חיפה, בעקבות ישיבת מועצת העיר אמש שדנה בדוח ביקורת מיוחד של מבקר עיריית חיפה עופר טל, בנושא העסקתו של היועץ לביקורת חקירתית בעיריית חיפה על ידי ראש העיר עינת קליש רותם. על פי הטענות, שירותיו של היועץ נשכרו כדי לעקוב אחרי חברי מועצה ובכירים בעירייה במטרה למצוא עליהם רפש ובכדי לעשות בחומרים שימוש לצורכי ראש העיר.
ראש העיר קליש רותם עצמה לא נכחה בישיבת המועצה שנמשכה אל תוך הלילה, ולחברי המועצה נמסר כי היא חולה. "נאחל לה החלמה מהירה", אמרו בציניות כמה מחברי המועצה, "היא יודעת בדיוק מדוע היא לא באה לישיבה הזאת".
5 צפייה בגלריה
ישיבת מועצת העיר חיפה
ישיבת מועצת העיר חיפה
ישיבת מועצת העיר חיפה אמש
( צילום: ליאור אל-חי)
5 צפייה בגלריה
החוקר רו"ח יהודה בר לב,  ולידו חברת מועצת העיר חיפה סופי נקש
החוקר רו"ח יהודה בר לב,  ולידו חברת מועצת העיר חיפה סופי נקש
החוקר רו"ח יהודה בר לב, ולידו חברת מועצת העיר חיפה סופי נקש
( צילום: ליאור אל-חי)
מבקר העירייה בדק התקשרות של ראש העיר עם רואה החשבון יהודה בר לב, במטרה לבחון חריגות חשבונאיות בתחום הרכש, כפי שנכתב בהסכם ההתקשרות בין הצדדים.
ואולם מדוח הביקורת המיוחד של מבקר עיריית חיפה, עולה כי ההתקשרות הייתה במסווה, כדי לחקור את מעשיהם של חברי מועצה ובכירים בעירייה. עוד התברר, מחשבוניות ודוח שעות, כי אותו בר לב, שימש לכאורה כיועץ סתרים של ראש העיר בשלל סוגיות שאינן מן הביקורת החקירתית.
בין השאר, עולה כי נערכו חקירות אודות חברת מועצה מהאופוזיציה סופי נקש, כנגד עמותת "שומרי הסף" אשר עתרה כנגד ראש העיר בנושאים שונים וכנגד בכיר לשעבר בעירייה. העסקתו של היועץ עלתה למשלמי המסים בחיפה כשני מיליון שקלים.
5 צפייה בגלריה
התצהיר
התצהיר
התצהיר שכתב הקבלן
( צילום: ליאור אל-חי)
5 צפייה בגלריה
ישיבת מועצת העיר חיפה
ישיבת מועצת העיר חיפה
( צילום: ליאור אל-חי)
בדוח המבקר נכתב כי בחלק מהדיווחים שכתב רו"ח בר לב, תחת תיאור העבודה, נרשמו מילות קוד שאינן מאפשרות לדעת מהי מהות העבודה. בין מילות הקוד ניתן למצוא את הכינויים: "השוד הגדול", חנות דגים", "ניצול מרות", "חנות מכולת", "תביעת דיבה", "חנות מידע", "הוקי קרח" ועוד.
ל-ynet הגיע מסמך, תצהיר אותו מילא קבלן שהעניק שירותים לעיריית חיפה, ממנו עולה כי ראש העיר עינת קליש רותם הייתה מודעת למה שבודק החוקר וביקשה מאותו הקבלן לסייע לו.
"בתאריך 7 באוקטובר 2021, הגיע אליי אדם שהציג עצמו כרו"ח יהודה בר לב שעוסק בביקורת חקירתית וסיפר לי על עברו כחוקר ביחידת להב ומשטרת ישראל", כתב הקבלן בתצהיר, "מר בר לב חקר אותי במשך כארבע שעות על כל מידע אפשרי שיש לי בעניין בכיר לשעבר בעיריית חיפה. שאלותיו התייחסו באופן מפורש לאותו בכיר הן בתקופת כהונתו והן לאחר מכן, על עסקיו הפרטיים לאחר שעזב".
כאן הוסיף הקבלן בתצהיר, "באמצע החקירה, העלה על הקו את גברת עינת קליש רותם ראש העיר חיפה, שביקשה ממני לשתף פעולה עם החוקר בר לב שהגיע מטעמה בכל מידע אפשרי על מר... לאחר מספר ימים שמעתי שהחוקר בר לב נפגש עם עוד אנשים נוספים בעניין אותו אדם".
שרית גולן שטיינברג, חברת מועצת העיר חיפה וממלאת מקום יו"ר ועדת הביקורת יוסי שלום, פנתה היום ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, בדרישה להורות על פתיחת חקירה כנגד ראש העיר חיפה והיועץ החיצוני שהועסק בעירית חיפה ביוזמתה, בחשד לעבירות של מרמה והפרת אמונים, זיוף במסמכי תאגיד ושימוש לרעה בכח המשרה.
סופי נקש, סגנית ראש העיר ויו"ר ועדת הכספים, שאחריה בוצע מעקב, אמרה כי "אחרי שנתיים של רדיפה פוליטית וניסיונות לפגוע בשמי הטוב ובמשפחתי האמת יצאה לאור בדוח מבקר העירייה. חבל שראש העיר בזבזה שני מיליון שקלים מכספי משלם המסים החיפאי בניסיונות כושלים לחיסול יריבים פוליטיים. עכשיו מבקר המדינה והרשויות המתאימות יבדקו את התנהלותה".
שרית גולן שטיינברג, חברת מועצת העיר חיפה ומ"מ יו"ר ועדת הביקורת בעירייה, אמרה, "העדויות והממצאים הקשים העולים מן מדוח מבקר העירייה עופר טל, מחייבים לדעתי פתיחת חקירה פלילית כנגד כל המעורבים בהפעלת היועץ לביקורת חקירתית לביצוע חקירות, אשר ספק לגבי חלקן אם הן מותרות על פי חוק באופן בו בוצעו, ובפרט החקירות הנוגעות לחברת המועצה מהאופוזיציה לראש העיר ועובדים בכירים לשעבר".
ראש העיר חיפה עינת קליש רותם, מסרה בתגובה: "בלי מתווכחים, בלי פרשנות, הכול חשוף ושקוף. כשאין מה להסתיר חושפים ולא 'גונזים'. מזמינה את הציבור לקרוא את דוח המבקר ולבדוק האם יש קשר בין מסקנות ועדת הביקורת, הנשלטת על ידי מועצה לעומתית, לבין הדוח עצמו. תודה למבקר העירייה על הדוח המקצועי והענייני".
התנועה לאיכות השלטון דרשה לפתוח בחקירה נגד ראש העיר: "מדובר בפרשה חמורה ביותר שבה הזמינה לכאורה ראש עיר חיסול פוליטי של מתנגדיה, באמצעות ניסיון לתפירת תיק, ותוך שימוש בכספי ציבור לשם כך", מסר עו"ד תומר נאור, ראש האגף המשפטי בתנועה. "מזה קרוב לשנה שהתנועה למען איכות השלטון בישראל פונה אל משטרת ישראל על מנת שתפתח בחקירה פלילית בנושא. כעת, על בסיס המידע החדש - אנו דורשים מהמשטרה לפתוח בחקירה לאלתר".