יו"ר רע"מ מנסור עבאס התייחס הבוקר (יום ראשון) בריאיון לאולפן ynet למהפכה המשפטית, והצהיר כי לא יתמוך בשינויים המוצעים למערכת המשפט. "ערכים דמוקרטיים חזקים ומושרשים מסייעים להגן על המיעוטים, כמה יש עוצמה ועצמאות יש לבית המשפט העליון. לכן אני אף פעם לא אתן יד לדברים שיפגעו במודל הדמוקרטי או במעמדה של החברה הערבית כמיעוט במדינת ישראל", אמר.
עבאס ציין כי שר המשפטים יריב לוין ביקש את תמיכת מפלגתו, אך הוסיף: "את מה שלוין אמר לי באופן אישי הוא אמר כבר במליאת הכנסת מול מצלמות. הוא אכן מבקש תמיכה בגרסה כזו או אחרת של השינויים במערכת המשפט, אבל אני רוצה להדגיש שאין קשר בין מה שקורה בין זה למיגור הפשיעה והאלימות או לתחומים הכלכליים בחברה הערבית. לא יכול להיות דיל של 'תן וקח' עבור התמיכה שלנו".
בשבוע שעבר עבאס תקף את לוין במליאת הכנסת, והאשים כי "אתם לא מאפשרים להקים ועדה מיוחדת לטיפול בפשיעה בחברה הערבית. תעשה משהו, אין לנו איך לדבר עם ראש הממשלה אז אנחנו מדברים איתך - ארגוני הפשע משתלטים על החיים שלנו וממשלת ישראל עומדת מהצד. תעשה משהו!".

ברקע הרצח של דיאר עומרי (19), שנורה למוות אמש במהלך קטטה בגלבוע, עבאס התייחס גם לעלייה במגמת הפשיעה והאלימות בישראל, ואמר כי "העלייה בפשיעה מתרחשת בכלל החברה הישראלית, גם בזו היהודית, אך אין ספק שהאירוע אתמול היה חריג. זה לא היה קשור לארגוני פשע, לחיסולים או לפרוטקשן, זה היה רק ויכוח בין שני נהגים על הכביש שהתפתח לקטטה, והסתיים במוות".
על הטענות כי מדובר ברצח על רקע לאומני, עבאס אמר כי "לא אאמץ את הנרטיב האוטומטי של פוליטיקאים פופוליסטיים, שלוקחים כל נושא לממד הזה. מה שאני דורש ומה שמשפחתו של עומרי דורשת זה חקירה שבאמצעותה האמת תצא לאור, ושימצו את הדין עם הרוצח". עבאס הדגיש: "צריך לתת למוסדות האכיפה ולמערכת המשפט למצות את הדין עם העבריינים. זה חשוב מאוד כדי להחזיר את האמון במערכות האלה, וגם כדי שהמשפחה והיישוב יקבלו מענה".
2 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
"הממשלה לא מתפקדת בכלל, ולכן יש הפקרות ברחוב". מנסור עבאס
(צילום: מוטי קמחי)
ח"כ עבאס תקף את הממשלה הנוכחית ואמר כי "היא לא מתפקדת בכלל, ולכן יש הפקרות ברחוב. בממשלה הקודמת הייתה תחושה של שיפור בביטחון האישי, הצלחנו להשיג תוצאות טובות, אך ברגע שהממשלה הזו נכנסה המדיניות וסדר העדיפויות השתנו".
על הבטחתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להחזיר את המשילות והביטחון, בפרט בחברה הערבית, עבאס אמר כי "חזרתי לנתוני הפשיעה והאלימות בחברה הערבית ב-15 השנים האחרונות, ומצאתי שכשיש שר ביטחון פנים מקצועי, כמו השר עמר בר-לב וסגנו יואב סגלוביץ'. ראינו שיש התמודדות יותר מוצלחת עם התופעה הזאת. אין ספק שמאז שבן גביר נכנס למשרד יש שינוי מגמה. אנחנו מדברים על עלייה של 250% במקרי הרצח בחברה הערבית, ועלייה מסוימת גם בחברה היהודית".
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"השר לא מתפקד? שיביאו פרויקטור מיוחד למשרד". עבאס על בן גביר
(צילום: יאיר שגיא)
אתה חושב שלבן גביר לא אכפת? שהוא אומר בעצם 'שהערבים ירצחו אחד את השני'? "לא אכנס לכוונות של איתמר בן גביר. אני מתאר את הדברים כפי שהם, והתוצאות מדברות בעד עצמן. יש כישלון, ולכן פניתי לסגן ראש הממשלה, שר המשפטים יריב לוין, וביקשתי שהממשלה תטפל בבעיה הזאת. יש שר שלא מתפקד במשרדו? שיכניסו לשם סגן שר מקצועי או פרויקטור מיוחד שינהל את האירוע. אנחנו משלמים בחיי אזרחים, ויש אירועים שהם מעבר לזה. זה יכול לסכן מרקם יחסים בתוך יישוב, או בין שני יישובים או בין עדות שונות. לכן יש כאן אי-תפקוד אופקי של הממשלה, גם בתחום הביטחון, גם בתחום הכלכלה, גם בניהול השינויים המשפטיים. יש מין תחושה שאין מי שמנהיג את המדינה".
אתה חושב שהמפכ"ל צודק בדבריו שהאלימות קשורה לתרבות במגזר הערבי? "דיברנו כבר על דבריו של המפכ"ל, הייתה לי גם שיחה איתו והוא הבהיר את דבריו. הוא התייחס להקשר הרחב של הפשיעה והאלימות, ואין ספק שיש מימד תרבותי בפשיעה הזאת, כמו על רקע נקמת דם, או רצח בתוך המשפחה, מה שנקרא על כבוד המשפחה. זה דבר בתפיסה התרבותית, לא של כלל החברה הערבית, אלא של קומץ מסוים, ואנחנו מתמודדים עם זה.
"עם זאת, יש בחברה הערבית גם פשיעה על רקע כלכלי. כל ארגוני הפשע הם למעשה ארגונים כלכליים שעובדים בפרוטקשן. הרקע לאלימות ולפשיעה בחברה הערבית הוא מגוון ורחב, ואי אפשר לצמצם אותו רק לתחום נקמת הדם. כמעט 65% מהמקרים קשורים לארגוני הפשע, 35% הם היבטים שונים, גם של נקמת דם, אבל גם של אלימות בתוך המשפחה, וגם סתם סכסוך בכביש כמו שראינו אתמול חשוב שנבין את הסיבות והנסיבות כדי למצוא פתרון, אבל הייתי מעדיף שמי שיתמודד עם הממד התרבותי זו ה חברה הערבית עצמה, שתקדם פתרון גם דרך מערכת החינוך. בכל השאר יטפלו גורמי האכיפה והמשפט".