רוסיה עצרה החודש שני מנהלים של פאב להט"בי בעיר אורנבורג שבדרום-מערב המדינה, בצעד שממחיש את עליית המדרגה ברדיפת הקהילה הגאה. דיאנה קמיליאנובה (28) ואלכסנדר קלימוב (21) מואשמים ב"קיצוניות" וב"קידום יחסי מין לא-מסורתיים בקרב לקוחות הבר".
סוכנות הידיעות AFP דיווחה בסוף השבוע שאחרי מעצרם הוסיפו הרשויות את השניים לרשימת הטרור, והמדינה מגדירה אותם כ"טרוריסטים" ו"קיצוניים". רוסיה פשטה על הבר הלהט"בי ב-9 במרץ, וברשת הופצו סרטונים שמתעדים את השוטרים משפילים את הלקוחות בזמן הפשיטה.
2 צפייה בגלריה
רוסיה ולדימיר פוטין גאווה להט"ב הומואים
רוסיה ולדימיר פוטין גאווה להט"ב הומואים
עליית מדרגה ברדיפת הקהילה הגאה ברוסיה
(צילום: shutterstock, רויטרס )
בית המשפט באורנבורג קבע שקמיליאנובה וקלימוב יישארו במעצר עד 18 במאי. לפי AFP השניים הם הראשונים שיעמדו לדין לאחר שבית המשפט העליון ברוסיה אסר בחודש נובמבר על פעילות "התנועה הלהט"בית הבינלאומית" – הגדרה רחבה ומעורפלת, שמאפשרת למעשה להעמיד לדין ולשלוח לכלא כל אדם פרטי וארגון שיוצג כמי ש"מקדם להט"ביות".
בית המשפט העליון ברוסיה הורה לראות באותה "תנועה הלהט"בית" ארגון קיצוני, ולפי משמעות מחמירה של הפסיקה אסר בפועל כל סוג של אקטיביזם להט"בי.
2 צפייה בגלריה
רוסיה הפגנה של הקהילה הגאה להט"ב מוסקבה 2020
רוסיה הפגנה של הקהילה הגאה להט"ב מוסקבה 2020
הפגנה של הקהילה הגאה במוסקבה, ארכיון
(צילום: AP Photo, File)
רוסיה מנהלת מבצע דיכוי נגד להט"בים כבר קרוב לעשור. את החוק הדרמטי הראשון נגד להט"בים היא אישרה ב-2013, ואז היה זה שכונה "חוק התעמולה ההומוסקסואלית" ואסר כל הבעת תמיכה פומבית ב"יחסי מין לא מסורתיים" בסביבה שבה עשויים להימצא קטינים. משמעות הדבר הייתה שגם קיום מצעד גאווה או גילויי חיבה פומביים בין בני זוג מאותו מין הופכים למעשה פלילי.
מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה ב-2022 הגביר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין את מבצע הדיכוי האנטי-להט"בי, במידה רבה כדי להדגיש את ההתנגדות לערכי המערב הליברליים ולהציגם כאיום קיומי על הציוויליזציה הרוסית. בשנה שעברה הורחב "חוק התעמולה" מ-2013 כך שכעת הוא אוסר "תעמולה הומוסקסואלית" גם בסביבה של בגירים. בחוק אחר, שאושר השנה, אסרה רוסיה הליכי התאמה מגדרית וטיפולים שונים בטרנסג'נדרים.