תקציב המדינה שאושר בממשלה בצהריים (שישי) מבטיח חינוך חינם מגיל שנתיים לפי לשכת ראש הממשלה, אבל במשרד האוצר אמרו כי מדובר ב"הוזלה", ולא בחינוך בחינם. מלבד העובדה שעדיין לא ברור אם ילדים בגיל שנתיים יוכלו כבר בשנה הבאה להגיע לגנים בחינם, או שמא הוריהם יידרשו להמשיך לשלם - גם אם פחות - האופן שבו תיושם התוכנית עדיין לא ברור, ולצד זאת עולות שאלות קשות סביב מצב המעונות כיום, שסובלים מקשיי כוח אדם קשים בשל שכר נמוך למטפלות והגננות.
3 צפייה בגלריה
( צילום: EPA, רויטרס)
במשרד החינוך נערכים ליישום של ההחלטה באופן הדרגתי משנת הלימודים הקרובה בין השאר באמצעות גיוס והכשרת מטפלות, ובניית גני ילדים באמצעות הרשויות המקומיות. ההחלטה תקבל משנה תוקף כשתקציב המדינה יאושר בכנסת – אחרי שאושר היום בממשלה.
שר החינוך יואב קיש ביקש מהדרג המקצועי במשרדו לבנות כמה מודלים שיאפשרו להוציא לפועל את התוכנית, ואלה צפויים לכלול בין השאר את אופן המימון – ואוצ'רים שיועברו להורים, או סכומי כסף שיועברו לרשויות המקומיות או מנהלי המעונות. לפי משרד החינוך, כניסת פעוטות בני שנתיים למערכת תאפשר גם את הגברת הפיקוח על יותר פעוטות.
3 צפייה בגלריה
תקציב המדינה הובא לאישור הממשלה
תקציב המדינה הובא לאישור הממשלה
ההצבעה בממשלה. חינם, או מוזל?
אלא שמלבד המימון של חינוך הילדים – מעונות הגיל הרך נתונים למשבר כוח אדם קשה שנובע משכר נמוך בתחום. "הממשלה הביאה בשורה של ממש, אבל אסור שזה יהיה סוף פסוק בנושא", אמרה מור דקל, יו"ר העמותה למען הגיל הרך. "חשוב להבהיר כי טיב המסגרות של הילדים, שלומם ובטיחותם, איכות הצוותים, שכרם ופיתוחם המקצועי – הם שלנגד עינינו. אם המדינה מבקשת להשקיע תקציב בפעוטות מגיל שנתיים – קריטי שהוא ילך ישירות להפעלת מסגרות של המדינה, תוך מיקוד בשיפור האיכות והסטנדרטים הקיימים היום". לדבריה, "אסור להפקיר את מפעילי המעונות הפרטיים. טוב תעשה הממשלה אם תפעל כבר עתה לשדרוג שכר המחנכות במסגרת חתימה מיידית של ועדת המחירים, לצד סבסוד העלייה – כך שלא תחול על ההורים".
במרכז טאוב ציינו כי "הרחבת חינוך חינם מגיל שנתיים ללא טיפול באתגרים הנוכחיים והכנת המערכות לכך – תעמיק את הבעיות", ומנכ"לית המועצה לשלום הילד על הגיל הרך, עו"ד ורד וינדמן, אמרה כי "לא די בהרחבת גיל הזכאות – אלא לפני הכול חייבים להבטיח חינוך איכותי והתייחסות למטפלות או גננות כפרופסיה, להבטיח שכר הולם ולהכפיל לכל הפחות את מספר המפקחות".

הנתונים, ההערכות והציפיות

על פי ההערכות, בהינתן שהבטחתו של נתניהו – ולא זו של סמוטריץ' תצא לפועל, והחינוך אכן יינתן בחינם לגילי שנתיים ומעלה, משפחות יוכלו לחסוך כ-20 אלף שקל בשנה. "מדובר על נתח תקציבי משמעותי שיוזיל באופן ניכר את הוצאות ההורים. ההערכה היא שהתוכנית תתוקצב ביותר ממיליארד שקלים רק בשנה הראשונה", אמרו במשרד החינוך, שם מעריכים כי חינוך חינם יגדיל את מספר הילדים שילמדו במסגרות המפוקחות. למרות זאת, הצפי הוא שהצטרפות הילדים למוסדות המפוקחים תהיה הדרגתית, מאחר שיש משפחות שיעדיפו לשלוח את ילדיהן למסגרות פרטיות או להותירם בבית מסיבות שונות.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
קיש. כבר ביקש לבחון מודלים
(צילום: רפי קוץ)
כיום, כ-70% מהילדים בגילי שנתיים עד 3 הולכים למעונות, מהם 25% בלבד לכאלה שמפוקחים על ידי משרד החינוך. עוד 30% נשארים בבית עם אחד ההורים, עם סבתות או מטפלות. אורנה פז, מנהלת אגף חינוך הגיל הרך במשרד החינוך, אמרה כי "זו בשורה גדולה לילדי ישראל, שתתן רצף חינוכי מגיל שנתיים עד גיל שש בגני הילדים. כיום יש שתי מערכות, והחוק (התוכנית לחינוך חינם – תט"ח והג"ע) מהווה בשורה גדולה מאוד".
נועה צור, פרויקטורית בכירה בנושא מעונות היום במשרד החינוך, אמרה כי "ההשקעה בגילי לידה עד שלוש מהחשובות ביותר מבחינת צמצום פערים, התפתחות קוגניטיבית, מתן מענה מיידי והשפעה עתידית על הילדים ויש לכך חשיבות עצומה". צור ציינה שבשנה האחרונה הוכשרו 12 אלף מטפלות, ובשנה הבאה צפויה הכשרה של עוד 17 אלף מטפלות. לטענתה, החתימה על צו המחירים מצידו של שר האוצר סמוטריץ', צעד שיעלה את תעריפי מעונות היום, תסייע בגיוס מטפלות חדשות. במשרד אמרו כי הם פועלים בכמה זירות לצמצם את המשבר באמצעות הכשרות ותמריצים, כולל מיתוג העיסוק בגיל הרך.
פרופ' מיכל בלר, נשיאת המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט, אמרה כי "הגברת הפיקוח על איכות המערכת והכשרתם המקצועית של העוסקים בהוראה הם צורך קיומי של מדינת ישראל כדי להבטיח את עתידה. זו גם הזדמנות חשובה בצמצום פערים ומתן הזדמנות שווה לכל ילד בישראל. אני תקווה שגם גילי 2-0 יזכו לתקצוב בקרוב". טלי ניר, מנכ"לית עמותת 121, שמובילה את שותפות "בידיים טובות – המטה להשקעה בגיל הרך", אמרה כי "חובה לתקצב גם את העלאת שכר נשות הצוותים במעונות היום, להמשיך לממן את ההכשרות המקצועיות לעובדות במסגרות ולהרחיב את הסבסוד להורים רבים נוספים שמתקשים לעמוד בתשלום שכר הלימוד למסגרות".