נסיעות חינם לבני 75 ומעלה, כרטיס חופשי-ארצי ותשלום אחיד לפי מרחק נסיעה: שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן הודיעו בצהריים (ראשון) על רפורמת "דרך שווה" שתוזיל משמעותית את מחירי התחבורה הציבורית ותיכנס לתוקף בקיץ הקרוב. במסיבת עיתונאים האשימה מיכאלי כי "משרד התחבורה הזניח את התחבורה הציבורית במשך שנים - והפקקים הלכו והצטברו".
לאחר הרפורמה, כרטיס חופשי-חודשי ארצי יעלה 225 שקלים בלבד. בנגב, בגליל ובכל היישובים שמחוץ למטרופולינים של ירושלים, גוש דן וחיפה יהיה כרטיס חופשי-אזורי במחיר 99 שקלים בלבד, עבור כל הנסיעות ברדיוס של 40 קילומטרים. במסגרת השינוי, המחירים יסובסדו ב-70%, והתכנון הוא להגדיל את הסבסוד עוד יותר בשנים הבאות.
6 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
השרה מיכאלי מציגה את הרפרומה, בהצהרה בתחנת הרכבת יצחק נבון בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
6 צפייה בגלריה
מתוך מצגת משרד התחבורה
מתוך מצגת משרד התחבורה
מתוך מצגת משרד התחבורה
הרפורמה מסדירה גם נסיעות חינם לבני 75 ומעלה. כמו כן, ילדים ובני נוער עד גיל 18 ומבוגרים בני 60 ומעלה יקבלו הנחה של 50%. ליברמן ציין כי הוא מקווה שעד סוף השנה כל הגמלאים (בני 67 ומעלה) לא יצטרכו לשלם כלל על שימוש בתחבורה הציבורית.
רפורמת "דרך שווה" תצמצם את יותר מ-80 תעריפי התחבורה הציבורית שונים הקיימים כיום למספר מצומצם של תעריפים אחידים - ארבעה לאוטובוסים וחמישה לרכבת. במסגרת המודל החדש ניתן יהיה לקנות בכל יישוב בארץ כרטיס לנסיעה בודדת, מנוי חופשי יומי או מנוי חופשי חודשי בתעריף אחיד לפי מרחק נסיעה ומיקום גאוגרפי. כרטיס נסיעה עירוני יעלה 5.50 שקלים וייאפשר נסיעה של 90 דקות עם מעברים בלתי מוגבלים למרחק של עד 15 ק"מ - גם בין יישובים שונים הסמוכים זה לזה. המחיר יהיה זהה עבור נסיעות באוטובוסים, ברכבת הקלה וכן במטרונית, הכרמלית והרכבלית בחיפה.
ברכבת ישראל ייקבעו חמישה תעריפים מבוססי מרחק לנסיעה בודדת ושלושה מנויי חופשי-חודשי משולבים בכרטיס "חופשי ארצי" החדש.
6 צפייה בגלריה
חידוש הנסיעה ברכבת בצל התפשטות נגיף הקורונה
חידוש הנסיעה ברכבת בצל התפשטות נגיף הקורונה
הוזלה גם במחירים ברכבת
(צילום: עידן ארבל)
במשרד התחבורה הבטיחו כי יתאפשר לראשונה תשלום באשראי ובאפליקציות תשלום, ללא פערי מחירים בין אמצעי תשלום שונים כפי שהיה עד כה.
במסיבת העיתונאים שנערכה בתחנת הרכבת יצחק נבון בירושלים הציגה שרת התחבורה האשמות חמורות כלפי משרדה תחת השרים הקודמים. "באנו למשרד שהזניח את התחבורה הציבורית הזנחה עמוקה, ארוכת שנים, ולכן הפקקים התארכו. אמרתי מהרגע הראשון שנעבור לקידום תחבורה ציבורית כי זה יקדם אותנו לצאת מהפקק. זה יוריד גם את כמות התאונות. שיפור התחבורה הציבורית והבאת אנשים לשימוש בה גם יקדם את ההתמודדות שלנו עם משבר האקלים והפחתת הזיהום", אמרה מיכאלי.

מיכאלי: "הרפורמה תגרום ליותר אזרחים לנסוע בתחבורה ציבורית"

בפתח מסיבת העיתונאים הכריזה מיכאלי "אנחנו מביאות היום צדק תחבורתי", והגדירה את התמחור החדש "מודל צודק, שווה, הוגן, משתלם, שמביא לתיקון עיוותים היסטוריים". היא הסבירה כי הרפורמה "נועדה לגרום להרבה יותר אזרחיות ואזרחים לנסוע בתחבורה ציבורית". לדבריה, "היא תעשה לכולנו יותר קל יותר משתלם והרבה יותר שווה להגיע מנקודה לנקודה בחיים, לא רק על המפה".
6 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי ואביגדור ליברמן
מרב מיכאלי ואביגדור ליברמן
מרב מיכאלי ואביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים
(צילום: עמית שאבי)
שר האוצר ליברמן אמר: "אם ארצה לסכם את מהות הרפורמה - קודם כל צדק והגינות. זו פעם ראשונה שכולם יודעים איך נקבע מחיר, ולמה נקבע, ויש קריטריון אחד ברור - מרחק, קילומטראז'. שום שיקול אחר".
בנושא זה אמרה מיכאלי: "אם הגעתן הנה בתחבורה ציבורית, כמוני וכמו הצוות שלי, הייתן מגלות שכל אחת מכן שילמה סכום אחר לגמרי. גם אם נסעתן את אותו המרחק, אפילו מאותה עיר, יכול להיות שבין שכונות שונות שילמתן תעריף אחר לגמרי על אותה נסיעה. למה? עיוות של שנים על גבי שנים שנבנה במשרד התחבורה, טלאי על טלאי של מחירים ותעריפים שהם תוצאה של לחצים וקומבינות פוליטיות ארוכות שנים. העיוות גורם לכך שנוסעת בעכו משלמת פי שניים מנוסעת בטבריה. למה? ככה. נוסע מבני ברק משלם פי שניים מנוסע מבית שמש. אי שוויון במלוא תפארתו. לא מדובר פה בהנחות. היום אנחנו שמות סוף לקומבינה".