במהלך המלחמה בעזה משקיע חמאס מאמצים אדירים במערך התקשורת שלו, במטרה להציג "תמונת ניצחון" ולהשפיע על דעת הקהל בעולם. גם חיזבאללה, שנלחם מול ישראל בצפון, והחות'ים שיורים מתימן לאילת, מייחסים חשיבות רבה לתעמולה ומנסים לשלוט בנרטיב ככל שניתן.

חמאס: גיוס העולם הנאור, וטרמינולוגיה "יהודית"

במלחמה הנוכחית חמאס משתמש במערך תקשורתי עצום ומקצועי, ומפרסם ללא הפסקה סרטונים מושקעים - שמטרתם להעלות את המורל ולצייר תמונת ניצחון ודאית. המערך התקשורתי של חמאס מתפקד כעוד זרוע חיונית של ארגון הטרור במלחמה מול ישראל.
אורית פרלוב, חוקרת מגמות שיח בעולם הערבי במכון למחקרי ביטחון לאומי, הבחינה בכמה מגמות של הסרטונים שמפרסם חמאס. המגמה הראשונה זכורה מה-7 באוקטובר, כשחמאס העביר בשידור חי וללא מתווכים את מעשי הזוועות ואת חטיפת הישראלים לעזה. המגמה השנייה, לפי פרלוב, היא "העברת מסרים עם סרטוני 'שיווק' ערוכים היטב, שגורמים לציבור להזדהות איתם. המגמה השלישית היא סרטונים של השפלות חיילים", וסרטונים שמתארים כיצד הם נחטפו, "סרטונים שמעוררים פעולות השראה, במיוחד בקרב הפלסטינים תושבי הגדה שיעשו פעולות נקם".
הכותרת
כאב של לוחמים: היחידות ביקשו קב"ן ביום הראשון למלחמה
25:36
5 צפייה בגלריה
אבו עוביידה דובר חמאס
אבו עוביידה דובר חמאס
אבו עוביידה, הדובר הצבאי של חמאס
(צילום: AFP)
יותר מחודש מפרוץ המלחמה, פרלוב מציינת כי מערך התקשורת של חמאס מתמקד כיום "בעיצוב התודעה לקהילה הבינלאומית, באמצעות צילום סרטוני ילדים ופגים פגועים או מתים. כך הם מגייסים את העולם הנאור שיתמוך בהם", היא אומרת. פרלוב מציינת שהתגובה של ההסברה הישראלית לתעמולה של חמאס במתקפת הטרור ובתחילת המלחמה - תגובה שלקחה זמן, הייתה מיושנת. "הכול כבר קורה, והציבור הישראלי היה למעשה שבוי של הנרטיב הפלסטיני, כי לא היה משהו אחר. הצד הישראלי רצה לחכות ולבחון, וכל הזמן הזה רצו סרטוני חמאס וג'יהאד ברשת".
תנועת חמאס פועלת לביסוס תדמיתה בפני הציבור כל הזמן, ומשווקת את עצמה כ"תנועת ההתנגדות הראשונה" שהצליחה להביס את ישראל. התנועה זוכה לאהדה רבה בקרב הפלסטינים ובעולם הערבי - ואפילו המערבי. באשר לטרמינולוגיה של ארגון הטרור, חמאס מרבה להשתמש במונחים עם סממנים יהודיים כמו "רצח עם", "שואה" ו-"טבח". החמאסניקים מאמצים מושגים מהטרגדיות שעברו על העם היהודי, ועושים בהם הקבלה ישירה לפעילות של צה"ל ברצועת עזה.
5 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
זוועות ה-7 באוקטובר שודרו בערוצי חמאס, והישראלים "נשבו בנרטיב הפלסטיני"
חמאס משתמש בדובר הצבאי שלו, אבו עוביידה, כדי לעדכן מדי הערב את הצופים מה נעשה בלחימה באותו יום. בהופעותיו מסכם אבו עוביידה את ההתרחשויות - ולא מספר מה חמאס עומד לעשות. בהופעותיו של אבו עוביידה, בדרך כלל בערוץ אל-ג'זירה, הוא מקפיד שלא להיחשף. הצופה בקושי רואה את עיניו, ומתמקד בדבריו של הבכיר מחמאס. אבו עוביידה הפך לדמות נערצת בעולם הערבי, וברשתות החברתיות מעריצים את "רעול הפנים" - ביטוי שהפך נפוץ ברשת.
מול ישראל משתמש חמאס בלוחמה פסיכולוגית אכזרית. מדי כמה ימים, כשהמו"מ לעסקת חטופים מגיע למבוי סתום, מפרסם ארגון הטרור סרטונים של ישראלים חטופים. כלי תקשורת בישראל בחרו במלחמה שלא לפרסם את הסרטונים, שאותם צה"ל כינה "טרור פסיכולוגי".

חיזבאללה: פרומואים לנסראללה ומפת התקיפות בישראל

גם חיזבאללה מייחס חשיבות רבה לזירה התקשורתית, אם זה בפרומואים לפני נאומי נסראללה ובנאומים עצמם, בפרסום תמונות ההרוגים של ארגון הטרור ובלקיחות האחריות שיוצאות בניסוח אחיד. גם סרטונים של פעולות חיזבאללה מתפרסמים ערוכים וממותגים.
בימים האחרונים ניתן היה להבחין בשני שינויים מרכזיים מבחינת ההודעות שיוצאות מהארגון, ברקע הלחימה מול ישראל בגבול הצפון. השינוי הראשון הוא מיקומי התקיפות: בימים הראשונים של הלחימה נהג חיזבאללה לפרסם, אחרי כל תקיפה שלו, הודעת לקיחת אחריות שבה כתב את השעה ואת מיקום התקיפה. חיזבאללה נהג עד כה לפרסם בהודעות לקיחת האחריות שלו את שמות המוצבים המותקפים בישראל בשפה הערבית, כאשר לעיתים מדובר במקומות פחות מוכרים, במקומות שאינם מאוישים או בעמדות של ציוד אלקטרוני כזה או אחר.

5 צפייה בגלריה
מחבלים הרוגים
מחבלים הרוגים
תמונות מחבלים הרוגים של חיזבאללה בלחימה מול ישראל
בימים האחרונים ההודעות של חיזבאללה מפורטות מעט יותר, כאשר לכל הודעת לקיחת אחריות מצורפת מפה מסודרת בערבית שבה מופיע אזור התקיפה. ייתכן שהמטרה היא להראות לציבור את היקף המבצעים שאנשי חיזבאללה מוציאים לפועל, ואת השותפות שלהם במלחמה לצד הפלסטינים.
השינוי השני, שמראה על הצורך של חיזבאללה להראות את הפעילות האינטנסיבית שלו, הוא העובדה כי בימים האחרונים החל הארגון לפרסם מדי בוקר הודעה שכוללת את כל התקיפות שביצע ביממה הקודמת. בהודעות מחלק חיזבאללה את דרום לבנון לאזור מזרחי ומערבי. היום למשל פורסם כי בגזרה המזרחית אתמול בוצעו שלוש תקיפות של חיזבאללה ב-11:00, 15:00 ו-15:10. חיזבאללה מסר שהאזורים שהותקפו הם "אל-מרג", ו"רויסאת אל-עלם". בנוסף דיווח ארגון הטרור כי בוצעה תקיפה באזור המערבי של דרום לבנון ב"ברכת רישא" בשעה 14:00.

החות'ים: הסברים למערב, והתחשבות בשעת השידור

מאז שנכנסו למערכה המורדים החות'ים בתימן מקפידים מאוד על ההופעות בתקשורת. דובר הצבא החות'י מופיע בצורה מוקפדת, והנאומים המצולמים מועברים כסרטונים ערוכים וממותגים. נראה כי קהל היעד של החות'ים הוא העולם המערבי: נאומו האחרון של הדובר היה בשעת לילה מאוחרת בתימן ובשעות הערב, הנוחות יותר, במדינות במערב.
אתמול, בשעה 22:20 שעון ישראל (23:20 שעון תימן), אחרי הודעות רבות על הצהרה צפויה, פורסם סרטון של הדובר הצבאי. יחיא סריע. הדובר שכבר הפך ל"פנים" של הפעולות החות'יות, ונוהג לדבר בסרטוני לקיחת אחריות. בהודעה המצולמת הוא דיבר על שני איומים מרכזיים עבור ישראל: ירי לעבר אילת ותקיפת ספינות בים סוף. האיומים של החות'ים לתקוף מטרות ישראליות באילת ובים האדום מתגברים בימים האחרונים, ולדבריהם גם קצב התקיפות מתימן לשטח ישראל התגבר.
5 צפייה בגלריה
יחיא סריע
יחיא סריע
יחיא סריע, הדובר הצבאי של החות'ים
החות'ים שולחים בהצהרותיהם איומים מפורשים על ישראל, וסריע אמר בנאומו: "הכוחות החות'ים לא יהססו לכוון לאף ספינה ישראלית בים האדום או לכל מקום אליו נוכל להגיע. פעולות הכוחות התימנים נגד ישראל לא יפסקו עד שתיפסק התוקפנות הישראלית נגד אחינו ברצועת עזה".
אתמול אחר הצהריים הועבר בשידור חי נאומו של עבד אל-מלכ בדר א-דין אל-חות'י, מנהיג החות'ים בתימן. לנאום כללה גם כן הודעה מקדימה, לפיה בשעה 16:00 יגיע מסר מהמנהיג לרגל יום השהיד השנתי, שיכלול עמדות חשובות על ההתפתחויות האחרונות באזור.
5 צפייה בגלריה
עבד אל-מלכ בדר א-דין אל-חות'י, מנהיג החות'ים בתימן
עבד אל-מלכ בדר א-דין אל-חות'י, מנהיג החות'ים בתימן
עבד אל-מלכ בדר א-דין אל-חות'י, מנהיג החות'ים בתימן
בנאום אמר אל-חות'י: "העמדה הערבית והאיסלאמית כלפי סבלו של העם הפלסטיני חלשה. חלק מהמדינות תומכות בישראל ורוצות שעזה לא תהיה בשליטת הלוחמים הפלסטינים, אלא בשליטת ישראל. הודענו מהיום הראשון שאנחנו עומדים לצד הפלסטינים, והכוחות שלנו הוציאו סדרה של תקיפות טילים לעבר שטח ישראל. מאז תחילת האירועים קיבלנו מסרים מהאמריקנים ולא אכפת לנו מהם. כשהאמריקנים ביקשו לא לתקוף את ישראל אמרנו להם שאנחנו לא כפופים לפקודות שלהם".