2 צפייה בגלריה
מורה בהריון שהפרידה בין שני תלמידים שהלכו מכות הוכתה בבטנה ומאושפזת כבר יומיים בבית החולים
מורה בהריון שהפרידה בין שני תלמידים שהלכו מכות הוכתה בבטנה ומאושפזת כבר יומיים בבית החולים
"הפכנו לשק חבטות". המורה בבית החולים
בבית החולים שוכבת מתחילת השבוע מורה בהיריון שמלמדת בבית ספר יסודי בשפלה, לאחר שהוכתה על ידי תלמיד כיתה ג'. מבדיקת המקרה עולה כי המורה השגיחה על התלמידים בזמן ההפסקה, בעיקר כדי למנוע מקרי אלימות בין התלמידים - תופעה נפוצה בבתי ספר רבים, שלפי הדיווחים החמירה מאוד בתקופת הקורונה.
המורה, שהייתה במסדרון, ראתה ילד מכיתה ג' מכה בעוצמה ילד אחר, ובין היתר חובט באיבר מינו. "הבחנתי באלימות קשה, מילולית ופיזית, בין שני תלמידים שרבו על קלף", סיפרה המורה. מיהרתי להפריד, למרות שאני בשבוע ה-26 להיריון".
מעדותה של המורה עולה כי הילד התוקף המשיך להשתולל. "נאלצתי לקחתי אותו לכיתה שבה אני מלמדת כדי למנוע ממנו להמשיך להכות, וניסיתי להרגיע אותו", סיפרה. "כשהגענו לכיתה הוא נתן לי אגרופים חזקים בבטן. אמרתי לו - תפסיק, אני בהיריון - אבל הוא המשיך. בעקבות כך נאלצתי לשחרר אותו, והוא ברח".
המורה אושפזה כבר באותו יום בבית חולים, ומאז טרם שוחררה. בעקבות המכות שספגה בבטן החלו אצלה צירים מוקדמים, ובבית החולים עוקבים אחרי מצבה ומצב העובר. המורה היא אם לשתי בנות, והן הועברו בינתיים לבית סבתן. "השאירו אותי להשגחה מחשש חלילה להפרדת שליה, אני מקווה שלא נגיע לשם. עכשיו אני בבית החולים כאובה", אמרה בכאב. לדבריה, מאז החזרה לבית הספר לאחר הסרת הגבלות הקורונה, היא ועמיתיה עדים להתגברות תופעת האלימות בקרב התלמידים, וכן לכך שרבים מההורים מגבים את ילדיהם האלימים.
"הגעתי להוראה לפני שמונה שנים כדי ללמד ולחנך תלמידים, כחלק משליחות", הסבירה. "לא האמנתי שיום אחד תלמיד ירים עליי יד ויסכן את העובר שלי. לצערי, זו המציאות. הפכנו לשק חבטות של הילדים וההורים, הפכו אותנו לכלום ולשום דבר". בהוראת הסתדרות המורים יתחילו היום הלימודים בבית הספר רק ב-10:00.
2 צפייה בגלריה
 יפה בן דויד בועדת החינוך
 יפה בן דויד בועדת החינוך
"האלימות הקיצונית היא ביטוי למצוקה שבה נמצאת מערכת החינוך". יפה בן דויד
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
גם מבתי ספר רבים אחרים ברחבי הארץ מגיעים דיווחים על התגברות האלימות בין התלמידים עצמם, או באלימות מצד תלמידים נגד מורים. גורמים חינוכיים מעריכים כי התופעה החמירה בגלל ההשפעה השלילית של הסגרים, הלמידה מרחוק, המתחים והחרדות מהמגפה.
מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, אמרה בתגובה: "האלימות הקיצונית היא ביטוי למצוקה שבה נמצאת מערכת החינוך. בין היתר בגלל המחסור האדיר בכוח אדם, בשעות, בתקנים של יועצות ופסיכולוגים, ובעיקר כי משרד החינוך פספס את ההזדמנות הגדולה שהייתה לו להקטין את הכיתות בעקבות משבר הקורונה. עובדי ההוראה נתונים בקשיים עצומים, המדינה חייבת לתת כלים אמיתיים".
ממשרד החינוך נמסר: "גל האלימות במערכת החינוך הביא לעצירת הלימודים ליום שלם, בשבוע שעבר, כחלק מתחילתו של תהליך ממושך למיגור האלימות. אירוע חמור זה מתווסף לרצף אירועים קשים הפוקדים את המערכת ודורשים התגייסות של כל הגורמים המעורבים. לגופו של מקרה, המשרד מלווה את המורה באופן אישי ודואג להעניק לה את התמיכה הנדרשת, וכן לכל צוות חדר המורים. במסגרת הטיפול באירוע הושעה התלמיד הפוגע מבית הספר. כמו כן, הוחלט כי מחר לא יתקיימו לימודים רגילים והיום כולו יוקדש לשיחות הסברה עם כלל תלמידי בית הספר אודות הסכנות וההשלכות החמורות של האלימות.
"בימים אלה משלים המשרד את תוכנית העבודה הלאומית שלו בנושא האלימות, הכוללת מענים ממוקדים לעובדי ההוראה, תגבור מערך הייעוץ ופעולות נוספות. לבניית התוכנית, שתוצג בימים הקרובים ותוטמע בכל בתי הספר, שותפים כל הגורמים הרלוונטיים, בהם גם נציגי הסתדרות המורים. הניסיון לקשור בין האלימות בבתי הספר לבחינת המיצ"ב הינו שימוש ציני המסיט מהמאמץ המשותף שכולנו נדרשים לו".