2 צפייה בגלריה
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
המגעים בין איראן למעצמות. רמת הנכונות של המערב לוויתורים הייתה מאוד משמעותית
(צילום: רויטרס)
המשא ומתן בין איראן למעצמות בנושא הגרעין קרוב להסכם יותר מתמיד, והכדור נמצא כעת אצל האיראנים. טהרן הצליחה להשיג הרבה מעבר למה שציפתה, ובטוחה שתצליח להשיג עוד יותר. בינתיים בישראל מותחים ביקורת חריפה על ממשל ביידן, וראש הממשלה נפתלי בנט הזהיר: "ההסכם ייצור מזרח תיכון יותר אלים ופחות יציב".
האירועים באוקראינה אולי מאיצים את שיחות הגרעין בווינה בין איראן למעצמות, אבל למעט זה אין קשר ישיר ביניהם. ייתכן שהמעצמות רוצות לשים את הנושא הזה מאחוריהן כי הן חושבות שאנחנו מתקרבים למלחמה באוקראינה. למרות המתיחות, הרוסים והאמריקנים מסוגלים לעבוד יחס בנושא האיראני ואין ביניהם דם רע.
עד כמה הצדדים קרובים להסכם? מאוד קרובים, אבל הכדור נמצא במגרש של האיראנים. בטהרן צריכים להחליט אם הם רוצים את זה או לא. האיראנים קיבלו הרבה מעבר למה שחשבו שיקבלו - ויתורים על הסנקציות ועל דזיגנציות (הכרזות על אישים איראנים). רמת הנכונות של המערב לוותר לאיראנים בהקשר הזה הייתה מאוד משמעותית.
האיראנים עדיין מהססים, בין היתר בשל חוסר האמון הכבד בין המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי לבין המערב באופן כללי, וארה"ב באופן ספציפי. זאת הסיבה שחמינאי עדיין לא החליט.
בטהרן חושבים שהמערב עדיין לא הגיע לרגע האחרון, ולכן יש על מה לדבר ואפשר למשוך עוד את השיחות. ההבנה באיראן היא שככל שהשיחות נמשכות תוכנית הגרעין מתקדמת - ולכן הם יקבלו עוד מהמעצמות.
2 צפייה בגלריה
חמינאי מהסס בעקבות חוסר האמון הכבד עם המערב
חמינאי מהסס בעקבות חוסר האמון הכבד עם המערב
חמינאי מהסס בעקבות חוסר האמון הכבד עם המערב
(צילום: AP, EPA)
לפי ההערכות, במקביל להסכם הגרעין מתגבשת גם עסקת שבויים. האיראנים ישחררו את בני הערובה המערביים שהם מחזיקים, בתמורה הם יקבלו מיד כסף מזומן - כמה מיליארדי דולרים. זאת אמנם לא תהיה עסקה פורמלית, אבל הלכה למעשה זה יהיה צעד אחד אחרי השני. ההנחה היא שאחרי שהם יקבלו כסף ייבנה סוג של רצון טוב, ואז יתחילו ביישום הסכם הגרעין עצמו.
במהות זה אמור להיות חזרה בדיוק לאותו הסכם מ-2015. הפילוסופיה של אותו הסכם הייתה לשמור את איראן במרחק של שנה מ"פריצה" - הגעה לחומר בקיע ברמה של 90%. אם ההסכם הנוכחי ייושם הוא לא יביא את איראן למרחק של שנה מפריצה, אלא להרבה פחות. ההערכות מדברות על מרחק של שבעה-תשעה חודשים.
ההסכם הנוכחי הוא לא מחייב, ומדובר בשינוי משמעותי מההסכם הקודם. ממשל ביידן לא יוכל להעביר את ההסכם דרך הקונגרס מכיוון שישראל מתנגדת לו, ומשום כך הרפובליקנים יתנגדו לו. האיראנים גם לא יכולים לקבל ערבויות שהסנקציות נגדם לא יוחזרו בעתיד.

ביקורת חריפה על ממשל ביידן

בישראל מותחים ביקורת חריפה על ממשל ביידן ואומרים שבשם מחיקת מורשת טראמפ האמריקנים עושים הכל כדי לחזור להסכם הגרוע, שהפך עם הזמן לעוד יותר גרוע. לטענת ישראל, האיראנים קיבלו יותר ממה שחשבו שיקבלו, ועכשיו מושכים עוד זמן כדי להשיג ויתורים נוספים.
במקביל, בירושלים מודים שאין כיום סיכוי גדול למנוע הסכם, אך יש אפשרות לנסות להשפיע על דברים מסוימים בשלב הבא. ישראל לא התייאשה מהרצון למצוא פתרון ארוך טווח, קבוע, יציב וכוללני לאיום הגרעין האיראני.
ככל שהמעצמות ואיראן אכן יצליחו להגיע להסכם, ישראל תצטרך לחשב מסלול מחדש ולמצוא את הדרך להיפטר פעם אחת ולתמיד מהאיום הגרעין האיראני. בירושלים טוענים שהחזרה להסכם הופכת את העבודה הישראלית למשהו שהוא יותר מסובך, אך עדיין לא הרימו ידיים.

ישראל הבהירה כבר לאמריקנים שהיא אינה מחויבת להסכם, ככל שיהיה כזה. ראש הממשלה נפתלי בנט הבהיר זאת הערב בפני ועידת נשיאי הארגונים היהודיים בארה"ב: "ההסכם המתגבש כנראה ייצור מזרח תיכון יותר אלים ופחות יציב. בעוד שאין ספק שאמריקה היא הידידה הגדולה ביותר והחזקה ביותר, בסופו של דבר אלה אנחנו שחיים באזור, ואלו אנחנו שנעמוד בפני ההשלכות".
לפי בנט, האיראנים הציגו דרישות חריגות בפני המעצמות: "המשטר האיראני מתעקש לסגור את התיקים הפתוחים של סבא"א - מדובר ב'חקירות חמות' הנוגעות לממדים צבאיים אפשריים. או באנגלית פשוטה: איראן החביאה ועדיין מחביאה חומרים הקשורים לנשק גרעיני, היא נתפסה על חם, ועכשיו דורשת מהפקחים שתפסו אותם שיעמידו פנים שהם שכחו את מה שהם ראו".
דרישה נוספת היא הסרת משמרות המהפכה מרשימת הסנקציות. "אתם מבינים? כעת הם מבקשים לתת פטור מסנקציות לארגון הטרור הגדול בעולם", אמר בנט. "כך שההסכם הזה אכן יוצר סט של אתגרים חדשים לביטחון ישראל".