בימים האחרונים מנהלים מנגנוני הביטחון ברשות הפלסטינית מבצע מעצרים רחב היקף של פעילי חמאס, בהם גם אסירים משוחררים וסטודנטים באוניברסיטאות. המהלך מבוצע ברקע האירועים לציון 35 שנים לייסוד התנועה השבוע, ובמקביל למבצע "שובר גלים" שמנהלים צה"ל ושב"כ ביהודה ושומרון.
המעצרים, שגוררים ביקורת קשה בחברה הפלסטינית, מתבצעים הן בפשיטות על בתים של פעילי חמאס ובבתי עסק שבהם הם עובדים, והן באמצעות זימונים לחקירות במטות של מנגנוני הביטחון. ביום שלישי דיווחה "ועדת משפחות העצורים הפוליטיים" בגדה על 251 מקרים מהיומיים הקודמים, בהם 56 מעצרים של אנשי חמאס, 122 זימונים לחקירה, 33 הארכות מעצר, 19 כניסות לבתים, תשעה מקרים שבהם בוצע שימוש בגז מדמיע ו-12 פשיטות על מקומות עבודה. בחמאס גינו את מבצע המעצרים ומסרו כי הוא מהווה "התנהגות פחדנית וברברית, ומעשה לא פטריוטי שחייב להיפסק".
1 צפייה בגלריה
בחגיגות 35 שנים לחמאס - שירותי הביטחון הפלסטינים עוצרים פעילי טרור - תיעוד
בחגיגות 35 שנים לחמאס - שירותי הביטחון הפלסטינים עוצרים פעילי טרור - תיעוד
תיעוד מתוך מעצר איש חמאס ע"י מנגנוני הביטחון בחברון
באופן רשמי אוסרת הרשות הפלסטינית על קיום אירועים בשטחה לציון יום השנה להקמת חמאס. עם זאת, מאחר שהמנגנונים מוגבלים בפעילות בתוך האוניברסיטאות, הם התמקדו בזימון של סטודנטים הפעילים בחמאס לחקירות, ועצרו אותם שם. באוניברסיטת ביר זית שליד רמאללה, שם זכה תא הסטודנטים של חמאס בבחירות האחרונות, התקיימה השבוע הפגנה בדרישה לשחרר את העצורים.
מועצת הסטודנטים בביר זית קראה להנהלת המוסד ולחבר הנאמנים להתערב בדחיפות, להפעיל לחץ לשחרר את העצורים, ולפעול לאלתר, כלשונה, "להסרת המצור המוטל עליהם על ידי שירותי הביטחון בקמפוס האוניברסיטה, לצד רדיפות, תקיפות וחטיפת סטודנטים בשערי האוניברסיטה".
ממועצת המנהלים של האוניברסיטה נמסר כי מספר הסטודנטים שנעצרו עומד על 20: "מעצר פוליטי הוא פשע לאומי וחרפה לעם הנאבק לשחרור ולחיות בחופש ובכבוד. אנו קוראים לשחרור מיידי של התלמידים העצורים והפסקת הזימון והאיומים".
מבצע המעצרים מתבצע כאמור במקביל להסלמה מול ישראל בגדה המערבית, שבה ממלאת חמאס תפקיד מרכזי בעידוד ההתנגדות ובהאשמת הרשות בהזנחת הסוגייה הפלסטינית. הוא עלול לסיים את השקט של התקופה האחרונה, שהושג בעקבות מאמצי אלג'יריה להשגת פיוס מול הפתח, ושבמסגרתם אפשרה לראשונה חמאס בעזה לתנועת פתח לציין את יום השנה למותו של יאסר ערפאת.