2 צפייה בגלריה
ג'ניה ברנשטיין
ג'ניה ברנשטיין
ג'ניה ברנשטיין בישראל
(צילום: יואב דודקביץ')
מאז החלה הפלישה של הצבא הרוסי לאוקראינה מיליוני פליטים נמלטו מהמדינה ויותר מ-8,000 מהם, שהם זכאי חוק השבות, בחרו לעלות לישראל. המבוגרת מביניהם היא ג'ניה ברנשטיין, ניצולת השואה שנלחמה בנאצים ותחגוג את יום הולדתה ה-98 ביוני הקרוב. עד לפני חודש ג'ניה לא תיארה לעצמה שתעלה ארצה, אך המלחמה במולדתה גרמה לה להבין שבארץ היא תהיה בטוחה יותר.
ברנשטיין נולדה בכפר קטן ליד קייב, ולמרות התנאים הקשים התעקשה ללמוד ולסייע לאמה בפרנסת הבית. אביה נפטר כשהייתה ילדה, ובגיל 17, אמה נרצחה במלחמת העולם השנייה. "לפני המלחמה אמא שלי נסעה לבקר קרובי משפחה במזרח אוקראינה, ועם תחילת כיבוש הנאצי היא נרצחה יחד עם כל היהודים שהיו שם. אני ושתי אחיותיי נותרנו לבד". ג'ניה ואחיותיה נמלטו לאזור מרוחק של רוסיה, ובמהלך המלחמה החליטה להצטרף לצבא האדום כדי להיאבק בנאצים.
2 צפייה בגלריה
ג'ניה ברנשטיין בצעירותה והיום
ג'ניה ברנשטיין בצעירותה והיום
ג'ניה ברנשטיין בצעירותה
(צילום: יואב דודקביץ' )
"המלחמה הזו מזכירה לי את מלחמת העולם השנייה, ואני לא האמנתי שבמהלך חיי אהיה שוב בסיטואציה דומה", אמרה ג'ניה ושחזרה את שחוותה. "בהתחלה לא ממש שמענו את ההפצצות, עד שהן התקרבו לאזור שבו אני חיה. אז כבר הבנתי שחיי שוב בסכנה ואני עלולה שלא לצאת מזה בחיים". למרות שידעה שהיא בסכנה, ג'ניה חששה להתנייד ולעשות את הדרך הארוכה לישראל ובחרה להישאר בביתה. בנה אלכס בחר לעלות לישראל שבוע לפני כן, והצטער על כך שלא הצליח לשכנע את אמו להצטרף אליו. כדי שלא תישאר לבד, ג'ניה הועברה לפנסיון בקהילה היהודית.
לאחר עלייתו ארצה, אלכס ראה שהמצב בקייב הופך למסוכן מאוד וביקש שיסייעו לאמו לצאת מאוקראינה. חנה פנייבסקי, עובדת הרשות העירונית לקליטה בעיריית ירושלים, שקיבלה את אלכס ומשפחתו יחד עם עוד כ-900 עולים שבחרו לקבוע את ביתם בעיר הבירה, יצרה קשר עם הקהילה היהודית בקישינב, ואלה שוחחו עם בית הכנסת של חב"ד, ובשיתוף עם ארגון ג'וינט הצליחו להוציא אותה תחת הפצצות מקייב לאחד משמונה מרכזי העלייה של הסוכנות היהודית והקרן לידידות בקישינב וביום ראשון היא נחתה בישראל בטיסה מיוחדת של הקרן לידידות.
"אני לא יודעת איך, אבל לא פחדתי מהפצצות אחרי כל מה שעברתי בחיי", אמרה ג'ניה ל-ynet וידיעות אחרונות. "הקשבתי לבן שלי, שאמר שאני צריכה לצאת משם והרבה אנשים טובים גרמו לזה לקרות. אני לא חושבת שבן אדם בגילי צריך לעבור את מה שעברתי. אבל העיקר שעכשיו אני כאן עם הבן שלי והמשפחה בישראל".