התפתחות מדאיגה בהליכים שמתנהלים נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג: השופט הלבנוני נוואף סלאם נבחר לנשיא בית הדין הבינלאומי על ידי חבריו להרכב. הוא ישמש בתפקיד לתקופה של שלוש שנים, והוא יחליף את הנשיאה האמריקנית ג'ואן דונהיו, שמכהנת בתפקיד מאז 2010.
2 צפייה בגלריה
נוואף סלאם
נוואף סלאם
נוואף סלאם. שגריר באו"ם לשעבר, והצביע בעד הצווים נגד ישראל
(צילום: INTERNATIONAL COURT OF JUSTICE)
סלאם הוא שופט בבית הדין מאז פברואר 2018. לפני שהצטרף אליו, הוא כיהן בין השאר כשגריר לבנון באו"ם בין יולי 2007 לדצמבר 2017.
תחת סלאם נבחרה סגנית - שדווקא הייתה בעד ישראל בדיון בתביעה שהגישה דרום אפריקה בטענה שמעשי ישראל בעזה הם "רצח עם": בית הדין בחר בשופטת מאוגנדה ג'וליה סבוטינדה כסגנית נשיא בית הדין. סבוטינדה התנגדה לכל הצווים שהוצאו נגד ישראל בדיון, ובארצה אוגנדה התנערו מהחלטתה.
נגד ישראל, נזכיר, מתנהלים שני תהליכים בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. הראשון הוא התביעה של דרום אפריקה נגד באשמת ג'נוסייד, הליך שהחל בסוף דצמבר האחרון. בחודש שעבר החליט בית הדין להוציא שישה צווים נגד ישראל, אך לא קרא להפסקת המלחמה. בסוף החודש הקרוב אמורה ישראל להגיש דוח לבית הדין על יישום הצווים. לפי שעה לא התקבלה החלטה אם ישראל אכן תעביר את הדוח הזה - אך ההערכה היא שכן יועבר. מדובר רק בתחילת התהליך, והוא צפוי להימשך שנים - מאחר שמדובר בדיון מהותי - מלבד בקשת דרום אפריקה לעצירת המלחמה.
2 צפייה בגלריה
ג'וליה סבוטינדה
ג'וליה סבוטינדה
השופטת סבוטינדה ובית הדין בהאג. הצביעה נגד הצווים שהוצאו לישראל, תהיה הסגנית
(צילום: INTERNATIONAL COURT OF JUSTICE, AP/Peter Dejong)
כמעט במקביל, עוסק בית הדין בהליך נוסף הקשור לישראל: לפני כשנה וחצי ביקשה עצרת האו"ם לקבל חוות דעת מייעצת בנושא חוקיות הכיבוש. חוות הדעת המייעצת אמורה להיבחן על ידי 15 שופטי בית הדין. מדינות וארגונים כבר הגישו דוחות כתובים לבית הדין, וב-19 בחודש יתחיל שימוע של שבוע. לפי הלו"ז של בית הדין, ב-19 יינתנו שעתיים וחצי לפלסטינים - ואז שעתיים וחצי לישראל, אם תחליט להתייצב.
את ההחלטה סביב ההתייצבות בדיון בנושא חוקיות הכיבוש יצטרך לקבל הדרג המדיני. בישראל מתלבטים אם לעשות זאת, מאחר שבשונה מהליך הג'נוסייד - ההליך המדובר מחייב פחות, והרבה פחות משמעותי - מפני שמדובר בחוות דעת מייעצת. ב-2004, בהליך דומה סביב גדר ההפרדה, ישראל לא התייצבה - אך הגישה מסמך קצר. לאחר השימוע, במשך שישה ימים צפויים ארגונים שונים לדבר - לצד נציגי מדינות שונות. בישראל צפויים לקבל החלטה בהמשך החודש, לקראת הדיונים.