2 צפייה בגלריה
עבודות הפיתוח של המצרים ברצועת עזה
עבודות הפיתוח של המצרים ברצועת עזה
דחפורים מצריים נכנסים לרצועת עזה
(צילום: AFP)
גורם בכיר בחמאס תקף היום (שני) באופן חריג את מצרים בריאיון לרשת אל-ג'זירה, ואיים - אחרי שבועות של שקט בדרום - לפתוח בהסלמה מחודשת מול ישראל. לטענת הגורם, קהיר לא עמדה בהבטחתה למצרים לשקם את הרצועה ולהקל את המצור עליה, וממשיכה להקשות על תנועת היוצאים מהרצועה דרך מעבר רפיח. במה שנראה כמתקפה תקשורתית מתוזמנת, גם בג'יהאד האיסלאמי פרסמו איום משלהם - והזהירו מפני העיכובים בהסרת המצור על הרצועה.
לדברי הגורם, "ההתנהגות המצרית מפרה את הבטחותיה לחייב את ישראל לקיים את כל ההתחייבויות שלה בתמורה לכך שההתנגדות תהיה מחויבת לרגיעה. אנחנו מביעים חוסר שביעות רצון גדול מההתנהלות של המתווכים המצריים ומנסיגתם מהבטחותיהם כלפי רצועת עזה. לא נסכים לכך שהמצב יישאר כמו שהוא, ונוכיח את אמינות דברינו".
2 צפייה בגלריה
אנשי חמאס בפגישות בקהיר
אנשי חמאס בפגישות בקהיר
סינוואר, הנייה ומשעל בקהיר באוקטובר
במקביל למתקפה החריפה על מצרים, הגורם גם איים כאמור בחידוש ההסלמה מול ישראל. "אנחנו בוחנים את האפשרויות להסלמה עם ישראל על רקע הימשכות המצור והעיכוב בשיקום הרצועה", אמר. "הפגיעות הישראליות במסגד אל-אקצה ובאסירים יובילו לפיצוץ מחודש של המצב".
בכיר הג'יהאד האיסלאמי ברצועה, אחמד אל-מודלל, הזהיר גם הוא הערב מפני העיכובים בהסרת המצור, וטען כי הם "יובילו בקרוב לפיצוץ מול ישראל". הוא הבהיר כי "ההתנגדות לא תאפשר את המשך המצור על הפלסטינים", וקרא לפתיחת המעברים, שיקום הרצועה והסרת ההגבלות. אל-מודלל קרא למתווכים להתערב בדחיפות להצלת המצב וללחוץ על ישראל ליישם את ההסכמים שהושגו לדבריו בסיום מבצע שומר החומות.
ברשת "אל-מיאדין" הלבנונית צוטטו מקורות שאמרו כי חאמס ושאר הפלגים ברצועה הציבו אולטימטום למענה לדרישותיהם עד סוף השנה האזרחית - שלושה שבועות מהיום. ההסלמה ליצירת לחץ, לדבריהם, תחל בהדרגה מהשבוע הבא. המקורות ציינו שמצרים לא השיבה לחמאס על מסמך שהנהגת הארגון הגישה לה לאחרונה, שבו פרס הארגון את השקפתו על המצב הנוכחי בענייני ההסדרה מול ישראל ויחסיו מול פתח של אבו מאזן. המקורות שבו ואמרו כי מצרים מתמהמהת ביישום ההבטחות שלה בנוגע לשיקום הרצועה ולהקלת המצור.
האיומים מגיעים אחרי שבועות ארוכים של שקט ברצועה, שנובעים מהתקדמות ההסדרה והכנסת סחורות מגוונות לרצועה דרך מעבר כרם שלום. כמו כן, ישראל הגדילה משמעותית את מספר אישורי הכניסה אליה לצורכי מסחר, שמנוצלים בפועל לעבודת פלסטינים מרצועת עזה בישראל בתחום החקלאות והבניין. מדובר על עשרת אלפים היתרים - מספר שיא מאז הפיכת חמאס ברצועה.
המתקפה על מצרים מתרחשת על רקע ביקורו הצפוי של שר החוץ יאיר לפיד במדינה ביום חמישי הקרוב. לפיד, שצפוי להיפגש עם מקבילו המצרי סאמח שוכרי ואולי גם עם הנשיא עבד אל פתח א-סיסי, ידון עם בני שיחו בין היתר גם בתוכנית "כלכלה תמורת ביטחון בעזה".