לאחר העימותים אמש (שלישי) בסביבת מעון ראש הממשלה, ראש השב"כ רונן בר הגיע באופן חריג לביתו של נתניהו בירושלים. היום, פרסם בר אזהרה חריגה: "השיח האלים ברשת וחלק מן המראות שראינו הלילה בירושלים, חורגים מכללי המחאה המקובלים, פוגעים ביכולת לשמור על הסדר הציבורי, עשויים להוביל לחיכוך אלים עם גורמי האבטחה, להפריע להם למילוי תפקידם ואף לפגיעה באישים מאובטחים". לדבריו, "ישנו קו ברור בין מחאה לגיטימית למחאה אלימה ובלתי חוקית. זוהי מגמה מדאיגה שעלולה להוביל למחוזות מסוכנים שאסור להגיע אליהם".

8 צפייה בגלריה
ראש השב"כ רונן בר בדרך למעון רה"מ נתניהו בירושלים
ראש השב"כ רונן בר בדרך למעון רה"מ נתניהו בירושלים
באופן חריג: ראש השב"כ הגיע אמש לבית רה"מ
במקביל, גם במערכת הפוליטית התייחסו לאירועי אמש. שר המורשת עמיחי אליהו (עוצמה יהודית) מתח ביקורת על בר בקבוצת הוואטסאפ הממשלתית, ואף קרא להתפטרותו. "מי שכשל ואשם באופן מובהק באסון הביטחוני של שמיני עצרת, מי שאיפשר אמש את המחדל של פריצת מעטפת האבטחה בבית ראש הממשלה, צריך לעזוב את תפקידו, ודאי שלא למנות אנשים בדמות הכישלון שלו".
גם שרת התחבורה מירי רגב בחרה לתקוף דווקא את גורמי הביטחון: "אל תגידו לא ידענו, לא שמענו. האחריות לעצור את הטירוף האלים הזה - לפגוע בראש הממשלה ומשפחתו, מוטלת עליכם גורמי הביטחון. תתעוררו!".
ח"כ גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד) דווקא מצאה אשמה אחרת בעימותים אמש - היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. "אני פונה מכאן לנתניהו - זכית בבחירות בהליך חוקי ודמוקרטי ויש לך את הזכות המלאה לפטר את היועצת המשפטית לממשלה. כל יום בו היא נשארת בתפקידה מסכן לא רק את חייך אלא את היציבות של מדינת ישראל", כתבה דיסטל אטבריאן ברשת X. "אין לה כבוד לחוק. ואין לה כבוד לשלטון החוק".
8 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה וגליט דיסטל אטרביאן
גלי בהרב מיארה וגליט דיסטל אטרביאן
"אני פונה לנתניהו - יש לך את הזכות המלאה לפטר את היועמ"שית". בהרב-מיארה ודיסטל אטבריאן
(צילום: יוב דודקביץ' / מארק ניימן,לע"מ)
במחנה הממלכתי נשמעו קריאות ביקורתיות על העימותים במחאות אמש. יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מסר כי "אסור לנו לקבל אלימות משום צד, אסור לקבל התעלמות מהנחיות המשטרה ופריצת מחסומים כפי שראינו אתמול בלילה בירושלים. מחאה היא לגיטימית, הכאב גם הוא מובן, אבל על החוק וכללי המשחק חייבים לשמור. אנו אחים, עם אחד, באחד מרגעיו הקשים - אסור לנו לחזור ל-6/10".
גהשר חילי טרופר אמר הבוקר כי "המחאה האלימה אמש עלולה לפרק את ישראל". טרופר, שהתייחס לתמונות מסביבת מעון ראש הממשלה אמש, ציין כי "למחלוקות ולמחאה יש כמובן מקום - אבל האפשרות להציף את הרחובות בשנאה אל מול השנאה הזורמת בחלק מהאוחזים בשלטון היא אפשרות רעה מאוד".
עוד קבע טרופר: "הכאבים עצומים, הזעם מצטבר, אבל אין סיבה לחזור לשפה ולהתנהלות שהיו כאן עד 7 באוקטובר. רוב העם, לא משנה מה עמדותיו הפוליטיות, לא רוצה לחזור לשם. לא מוכן לאפשר שוב לקיצונים לנהל את החברה הישראלית. הם כבר שברו אותנו מבפנים. עכשיו אנחנו רוצים לקום. ביחד".
8 צפייה בגלריה
בני גנץ, חילי טרופר, מתן כהנא
בני גנץ, חילי טרופר, מתן כהנא
גנץ, טרופר וכהנא. 3 חברי המחנה הממלכתי גינו את העימותים במחאות אמש
(צילום: יריב כץ / עוז מועלם / שמוליק דודפור)
ח"כ מתן כהנא, גם הוא מהמחנה הממלכתי, אמר כי "אני רואה בדאגה את ההפגנה בירושלים וקורא לכולנו - אסור לחזור לימים שלפני ה-7/10. כעת נדרשת אחדות רחבה ותאריך מוסכם לבחירות עוד השנה". גם יו"ר הימין הממלכתי גדעון סער הביע ביקורת על המחאה סביב מעון רה"מ, וכתב ברשת X (לשעבר טוויטר): "השלכת לפיד על שוטרים או פריצת מעגל האבטחה סביב בית רה"מ - אינם חלק ממחאה לגיטימית. זו חצית קווים. היא גם לא מועילה לשום מטרה ולא מקדמת שום עניין".
שר הביטחון יואב גלנט ציין ברשת X כי הוא "מגנה בתוקף את הפעולות האלימות כנגד ראש הממשלה. גילויי אלימות נגד ראש ממשלה חמורים בכל עת, ובמיוחד בזמן מלחמה". לדבריו, "הפרעה למשימותיהם של שוטרי משטרת ישראל ואנשי השב"כ בימים אלה מסכנת את ביטחוננו, ויותר מכך את אחדותנו, שהיא תנאי להמשך קיומנו".
גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיב לאירועים, וכתב ברשת X: "יוצא מהמשרד אחרי יום עבודה ארוך ומתעדכן בחדשות בכאב גדול על אלימות האנרכיסטים בירושלים. מראות של 6/10. קורעות את הלב וקורעות את העם". חבר מפלגתו ח"כ שמחה רוטמן הגיב גם הוא: "השלכת לפיד על שוטר לא קשורה לשחרור חטופים. הצתת מדורה באמצע הכביש לא מקדמת עסקה. הערב נחצה קו אדום. עם ישראל מאס בניסיונות הפילוג ביננו, לא ניתן לאף אחד להשתלט באלימות על המדינה שלנו".
8 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב באוגדה 98
שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב באוגדה 98
"הפרעה למשימות המשטרה והשב"כ בימים אלה מסכנת את ביטחוננו, ויותר מכך את אחדותנו". גלנט
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר התרבות והספורט מיקי זוהר אמר דברים דומים לסמוטריץ', וציין כי "אלו שמפלגים בתוכנו כאילו 7/10 לא קרה, אינם מפנימים שכל אסון שבא על ישראל הגיע בגלל פילוג ושנאת חינם. במדינה דמוקרטית, חובה לאפשר לאזרחים להביע את מחאתם, אך אסור לנו לתת יד לאלימות של קומץ מפגינים מלאי שנאה להחזיר אותנו למלחמת האחים שהובילה לאסון הנורא בתולדותינו".
גם יו"ר הכנסת ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) התייחס לאירועי אמש בפתח המליאה, ואמר כי הם "מצטרפים להסתה ההולכת וגוברת שאפיינה את הימים שלפני השבעה באוקטובר, ואיימה לקרוע אותנו אלה מאלה. תמיד היו בבית הזה ומחוצה לו מחלוקות, תמיד היו הבדלים – אך תמיד היו קווים אדומים שהקפדנו לא לחצות".
לדברי אוחנה, "הקריאות שאנו שומעים להרים יד איש על אחיו, "לשרוף את המדינה", זריקת הלפיד הבוער אמש על שוטר והקריאות המפורשות לרצח ראש הממשלה ובני משפחתו - אמורות להדיר שינה מעיני כולנו. החלום של אויבינו הוא שיחזרו על עצמם מראות ליל אמש ואף ביתר שאת, החובה של כולנו היא להתעשת ולומר 'חדל'. אני קורא לרשויות האכיפה והתביעה לפעול כדי לבלום את הסכנה בטרם נגיע חלילה לשפיכות דמים חלילה".

"תגובתי לאירועים בירושלים? בחירות עכשיו"

מהצד השני, אחד ממובילי המחאה משה רדמן, טען כי לא הייתה אמש אלימות נגד שוטרים. במסגרת הצעדה, המשטרה הקימה מחסומים הרבה לפני הבית (ובניגוד לנהלים ולחוק)", ציין רדמן. "הציבור המוחה רצה להתקרב על מנת שראש הממשלה ישמע את המסרים ועבר את המחסומים - ללא אלימות, בטח ובטח ללא תקיפת שוטרים, אם הייתה שם אלימות היא הייתה שוב, לצערי הרב, על ידי חלק מהשוטרים ששכחו את תפקידם".
8 צפייה בגלריה
משה רדמן במסיבת עיתונאים של מובילי ההתנגדות לדיקטטורה
משה רדמן במסיבת עיתונאים של מובילי ההתנגדות לדיקטטורה
"הניסיון של מכונת הרעל להציג את זה כ'ניסיון פריצה' - ניסיון עלוב למשוך את תשומת הלב התקשורתית". משה רדמן
(צילום: מוטי קמחי)

לדברי רדמן, "אף אחד לא התקרב באמת לבית ראש הממשלה, אף אחד לא איים בשום צורה על ראש הממשלה, הניסיון של מכונת הרעל היום להציג את זה כ"ניסיון פריצה" או משהו דומה, הוא ניסיון עלוב למשוך את תשומת הלב התקשורתית מכך שהקואליציה יוצאת היום לפגרה בזמן לחימה, בזמן שהחטופים והחטופות נמקים בשבי והצפון מופקר".
גם ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) כתב ברשת X: "תגובתי לאירועים הערב בירושלים? הממשלה הפושעת וראש הממשלה הלא כשיר, שאחראים באופן ישיר על אסון השבת השחורה, 1500 נרצחים והרוגים, אלפי פצועים, 240 חטופים, עשרות אלפי מפונים, פילוג, שיסוי והרס החברה הישראלית - צריכים לעוף מחיינו. בחירות עכשיו".

ח"כ לשעבר יאיר גולן, שמתמודד לראשות מפלגת העבודה, הביע ביקורת חריפה על הממשלה באולפן ynet, ואמר: "הבעיה פה זה לא המפגינים. הבעיה זה הממשלה המושחתת והנואלת הזו, שבמקום להגיע לעסקת חטופים, להביא לסיום הלחימה להביא לרגיעה בצפון, ולהתחיל את תהליך השיקום ולטפל ביישובי הצפון ההרוסים - לא עושה כלום. היא פשוט רוצה מלחמה אינסופית, והיא רק מסלימה את המצב ביהודה ושומרון ובצפון".
לדברי גולן, "יש פה ממשלה מושחתת שלא רוצה לסיים את הלחימה הזו, שלא מגדירה מטרות לחימה. לכן אני קורא לבני גנץ - צא כבר מהממשלה הזו לכל השדים והרוחות. מה זו ההפקרות הזו".

"אין מחוזות טובים בתוך הסיפור שלנו"

השוטרים התעמתו אמש גם עם אילה מצגר, כלתו של יורם מצגר שעדיין חטוף בעזה. "הגיעה משטרה, החליטה לפנות את האזור וזו הדרך שלה. אני עושה את החלק שלי, אני מצפה מהם שיהיו קצת פחות אלימים כלפי המפגינים", אמרה הבוקר מצגר לאולפן ynet. "היו סוסים, היו שם הרבה ידיים...אפשר היה להזיז אותי גם אחרת. לדחוף אותי אבל אחרת, בלי להשאיר לי סימנים כחולים על הגוף. לא עשיתי שום דבר, פשוט התעקשתי להישאר במתחם שהם רצו לפנות".
8 צפייה בגלריה
הפגנה מול הכנסת
הפגנה מול הכנסת
מפגינים אמש צועדים עם לפידים
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
8 צפייה בגלריה
הפגנה מול הכנסת
הפגנה מול הכנסת
המפגין מתחת למכת"זית
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
לדברי מצגר, אם היו מבקשים ממנה להתפנות לפני שפינו אותה בכוח, "הייתי מתווכחת איתם, רבה איתם, ובסוף הייתי זזה. איזו ברירה הייתה לי? הרי אני בן אדם נורמטיבי לגמרי. לא הייתי מרביצה להם, לא הייתי עושה שום דבר. אין לי כוח עליהם".
עוד אמרה מצגר: "אני רוצה לשאול את ראש הממשלה, מה הוא עושה כדי שזה לא יקרה? חוץ מהלרגיע אותי ולגרום לי להיות ממלכתית. עשיתי את זה במשך חצי שנה. חצי שנה הקשבתי והאמנתי ועשיתי. משפחות החטופים עשו מה שביקשו מהם, ללכת לדבר עם כל העולם ובאמת מעל ומעבר, עד מתי? אנחנו מדברים פה על חיי אדם. עד מתי?".
עם מצגר התראיינה גם נעם דן, קרובת משפחתו של עופר קלדרון שנמצא עדיין בשבי בעזה אחרי ששני ילדיו סהר וארז שוחררו, שהשתתפה גם במחאה בירושלים. כנשאלה האם מראות המחאה אמש מובילות למקומות טובים, השיבה דן: "לא. אין שום מחוזות טובים בתוך הסיפור שלנו. היה כעס וכאב באוויר, והוא היה כעס וכאב אותנטי. לא מדומיין, לא משוחק - אף אחד לא רוכב עלינו, זו לא מחאה של קפלן וזה לא אנרכיזם".

8 צפייה בגלריה
שוטרים מתעמתים עם אילה מצגר, כלתו של יורם מצגר
שוטרים מתעמתים עם אילה מצגר, כלתו של יורם מצגר
שוטרים גוררים בכוח את אילה מצגר, כלתו של החטוף יורם מצגר
(צילום: גיל לוין)
לדברי דן, "כל משפחה וכל אדם פועל עכשיו בדרכו כדי לנסות להציל את החטופים והחטופות. אני לא רוצה לפרק את ממשלת ישראל, אני לא רוצה להחליף את השלטון, אני לא רוצה לטלטל את המדינה יותר ממה שהיא. אני רוצה להחזיר אותם, ואנחנו רוצים לדעת למה מטרפדים עסקה. אנחנו יודעים היום, אותו ראש שב"כ והצוות המקצועי אומר מפורשות - הצבא יכול להתמודד עם כל עסקה ועם כל מתווה. מי שעושה הכול כדי לא להביא אותנו לשם 180 ימים זה ראש הממשלה שלי".
אלפים התכנסו גם אמש מחוץ למשכן הכנסת, ביום השלישי למחאות נגד הממשלה ואי-החזרת החטופים. בעצרת, שהתקיימה בעיר האוהלים שהוקמה ממשכן הכנסת ועד לבית המשפט העליון, עלו הורי החטופים לבמה עם לפידים - שאיתם יצאו גם לצעדה בתום העצרת.
בהמשך הצעדה המוחים הקיפו את בית ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב עזה, ניסו לפרוץ מחסומים בדרך למקום והתעמתו עם שוטרים. אחד המפגינים נכנס מתחת למכת"זית לתשואות המוחים: "גיבור ישראל". אחד מהפרשים נפגע מלפיד בוער שהושלך לעברו. המפגינים הצליחו שוב לפרוץ מחסום בדרך לביתו של ראש הממשלה עד שנהדפו, ומכת"זית הופעלה. לאחר העימותים, ראש השב"כ רונן בר הגיע באופן חריג לביתו של נתניהו בירושלים.