במשך ארבע וחצי שנים נאבקת ויקי ריכטר-ישראלי במערכת הבריאות כדי להשיג עבור בתה את הטיפולים שלהם היא זקוקה על מנת להילחם במחלת האנורקסיה. "אני רוצה להציל את חייה", אמרה, "מערכת הבריאות אשמה במצב שהיא הגיעה אליו. היו לה חלומות גדולים שהיא הייתה מגשימה אם המערכת הייתה מתנהלת אחרת".
5 צפייה בגלריה
"מערכת הבריאות אשמה, המצב חייב להשתנות". אילוסטרציה
"מערכת הבריאות אשמה, המצב חייב להשתנות". אילוסטרציה
"מערכת הבריאות אשמה, המצב חייב להשתנות". אילוסטרציה
(צילום: דנה קופל)
ריכטר-ישראלי ותשע אימהות נוספות לילדות שסובלות מהמחלה יצאו למאבק מול משרד הבריאות במטרה להביא לשיפור בטיפול בהפרעות אכילה – כשמאחוריהן מאות הורים שנמצאים באותה מצוקה. "יש כיום המתנה של חצי שנה לטיפול", הסבירה, "הילדים האלה יכולים למות בחצי שנה הזאת. משהו חייב להשתנות כאן".
5 צפייה בגלריה
נתוני הטיפול בבני נוער עם הפרעות אכילה
נתוני הטיפול בבני נוער עם הפרעות אכילה
נתוני הטיפול בבני נוער עם הפרעות אכילה
בתה חלתה כשהייתה בת 13 וחצי. "במשך חמישה חודשים המתנו לקבלת טיפול, ובינתיים היא הלכה והידרדרה. פתאום התווספו הקאות ואובדן הכרה. היא אושפזה לשלושה חודשים, אבל הבעיה הייתה ששחררו אותה הביתה בלי שום מסגרת המשך. לא היו אף דיאטנית או פסיכיאטר זמינים. ולכן, אחרי חודש וחצי היא חזרה לאשפוז כי היא הידרדרה שוב", סיפרה.
לריכטר-ישראלי הובהר שהדרך היחידה לעזור לבתה היא אשפוז במחלקה ייעודית להפרעות אכילה, אלא שזמני ההמתנה למחלקות מסוג זה ארוכים במיוחד. "עזבתי את העבודה ונשארתי איתה בבית במשך חצי שנה", סיפרה, "ראיתי אותה דועכת. זה פחד יומיומי. את לא יודעת אם תקומי מחר בבוקר ותמצאי את הבת שלך חיה. כשבתי התקבלה למחלקה, היא כבר הייתה במצב גרוע מאוד. היא הייתה מאושפזת שם שמונה חודשים, ומשם עברה לבית חולים פסיכיאטרי. היא מאושפזת שם כבר שנה וארבעה חודשים, והם נלחמים על חייה". היא הוסיפה כי "היה ניתן למנוע את זה. אם היה טיפול זמין בקהילה אני בטוחה שהיא לא הייתה מגיעה אפילו לאשפוז הראשון".
5 צפייה בגלריה
ויקי ריכטר ישראלי אחת האמהות שנאבקות בשירותי הבריאות להפרעות אכילה
ויקי ריכטר ישראלי אחת האמהות שנאבקות בשירותי הבריאות להפרעות אכילה
"את לא יודעת אם תקומי מחר בבוקר ותמצאי את הבת שלך חיה". ויקי ריכטר-ישראלי
(צילום: חיים הורנשטיין)
בתה של ריכטר-ישראלי היא מקרה מייצג: בישראל יש פער בלתי נסבל בין כמות הסובלים מהפרעות אכילה לבין אפשרויות הטיפול. לפי דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בארץ יש בין 69 אלף ל-97 אלף צעירים וצעירות בגילים 24-15 שסובלים מהפרעות אכילה, ובכל שנה מאובחנים כ-1,500 חדשים. ברחבי הארץ קיימות 32 מרפאות שבהן מתקיימות פגישות טיפוליות בתדירות המותאמת למצב הקליני, אולם אין אף מרפאה מדרום לבאר שבע. כל מחלקות האשפוז נמצאות בתפוסה מלאה וזמני ההמתנה הם בין שלושה חודשים ליותר משנה. בנוסף, ישנן רק 92 עמדות אשפוז יום המיועדות לקטינים ורק 128 מיטות אשפוז.
על רקע זה החליטו עשר האימהות להקים את פורום ההורים למתמודדים עם הפרעות אכילה, היוצא בימים אלה למאבק משפטי מול משרד הבריאות ופונה לבג"ץ בדרישה למענה טיפולי ראוי. "המדינה הפקירה את המשפחות האלה", הסביר עו"ד ד"ר מתן גוטמן, המייצג את הפורום, "כל משפחה נאלצת כיום להוציא אלפי שקלים בחודש על מנת להעניק לילדיה טיפול רפואי בסיסי בשוק הפרטי, טיפול שהמדינה מחויבת להעניק על פי חוק".
5 צפייה בגלריה
האמהות שנאבקות בשירותי הבריאות להפרעות אכילה
האמהות שנאבקות בשירותי הבריאות להפרעות אכילה
"כשהבת שלי הגיעה לבית החולים היא כבר הייתה בסכנת חיים". תמר אליהו
(צילום: חיים הורנשטיין)
תמר אליהו, ששתי בנותיה מתמודדות עם הפרעות אכילה, מכירה היטב את המחיר הכלכלי הזה. "כשהבת הגדולה שלי חלתה בגיל 12 אמרו לנו לחכות לאבחון במרפאה להפרעות אכילה ארבעה חודשים", סיפרה, "המצב שלה הלך והחריף, וכשהגענו איתה לבית חולים היא כבר הייתה בסכנת חיים". האשפוז במחלקת הפרעות אכילה לא הועיל לבתה של תמר, והיא שוחררה. "התחלתי סבב טלפונים כדי למצוא לה חלופות – וגיליתי שאין כלום", אמרה, "כמות השרלטנים שפגשתי לאורך הדרך הייתה מטורפת. לקח לי ארבעה חודשים עד שמצאנו מטפלת שהסכימה לקבל אותנו באופן פרטי, ואז הבנתי שזה לא יכול לעבוד בלי דיאטנית ופסיכיאטר בתמונה. כל פגישת היכרות עם מומחה עולה 1,000 שקלים, בסוף כל הדבר הזה נאלצנו למשכן את הבית שלנו".
"זה עניין של חיים ומוות, אין פה עוררין", הוסיפה חברת הפורום שירלי טרלו. "אני משלמת כל חיי לקופת חולים. לא יכול להיות שכשהבת שלי צריכה טיפול אומרים לי 'תסתדרי לבד ותקרסי כלכלית'". בתה אושפזה לפני שנתיים. "אחרי שנה וחצי של טיפול במרפאה של קופת חולים הודיעו לנו שתם הטקס, אנחנו חייבים לפנות את מקום לנערות אחרות בגלל שיש רשימת המתנה ארוכה. ההחלטה הזו ניתנה בלי קשר למצב של הילדה. הייתי צריכה לחפש מסגרות טיפוליות אחרות באופן פרטי, ואז גיליתי שבפרטי לא רק שאין תורים, אין גם רשימות המתנה. הם פשוט לא מקבלים".
5 צפייה בגלריה
שירלי טרלו אחת האמהות שנאבקות בשירותי הבריאות להפרעות אכילה
שירלי טרלו אחת האמהות שנאבקות בשירותי הבריאות להפרעות אכילה
"זה עניין של חיים ומוות". שירלי טרלו
(צילום: חיים הורנשטיין)
תגובת משרד הבריאות: "בתחום הטיפול בהפרעות אכילה פועל המשרד להרחיב את טיפולי היום, שמטרתם מניעת אשפוזים מיותרים תוך המשך שגרת החיים. כן הוחלט על הרחבת המענים לטיפולי היום ב-40 עמדות נוספות בפריסה ארצית, שייפתחו עד אוקטובר השנה, והקצאת 23 מיטות אשפוז נוספות להפרעות אכילה בנוער. כ-15 מיליון שקל יוקצו בקרוב למען קיצור התורים במרפאות ופיתוח מענים ייעודיים למניעת אשפוז, כגון בתים מאזנים ואשפוזי בית ייעודיים להפרעות אכילה".