בימין החלו לחגוג הבוקר (רביעי) את החלטתה של ח"כ עידית סילמן לפרוש מהקואליציה, אולם דווקא עכשיו כשכל קול בכנסת יכול לקבוע לאן מועדות פניה של המערכת הפוליטית, למהלכים של הרשימה המשותפת. מצד אחד, ששת המנדטים של המפלגה הערבית יכולים להוביל להפלת הממשלה ולבחירות חדשות. מצד שני, עדיין לא ברור אם הרשימה המשותפת תשתף פעולה עם מפלגות הימין באופוזיציה.
השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' (מרצ) שלח מסר ברור לרשימה המשותפת. "אני קורא לרשימה המשותפת לתמוך בממשלה. הרשימה המשותפת היא מפלגה ישראלית בכנסת ישראל, נקודה", אמר השר פריג' בריאיון לאולפן ynet. "אתה נמצא במגרש, יש שינוי בהרכב השחקנים ועדיין השינוי לא סופי. אנחנו צריכים להתמודד עם השינוי הזה".
- אז אתה אומר שיכול מאוד להיות שהקואליציה הזאת תמשיך עם תמיכה מבחוץ של ח"כ עופר כסיף בתקופת הסלמה? "אני לא יכול לקבוע כלום. יש בעיות בממשלה. המורכבות של הממשלה ידועה, שמונה מפלגות עם אג'נדות שונות זה דבר שמחייב אותנו להוביל לקו של פשרה. אם כל אחד יתעקש על משהו, אז אנחנו בבעיה. זה ככה מהיום הראשון. יש הרבה סוגיות, צריך לדון ולהלבין אותן. אני מאמין שנמצא את הדרך לצאת מזה. אנחנו פועלים כדי שנוכל לעבור את המשבר הזה".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ח"כ סילמן
(צילום: יואב דודקביץ')
השר פריג' אמר עוד: "אנחנו חיים מההתחלה את המשברים האלה. קרה מקרה שלא צריך לקרות, תנו לנו ללמוד את זה, להבין את זה. כל אצבע היא אצבע, לא משנה מי אתה ומאיפה אתה ומה תפקידך. אנחנו 61 חברי כנסת מחויבים עם עמדות שונות להיות ביחד. המחויבות הזאת תקפה לגבי ימינה וגם לגבי מרצ. אני מודה שלקואליציה הזאת ולממשלה הזאת יש בעיית חקיקה מהיום הראשון, אבל בין זה ובין לראות 61 אצבעות מורמות להפלת הממשלה יש מרחק בין הארץ לשמיים.
"יש לנו חודש אחד לעשות סדר, זה מספיק זמן. היום זה קרה, תנו לנו להבין ולעכל את זה. אני רוצה לראות אם עידית סילמן חלק מאיתנו. אני לא חושב שעניין של חמץ מפיל ממשלה, הנושא יותר מורכב. הממשלה הזאת יותר ימנית מכל ממשלה אחרת, אנחנו בשמאל בולעים הרבה צפרדעים, מתוך אחריות וטעמי יציבות שלטונית אנחנו חלק ממנה. אנחנו מפלגה אחראית שחושבת שטובת המדינה מחייבת את המשך הקואליציה".
- זו פרישה של ממש, בנט לא עודכן. "כבן אדם שעוסק בפוליטיקה אתם רואים שפוליטיקה שהכניסה את מרצ ורע"מ וימינה לאותה קואליציה זו אומנות שלא ידענו עליה. גם הפוליטיקה באומנות הזאת תמצא את הדרך איך לצאת מהמשבר. יש משברים, פוליטיקאים צריכים למצוא דרך איך לצאת מהמשבר. כל אחד ואחד מאיתנו יכול להיות עידית סילמן, זה הכי קל. הקשה הוא מה שאנחנו עושים. נעשה את מה שאנחנו יכולים כדי שהממשלה הזאת תמלא את ימיה".

ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) הגיבה לשר פריג': "אני לא יודעת על מה הוא בונה. אצלנו בערבית אומרים 'מי שטובע מחכה לקש שיתפוס אותו בדרך'. אני חושבת שהממשלה הזאת טובעת. דעתנו על הממשלה הזו, אמרנו אותה כמה פעמים, ידועה. אני לא רואה מה השתנה. רק בגלל שהם טובעים והממשלה מתפרקת נתמוך? הם צריכים לטפל בבעיות שלהם".
- אז את אומרת "אל תבנו עלינו". "הממשלה הזאת הוכיחה פעם אחרי פעם שאין מה לדבר איתם. לא על הנושאים המדיניים, לא על הנושאים הפוליטיים, לא על התפיסה למה שקורה באוכלוסייה הערבית. מי שבנה ממשלה כזאת - שיטפל בבעיות שלה. הקואליציה הזאת נבנתה מהיום הראשון בצורה מאוד מעוותת. ראש ממשלה עם שבעה מנדטים, אחר כך שישה מנדטים, השתלט עם האג'נדה הימנית על הממשלה הזאת.
"הלוואי והיינו רואים שנגרם לממשלה הזאת נזק או שהיא הולכת ליפול בגלל שרע"מ התעשתו והבינו שמול מדיניות כזאת - אי אפשר להמשיך לשבת. בימין כנראה חושבים אידיאולוגיה יותר מאשר אנשים כמו האנשים ברע"מ. הלוואי והתנועה האיסלאמית תתעורר יום אחד ותגיד שעם כל מה שקורה בירושלים בימים האלה, עם כל המתקפות שמתחוללות, הממשלה הזאת מדברת על האוכלוסייה הערבית ולא עושה כלום. הגיע הזמן שהם ייצאו מהממשלה, אבל במקום זה יו"ר הקואליציה מחליטה לצאת".
- מדברים שאולי הממשלה הזאת לא אידיאלית מבחינתכם, אבל החלופה עלולה להיות הרבה יותר גרועה. "הדחליל הזה שמשתמשים בו כל הזמן כדי שאנשי הממשלה הזאת ימשיכו לשבת בממשלה כאילו יותר ימנית, ממשלה עם נתניהו שעומד בראשה, זה לא עובד עלינו. אנחנו מבחינתנו בחירות היא אופציה".
- לחברה הערבית יש נציג בקואליציה, שקיבל תקציבים. "איזה תקציבים? מי קיבל תקציבים? עדיין לא נראה כלום. אני חושבת שהמחיר שהוא (עבאס) שילם עבור הפירורים האלה, שהם ממילא זכות יסוד של האוכלוסייה, מאוד גבוה. הוא תמך בממשלה שהתנהלה, לא רק כממשלת המשך של ממשלת נתניהו שהוא רצה גם כן לשבת בה. בטח שעבאס לא סיפק את הסחורה, אנחנו גם לא מחפשים סחורה כמו שהוא הציע".
2 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
ח"כ עבאס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
תומא סלימאן אמרה עוד: "האוכלוסייה הערבית לא מקבצת נדבות שמחכה שישכנעו אותה שלהשיג את התקציבים הכי בסיסיים זה הישג גדול. לא לסחורה הזאת ייחלנו. אנחנו מחפשים פתרונות יותר ארוכים, אנחנו מחפשים פתרונות של שוויון אמיתי, של אזרחות מלאה, של שלום ושל צדק חברתי. לא אנחנו ניהלו משא ומתן עם נתניהו, מי שניהל את המשא ומתן היה מנסור עבאס".
- את קוראת לעבאס לנהוג כפי שסילמן נהגה? "אני מזמן הפסקתי לקרוא למנסור עבאס לעשות משהו, כי אני רואה שהוא עמוק בפנים. הוא מתנהל בדיוק כמו שאר המפלגות שנמצאות בתוך הקואליציה. אכפת להם רק להישאר בתוך הממשלה, הם מוכנים לשלם את המחיר, גם לימין. אנחנו מקדימים את המאוחר, יכול להיות שעידית סילמן תמצא דרך להישאר בקואליציה דרך התקפלות כזאת או אחרת".