2 צפייה בגלריה
איציק חן נכה צה''ל ששם קץ לחייו לאחר שביקש הכרה בפוסט טראומה שלו
איציק חן נכה צה''ל ששם קץ לחייו לאחר שביקש הכרה בפוסט טראומה שלו
איציק חן
(באדיבות המשפחה )
טרגדיה בירושלים: יצחק (איציק) חן, נכה צה"ל שלחם בחטיבת הצנחנים ונפצע במהלך שירותו, נמצא הבוקר (יום א') ללא רוח חיים לאחר ששם קץ לחייו. לדברי בני משפחתו, חן סבל מפוסט טראומה קשה ועל אף שנאבק שנים שיכירו בו - אגף השיקום במשרד הביטחון לא הכיר בפגיעתו הנפשית.
"זה יום קשה מאוד", אמרה אחותו היחידה סיגלית חן. "צריך לעשות סוף להתעלמות מנכי צה"ל כי זה מה שקורה בסוף, הם מתאבדים ואנחנו מאבדים אנשים יקרים. אימא שלי מצאה אותו בבוקר במטבח עם סכין בלב. זה לא נתפש בכלל. אחי היה מלח הארץ, למד אומנות והיה אמן בנשמה, הוא כתב ספר וחלם ללמוד רפואה ובגלל הפציעה שלו הוא נמנע מכך. הפציעה הנפשית ליוותה אותו בכל רגע בחייו".
לטענת האחות, הטריגר למקרה היה קבלת "אות לבנון" לחיילי צה"ל ולאנשי צד"ל שהשתתפו במערכה ברצועת הביטחון בלבנון מספטמבר 1982 עד מאי 2000. "אחי נפצע בשירות ב-1992 והמשיך לשרת", סיפרה האחות. אחרי זה הוא ראה את אחד החברים הטובים שלו נשחט לידו. הוא עלה ללבנון בתור צלף, הוא לחם והשאיר את נשמתו שם.
2 צפייה בגלריה
איציק חן נכה צה''ל ששם קץ לחייו לאחר שביקש הכרה בפוסט טראומה שלו
איציק חן נכה צה''ל ששם קץ לחייו לאחר שביקש הכרה בפוסט טראומה שלו
איציק חן
(באדיבות המשפחה )

"בסוף מגיע 'אות לבנון' בדואר. זאת הערכה? רק היום אחי השתחרר מלבנון ומהצבא. היום הוא גזר את החוגר שלו. אני 20 שנה נלחמתי עבורו מול אגף השיקום וכלום לא עזר. זה גוף חולה שצריך לפרק ולבנות מחדש".
ממשרד הביטחון נמסר כי "המשרד משתתף בצערה העמוק של משפחת חן ובוחן את נסיבות האירוע. מבירור ראשוני עולה כי הרקע למעשה אינו קשור לפוסט טראומה אלא למחלה אחרת שלא ניתן לפרט אודותיה מטעמים של סודיות רפואית.
"חן יצחק הוכר כנכה צה"ל בגין פגיעת גב שספג בתאונת צניחה במהלך שירותו הצבאי בשנת 1992. בקשותיו להכרה במחלה, שבה לקה מספר שנים לאחר שחרורו, נדחו, הן על ידי בית משפט השלום והן על ידי בית המשפט המחוזי. זאת בהיעדר קשר סיבתי בין המחלה לשירותו הצבאי. הטיפול במחלתו נעשה במסגרת הקהילה וקופת החולים שאליה משתייך.
"יתר הפרטים נמצאים בבדיקה. משרד הביטחון פנה גם למשרד הבריאות ולקופת החולים לקבלת מידע. עובדי אגף השיקום במשרד הביטחון עומדים לרשות נכי צה"ל כמו גם קו התמיכה לנפגעי פוסט טראומה הפועל 24/7 ושמספרו 8944".
במשפחתו של המנוח כועסים על הדברים. "התגובה של משרד הביטחון מבישה", אמרה האחות סיגלית. "אחי לא סבל ממחלה. הוא היה פוסט טראומטי עקב השירות, שלא טופל ומצבו הידרדר. כמה אטומים הם, גם ביום קשה כזה וזה יום שצריך להיות קשה לכל עם ישראל. איבדנו לוחם יקר".

"מחכים להכרה בנכותם במשך שנים"

בארגון נכי צה"ל אמרו בעקבות מותו של חן: "אנחנו כואבים והמומים בעקבות התאבדותו של נכה צה"ל יצחק חן ז"ל. יצחק היה מוכר כנכה בעקבות פציעה פיזית בשירותו, אך ביקש גם הכרה בעקבות פוסט טראומה, ולא זכה לה. זה בדיוק מה שאנו זועקים כל הזמן: ישנם נכי צה"ל שמחכים להכרה בנכותם במשך שנים, נופלים בין הכיסאות בזמן החולף ואינם זוכים לטיפול ראוי.
"במסגרת רפורמת 'נפש אחת' מוקדשת התייחסות נרחבת לנושא שער הכניסה ואנו נמשיך לטפל בנושא עד לפתרונו המלא. ארגון נכי צה"ל ימשיך להיאבק על שיפור שער הכניסה בוועדות הרפואיות, כמו גם על הכרה במחלות נלוות לפוסט טראומה. בד בבד ימשיך הארגון לפעול במלוא המחויבות למען נכי צה"ל בכל נושא שבו הם זקוקים לעזרה. אנו שולחים תנחומים למשפחתו של יצחק ז"ל.
במקרה שאדם בסביבתכם נמצא במשבר ועלול להיות אובדני, אל תהססו - עודדו אותו לפנות לעזרה מקצועית והדגישו את חשיבות פנייה זו. נסו לסייע לו לפנות לאנשי מקצוע בקהילה או לגורמי תמיכה ארציים כגון ער"ן בטלפון 1201 או באתר סה"ר.