ראש המל"ל צחי הנגבי התייחס במסיבת עיתונאים חפוזה שכינס היום (שישי) לשלל הדיווחים בימים האחרונים בנוגע לעסקת חטופים אפשרית. הוא הבהיר כי למרות הדיווחים הרבים בנושא אין כעת שום הסכם. "אני רואה הרבה פרסומים. בשלב זה אין הסכמה בשום סוגיה מהסוגיות שהם חלק מתהליך של דיון - ולכן אנו עומדים איתן, חזקים ומאוחדים שאם תהיה עסקה היא תביא לכך שהרבה הרבה מאוד משפחות יוכלו להתאחד עם יקיריהן", הסביר.
2 צפייה בגלריה
צחי הנגבי
צחי הנגבי
"לא תהיה הפסקת אש בלי שחרור חטופים מאסיבי"
(צילום: מוטי קמחי, EPA /ABIR SULTAN)
הנגבי, שיושב גם בדיוני קבינט המלחמה השונים, הדגיש: "הממשלה קיבלה החלטה חד משמעית פה אחד - לא תהיה הפסקת אש ללא שחרור מאסיבי של חטופים. על כך עומדים ולא מתפשרים".
מסיבת העיתונאים, שעליה הודיעו בלשכת ראש הממשלה בהתראה קצרה, התקיימה בצל הביקורת הקשה של חלק מחברי הממשלה והקואליציה על ההחלטה לאפשר הכנסת דלק לרצועת עזה. לדבריו, ההחלטה התקבלה בהתאם ל"בקשה מיוחדת" מצד ארה"ב כדי לאפשר הפעלת מתקני מים ושפכים של האו"ם - ולמנוע בכך התפשטות מגפות. הוא ציין כי התפרצות של מגפות עלולה לפגוע לא רק באזרחים העזתים, אלא גם בלוחמי צה"ל שפועלים ברצועה.
הנגבי הדגיש כי ההחלטה נעשתה רק אחרי שצה"ל ושב"כ הבהירו כי הכנסת הדלק - בהיקף של 60 אלף ליטר סולר מדי יום - לא תפגע בהשגת יעדי המלחמה. הוא ציין כי מדובר בכמות "מינימלית" שמהווה אחוזים בודדים מכלל הדלק שהיה נכנס לרצועה בעבר מדי יום ביומו להפעלת מערכות תקשורת, חשמל, מים וביוב. "זה עומד במבחנים שהקבינט הגדיר למערכה הזאת. אין לנו עניין לספק תשתיות פעילות ברצועת עזה", אמר.
2 צפייה בגלריה
מעבר רפיח מצרים משאית דלק מצרית מחכה להיכנס לעזה
מעבר רפיח מצרים משאית דלק מצרית מחכה להיכנס לעזה
"הכנסת דלק? בקשה אמריקנית מיוחדת. ימנע מגפות"
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
על טענותיו של השר בצלאל סמוטריץ' שההחלטה של קבינט המלחמה המצומצם אינה חוקית ומנוגדת להחלטה של הקבינט המדיני-ביטחוני, אמר הנגבי כי ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם שר האוצר והסביר לו את את אותן נקודות שכעת פירט. "הוא לא היה מודע לכל הפרטים. סוכם לכנס את הקבינט (המורחב) כבר מחר בערב כדי לפרוס המציאות שתיארתי. לקבינט ניהול המלחמה יש סמכות לקבל החלטות מהסוג שהתקבלה אתמול".
עוד קודם לכן התייחס להחלטה גם השר בני גנץ, יו"ר המחנה הממלכתי, שהבהיר כי ההחלטה התקבלה על ידי כלל חברי קבינט המלחמה. הוא הסביר כי "ההעברה הנקודתית אושרה לבקשת גורמים בינלאומיים לצורך תפעול מתקני התפלה וביוב, ולצרכים נוספים עצמאיים של הארגונים הפועלים בדרום הרצועה. לא מדובר בשינוי אסטרטגיה, אלא במתן מענה נקודתי שמשרת את המשך הלחימה של צה"ל. המדיניות כולה תידון בקבינט המדיני-ביטחוני לכשיתקיים".