2 צפייה בגלריה
הוריו של סלומון טקה בבית המשפט
הוריו של סלומון טקה בבית המשפט
סלומון טקה והוריו בבית המשפט
(צילום: גיל נחושתן )
הדיווח למשטרה, העדות השגויה במח"ש וזעם המשפחה: בבית המשפט השלום בחיפה נמשך היום (שלישי) דיון ההוכחות בפרשת מותו של סלומון טקה בידי קצין משטרה. באולם נכחו בני משפחתו של טקה, שהגיעו יחד עם קרובי משפחה נוספים לשמוע את עדותו של ד' - שהיה בן 13 בליל הירי.
לפי גרסת הקצין, טקה וחבריו איימו על ד' וגנבו ממנו כסף - ועל כן הוא פנה אליהם ודרש מהם להפסיק. ד' המשיך לצעוד עם הנערים גם בזמן הירי, שכן מכשיר הנייד שלו היה אצלם ואיתו הם צילמו את קצין המשטרה. השוטר, שמאובטח על-ידי שוטרים שצמודים אליו, שהה באולם גם הוא.
2 צפייה בגלריה
הוכחות בפרשת התביעה לשוטר הנאשם בגרימת מוות ברשלנות של סלומון טקה
הוכחות בפרשת התביעה לשוטר הנאשם בגרימת מוות ברשלנות של סלומון טקה
השוטר שנאשם בירי, ארכיון
(צילום: שמיר אלבז)
הנער טען בעדותו כי אינו זוכר מי צילם את תמונת השוטר שנמצאה במכשירו הסלולרי, וכשנשאל למה שמישהו ייקח ממנו את הטלפון השיב: "אני לא יודע, לא זוכר". סנגורו של השוטר, עורך הדין יאיר נדשי, הקשה על הנער בחקירה: "רוב השאלות אתה אומר שאתה לא זוכר, אתה בחור צעיר - אתה לא זוכר כלום? ראיתי שחבר שלך לקח ממך את הטלפון וצילם את השוטר".
הנער השיב: "שיקרתי לאבא שלי. פחדתי להגיד את האמת כי הם איימו עלי. אני לא צילמתי, לא יודע למה אמרתי שצילמתי. שיקרתי לאבא שלי". עם זאת, הנער הוסיף שאינו פוחד להעיד. "איימו עליי שלא אספר שיש לי בטלפון צילום של השוטר שירה, כי מי יודע מה ילמדו מהמקרה הזה ממש שיש לי בטלפון. היה לי תמונה של השוטר או סרטון קצר, והם לא רצו שהמשטרה תיקח את הטלפון שלי".
לדברי העד, "הם איימו על השוטר וקיללו אותו, אני זוכר את זה. הם התחילו 'לרדת' עליו ואז לקלל אותו. אני זוכר שהוא הראה להם שיש לו תעודת שוטר". כשנשאל אם הוא זוכר מה אמרו חבריו לשוטר, השיב: "אני לא ראיתי את זה. השוטר חיפש להם בכיסים - ואמרו לי שהוא חיפש את הכסף שלקחו ממני. אחד החברים דחף את השוטר ואז מישהו צעק לצלם את זה".
לדבריו, "הם קיללו את השוטר ואיימו עליו, ואני לא רציתי להיות שם. הם פשוט לקחו לי את הטלפון".

בבית המשפט הושמעה גם שיחת הטלפון שבה דיווח השוטר למוקד 100 על האלימות והאיומים נגדו, ובהקלטה נשמע אחד הנערים צועק לעבר השוטר: "אתה תקבל בלוק". עו"ד נדשי שאל את הנער אם הם איימו על השוטר ש'יביאו לו אנשים מנצרת והדרום', והנער השיב שאינו זוכר: "ראיתי שהם צוחקים וזורקים אבנים, לא יודע אם הם פגעו בשוטר".
בהקלטה למוקד המשטרתי נשמע השוטר אומר: "ניידת זריז לרחוב השיירה, שוטר צריך סיוע. יש פה חבורה של אתיופים ועוד נער קטן, תגיעו. אני לא בתפקיד אבל נכנסתי לתפקיד, באתי לברר פה משהו, שלחי כבר ניידת זריז". בשלב זה נשמע השוטר זועק: "תוריד את האבן, תוריד את האבן".
עו"ד יאיר נדשי, סניגורו של קצין המשטרהעו''ד יאיר נדשיצילום: גיל נחושתן
בני משפחתו של טקה זעמו באולם בעקבות ההקלטה, והאב נטש בכעס. הנער המשיך להגיד שאינו זוכר מה היה ושלא ראה דבר. הוא נשאל מדוע אמר בחקירתו במח"ש שהשוטר פגע בסלומון, והשיב: "לא ראיתי את הירי, זה מה שאמרו לי שקרה. הייתי עם הגב. לא ראיתי באמת. לא ראיתי שהשוטר כיוון אקדח, לא יודע מה עשו לו".
כשנשאל אם שיקר במח"ש כדי להגן על חבריו, השיב: "לא ראיתי כלום, הם אמרו לי מה קרה. יכול להיות שאם הם לא היו זורקים לעבר השוטר אבנים הוא לא היה יורה בכלל. שמעתי ירי ורק רציתי לברוח משם".
הקצין, נזכיר, ירה ככל הנראה כדור לרצפה כדי להרחיק ממנו את הנערים - אך הכדור ניתז מהקרקע, פגע בסלומון טקה והרג אותו. המוות הוביל להפגנות ענק ברחבי ישראל, במחאה על יחס המשטרה והמדינה כלפי בני העדה האתיופית. לטענת המוחים, אם מוצאו של טקה היה אחר - המקרה לא היה מסתיים בירי ובמותו.