פיצוצים עזים נשמעו ליד קייב הלילה (בין שבת לראשון) - ובאוקראינה דווח שאחד ממוקדי התקיפה, כחלק מגל התקפות רוסי, היה סמוך לנמל התעופה הבינלאומי קייב ג'וליאני - נמל התעופה השני של הבירה האוקראינית. ראש העיר וסילקוב, נטליה ולוסינביץ', אישרה מאוחר יותר שגם מאגר נפט במחוז קייב נפגע. "האויב רוצה להשמיד הכל", אמרה. כתוצאה מהפגיעה במכלי הנפט במקום הוצתה בעירה גדולה - ושמי קייב הוארו במשך דקות ארוכות - כך לפי כתב של רשת CNN.
בית חולים מקומי עדכן הלילה כי ילד בן 6 נהרג אמש בחילופי אש כבדים במערב קייב, וחמישה בני אדם נוספים נפצעו. ב-CNN ציינו כי בין הפצועים שני נערים ושלושה מבוגרים.
בהמשך הלילה עדכנה לשכתו של נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, שכוחות רוסיים פוצצו צינור גז בחרקוב, העיר השנייה בגודלה במדינה. הממשלה הזהירה כי עשן מ"הפיצוץ העצום" עלול לגרום ל"קטסטרופה סביבתית": "אנחנו ממליצים לאנשים לכסות את חלונותיהם בבד לח". הבוקר דיווח יועץ לזלנסקי שכוחות רוסיים נכנסו לחרקוב שבצפון-מזרח אוקראינה.
11 צפייה בגלריה
פיצוץ מאגרי נפט בעיר וסילקוב שבמחוז קייב
פיצוץ מאגרי נפט בעיר וסילקוב שבמחוז קייב
פיצוץ מאגרי נפט בעיר וסילקוב שבמחוז קייב
(צילום: EPA)
11 צפייה בגלריה
פיצוץ מאגרי נפט בעיר וסילקוב שבמחוז קייב
פיצוץ מאגרי נפט בעיר וסילקוב שבמחוז קייב
"האויב רוצה להשמיד הכל". אוקראינה מצליחה לעכב את הכוחות הרוסיים, שממשיכים לתקוף ליד הבירה
(צילום: EPA)
עוד עדכנו באוקראינה כי בניין מגורים בן תשע קומות בחרקוב נפגע מ"ארטילריה של האויב". אישה ששהתה בבניין נהרגה. משירותי החירום נמסר כי לבניין נגרם נזק רב וכי כ-80 בני אדם חולצו. רובם תפסו מחסה במרתף הבניין. נציבות זכויות האדם של האו"ם דיווחה כי מתחילת המלחמה היו לפחות 240 אזרחים שנפגעו מהתקפות הכוחות הרוסיים - בהם 64 הרוגים. עוד ציינו בנציבות כי מאות נותרו ללא גישה למים ולחשמל.
הכוחות האוקראיניים, כך לפי ההערכות במערב, הצליחו להאט באופן יחסי את התקדמות הצבא הרוסי - שמתחיל לסגור על הבירה. בעריה הגדולות של אוקראינה העבירו גם את הלילה האחרון במקלטים, בתחנות הרכבת התחתית ובמרחבים מוגנים ככל האפשר בבתים, מתוך הבנה ברורה כי למרות ההשתהות הבלתי מתוכננת של הצבא הרוסי, הסתערות שלו על מרכזי הערים, ובעיקר על הבירה קייב, עלולה לבוא בכל רגע.
אחרי הסנקציות האישיות על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ובכירים בממשלתו שלשום, הלילה שלפו ארה"ב, האיחוד האירופי ומדינות נוספות במערב את סנקציה שנחשבת ל"נשק יום הדין", והודיעו על ניתוק רוסיה באופן חלקי ממערכת העברת הכספים העולמית SWIFT. "נבטיח ביחד שהמלחמה הזו תהיה כישלון אסטרטגי של פוטין", כתבו בהצהרה משותפת, "אנו נחושים להמשיך להטיל על רוסיה עלויות שיבודדו אותה עוד יותר מהמערכת הפיננסית הבינלאומית ומהכלכלות שלנו. אנו ניישם את הצעדים הללו בימים הקרובים".
11 צפייה בגלריה
תושבי קייב שוכבים על מזרונים בחניון תת קרקעי של מלון שהפך למקלט
תושבי קייב שוכבים על מזרונים בחניון תת קרקעי של מלון שהפך למקלט
תושבי קייב שוכבים על מזרונים בחניון תת קרקעי של מלון שהפך למקלט, הלילה
(צילום: AP)

11 צפייה בגלריה
"נבטיח שהמלחמה תהיה כישלון של פוטין". נשלף "נשק יום הדין" של המערב
"נבטיח שהמלחמה תהיה כישלון של פוטין". נשלף "נשק יום הדין" של המערב
"נבטיח שהמלחמה תהיה כישלון של פוטין". נשלף "נשק יום הדין" של המערב
(צילום: Shutterstock)
במסגרת המהלך הדרמטי רק חלק מהבנקים הרוסיים, אלה שהוטלו עליהם סנקציות בעבר, ינותקו מ-SWIFT. המדינות החתומות על ההצהרה התחייבו "להטיל אמצעים מגבילים" על הבנק הרוסי המרכזי, כך שלא יוכל לפרוס את הרזרבות הבינלאומיות שלו ובכך להתחמק מהשפעת הסנקציות. במסגרת זו, במערב הודיעו כי יגבילו את יכולת הבנק המרכזי של רוסיה לתמוך ברובל.
המדינות התחייבו להקים כוח משימה טרנס-אטלנטי שיבטיח יישום יעיל של הסנקציות הפיננסיות שהוטלו עד כה על רוסיה - על ידי זיהוי והקפאת נכסים של יחידים וארגונים שעליהם הוטלו סנקציות. "נתקשר עם ממשלות אחרות, ונמנע מגורמים אלה את היכולת להסתיר את נכסיהם ברחבי העולם", נכתב. "פוטין מאיים להשמיד את אוקראינה, אבל מה שהוא עושה, בפועל, הוא הורס את העתיד של המדינה שלו", אמרה נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין לאחר שהציגה את חבילת הסנקציות החדשות.
11 צפייה בגלריה
דיון באיחוד האירופי
דיון באיחוד האירופי
סופג עוד סנקציות מהמערב. דיון באיחוד האירופי בסוף השבוע האחרון
(צילום: AP, AFP)
11 צפייה בגלריה
מפה אוקראינה רוסיה מתקפה מלחמה ב אירופה קייב חרקוב לבוב דונבאס לוהנסק דונייצק מריופול אודסה
מפה אוקראינה רוסיה מתקפה מלחמה ב אירופה קייב חרקוב לבוב דונבאס לוהנסק דונייצק מריופול אודסה
כיווני הפלישה הרוסית ויעדי התקיפה המרכזיים
בכיר בממשל ביידן אמר בתגובה להטלת הסנקציות כי ארה"ב ובעלות בריתה "מפרקות את המבצר הרוסי". לדבריו, "הסנקציות החדשות 'בועטות' את ממשלתו של פוטין מהמערכת הפיננסית הבינלאומית". במערב הזהירו כי הם מוכנים להציג סנקציות נוספות על רוסיה כבר ביממה הקרובה. במערכת העברת הכספים הבהירו לפנות בוקר: "מתכוונים ליישם את הצעדים החדשים בימים הקרובים, בהתאם להנחיות משפטיות".
נראה כי גם באירופה שואבים עידוד מכך שהאוקראינים ממשיכים לעמוד בינתיים, גם לאחר ליל המלחמה הרביעי באוקראינה. שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, הודיע כי שרי החוץ של מדינות האיחוד יתכנסו הערב לישיבה שמטרתה להחליט על שליחת סיוע לצבא האוקראיני כדי לעזור לו ב"מאבקו ההרואי", כלשונו של בורל. נשיא מועצת אירופה שארל מישל אמר אמש כי האיחוד האירופי יחיש את שליחתו של סיוע צבאי לאוקראינה, אך לא פירט באיזה סיוע מדובר.
11 צפייה בגלריה
חייל בצבא אוקראינה בחרקוב
חייל בצבא אוקראינה בחרקוב
חייל אוקראיני בחרקוב
(צילום: AP)

כדי לסייע לאוקראינה "להחזיק מעמד", ארה"ב התחייבה להעביר סיוע צבאי נוסף שמוערך בכ-350 מיליון דולר, כולל אמצעי לחימה נגד טנקים, שריון גוף ונשק נוסף. שעות קודם לכן גרמניה אותתה על שינוי מדיניות חד והודיעה כי לנוכח "המתקפה הרוסית הבוטה" היא חוזרת בה מסירובה להעביר נשק גרמני קטלני לידי הממשלה בקייב – ותספק לה 1,000 טילים נגד טנקים ו-500 טילי קרקע-אוויר ממחסני הצבא הגרמני.
גם הולנד וצ'כיה הודיעו כי ישלחו נשק לצבא האוקראיני, ופורטוגל הודיעה על שליחת "תגבורת". קצת לפני חצות הודיעה גם צרפת כי תשלח לאוקראינה סיוע צבאי, בדמות נשק הגנתי ודלק, וכי בנוסף תפעל נגד כלי תקשורת ומשפיעני רשת המפיצים תעמולה רוסית שקרית. איטליה ובלגיה צפויות אף הן לתרום לצבא האוקראיני נשק.

"נראה שסין לא באה להציל את רוסיה"

הבכיר האמריקני אמר כי נראה שעד כה לפחות, סין לא מסייעת לרוסיה להתחמק מהסנקציות הכלכליות שהוטלו עליה. "אם תעשה זאת - זה יגרום נזק עמוק למוניטין של סין", ציין. לדבריו, "הסימנים מצביעים על כך שסין לא באה להציל את רוסיה", אמר בתדרוך לעיתונאים. לפי דיווחים, בנקים סיניים הפסיקו להנפיק מכתבי אשראי לרכישות של סחורות מרוסיה. "זה סימן חיובי", אמרו בארה"ב, "זה מרמז, בדומה לשנים האחרונות, שסין נוטה לכבד את עוצמת הסנקציות האמריקניות".
סין היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של רוסיה הן לייצוא והן לייבוא. היא רכשה שליש מייצוא הנפט הגולמי של רוסיה ב-2020 ומספקת לה מוצרים כמו טלפונים סלולריים ומחשבים ועד צעצועים וביגוד. יחסי הסחר בין סין לרוסיה גדלו באופן משמעותי מאז 2014, כאשר המערב הטיל לראשונה סנקציות נגד ישויות רוסיות בעקבות סיפוח חצי האי קרים. הבכיר בממשלו של ביידן הזהיר כי "אם סין תעזור לרוסיה להתחמק מהסנקציות, זה באמת יהיה איתות מצער. זה יהיה, בעצם, הסכמה בשתיקה לפלישה של רוסיה למדינה ריבונית בלב אירופה.
11 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, ו לדימיר פוטין ו שי ג'ינפינג
ג'ו ביידן, ו לדימיר פוטין ו שי ג'ינפינג
סין תבוא לעזרת רוסיה? ארה"ב: "נראה שלא"
(צילום: AFP, AP)
אתמול, שעות אחרי עוד מתקפת טילים על קייב, הודיע ראש העיר ויטלי קליצ'קו כי העוצר על הבירה האוקראינית יתהדק – ואמש הוא נכנס לתוקפו כבר בשעה 17:00: "כל מי שיהיה בחוץ ייחשב לאויב וייעצר", אמר. תחילה נמסר כי העוצר יימשך עד הבוקר ב-8:00, אך לאחר מכן הוא הוארך עד ליום שני בבוקר. יותר מ-150 אלף כבר ברחו מאוקראינה לפולין, מולדובה ומדינות שכנות אחרות ממערב למדינה, ובאו"ם הזהירו שהמספר עלול לגדול ל-4 מיליון אם הלחימה תסלים.
במערב חוששים שהכוחות הרוסיים הדלילים יחסית שלוחמים בפאתי העיר מנסים לפנות את הדרך לכוחות העיקריים, שעתידים לבוא. בריטניה וארה"ב הזהירו כי עיקר הכוחות נמצאים במרחק של כ-30 ק"מ ממרכז העיר, נכון לאתמול בשעות אחר הצהריים. רוסיה טוענת שההסתערות שלה על אוקראינה מצפון, מזרח ודרום מכוונת רק למטרות צבאיות, אך בימים האחרונים גשרים, בתי ספר ושכונות מגורים נפגעו גם הם מהתקפות הרוסים.
11 צפייה בגלריה
אב מנשק את בתו, שיצאה מאוקראינה יחד עם אמה
אב מנשק את בתו, שיצאה מאוקראינה יחד עם אמה
יותר מ-150 אלף כבר ברחו. אב מנשק את בתו, שיצאה מאוקראינה יחד עם אמה
(צילום: רויטרס)

אמש ניסה נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לנצל את מראית העין של מומנטום אוקראיני כדי לעודד את חייליו ואזרחי ארצו להילחם, ואמר כי נכונותם להגן על אוקראינה הורידה מהפרק את התרחיש של כיבושה על-ידי רוסיה. "נמשיך להילחם כמה זמן שיידרש כדי לשחרר את ארצנו", אמר זלנסקי. יועצו טען שכ-3,500 חיילים רוסים נהרגו או נפצעו עד כה. מידת אמינותה של הטענה הזו אינה ברורה, אולם גם גורמים במערב העריכו ביממה החולפת כי מאות רבות של חיילים רוסים נהרגו בקרבות. שעות קודם לכן דיווחה אוקראינה כי מאז הפלישה ביום חמישי נהרגו במלחמה 198 אוקראינים ויותר מ-1,000 נפצעו.
שגרירת אוקראינה בארה"ב, אוקסנה מרקרובה, אמרה כי החיילים בקייב נלחמים ב"קבוצות חבלה" רוסיות. אוקראינה טוענת כי כ-200 חיילים רוסים נלקחו בשבי. מרקרובה אמרה כי אוקראינה אוספת עדויות להפגזות באזורי מגורים, גני ילדים ובתי חולים כדי להגיש תלונה לבית הדין הבינלאומי בהאג, שיבחן "פשעים אפשריים נגד האנושות".

טראמפ: "פוטין גאון? שאר המנהיגים מטומטמים. זלנסקי אמיץ"

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ התייחס הלילה בוועידת CPAC בפלורידה למלחמה באוקראינה - ולאחר שכינה את פוטין "גאון" בשבוע שעבר, הסביר את עצמו: "המתקפה על אוקראינה מחרידה. אנחנו מתפללים עבור האנשים באוקראינה". לדבריו, לא טעה שכינה את פוטין גאון, מכיוון שהוא מצליח להערים על מנהיגי העולם. "הבעיה האמיתית שלנו היא שהמנהיגים מטומטמים, מטומטים", אמר.
11 צפייה בגלריה
פגישה בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לבין נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
פגישה בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לבין נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
"אמיץ". טראמפ מפרגן לזלנסקי
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
מצליח להערים על שאר המנהיגים. "הם מטומטמים"
(צילום: רויטרס)
הפעם הוא החליט לשבח את נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי - וכינה אותו "אמיץ" על שנשאר בבירה קייב. טראמפ, כמובן, ניצל את הבמה גם כדי לתקוף את הנשיא הנוכחי ג'ו ביידן. הוא חזר שוב על טענותיו השקריות שהבחירות בארה"ב "נגנבו" וטען: "כפי שכולם מבינים, האסון הנורא הזה לא היה בא לעולם אם הבחירות שלנו לא היו מזויפות ואני הייתי הנשיא".
הוא הזכיר כי גם בתקופתיהם של ג'ורג' בוש הבן וברק אובמה פלשו הרוסים לקרים ולגיאורגיה. "אני הנשיא היחיד במאה ה-21 שבזמן כהונתו רוסיה לא פלשה לאף מדינה", ציין.