4 צפייה בגלריה
אולכסיי רזניקוב
אולכסיי רזניקוב
"על האויב להבין בצורה ברורה מה יפגוש על אדמתנו". אולכסיי רזניקוב
(צילום: משרד ההגנה האוקראיני)
"המגן של אוקראינה": "הנשיא ולדימיר פוטין 'הראה את פרצופו האמיתי', והקרמלין נקט צעד נוסף בדרך להחייאת ברית המועצות", כך כתב אתמול (שלישי) שר ההגנה של אוקראינה, אולכסיי רזניקוב, בהצהרה שפורסמה באתר של משרד ההגנה ויועדה לחיילי צבא אוקראינה.
רזניקוב האשים את פוטין בניסיון "להחזיק את העולם החופשי בן ערובה", והוסיף: "הוסרה עלטת אי-הוודאות. את מה שאתם יודעים בשמונה השנים האחרונות - עכשיו כל העולם רואה". בריאיון ל-ynet ו"ידיעות אחרונות", בזמן שבאוקראינה מנשבות רוחות המלחמה, שר ההגנה רזניקוב מעביר מסר לרוסיה: "היא תיתקל בהתנגדות, על האויב להבין בצורה ברורה מה יפגוש על אדמתנו במקרה של פלישה מלאה".

4 צפייה בגלריה
פוטין והצבא האוקראיני
פוטין והצבא האוקראיני
"הראה את פרצופו האמיתי"
(צילום: AFP / Ukrainian Armed Forces, רויטרס)
האם צבא אוקראינה מסוגל לנהל לחימה בכמה חזיתות? "צבא אוקראינה ערוך לכל התרחישים, ומסוגל לפריסת גיוס מהירה וניהול לחימה מכל הכיוונים שמהווים איום. צו נשיאותי ממרץ שעבר אישר את האסטרטגיה של הביטחון הצבאי של אוקראינה, והוגדרו בו היבטי ההגנה המקיפה של המדינה, שעליה מתבססת האסטרטגיה הצבאית שלנו. משרד ההגנה הגדיר תסריטים של מצבים צבאיים ותירגל את סדר הפעולות של צבא אוקראינה בתגובה למתקפה. המטה הכללי של הצבא מבצע מעקב מתמיד והערכות מצב תכופות, ובהתאם מתבצעים תיקונים נקודתיים כדי להבטיח תגובה מיידית לשינויים במצב. בנוסף, בהתאם לחוק יסודות ההתנגדות הלאומית באוקראינה, הוגדרו משימות וסמכויות לכוחות הביטחון וההגנה לניהול התנגדות לאומית.
"העבודה לתגבור העוצמה של כוחות ההגנה הטריטוריאלית מתנהלת ללא הפסקה, באינטנסיביות גבוהה. כחלק מההבנה של הצורך בהגנה מקיפה של המדינה נבנה מערך חדש של התארגנות הגנה אזרחית מקומית, המבוסס על גיוס מתנדבים ביישובים. בראש כל התארגנות יעמוד ראש העיר, והפעילות תהיה תחת פיקוח משרד ההגנה. במקרה של תוקפנות חמושה נגד אוקראינה האויב ייתקל בהתנגדות כאשר כל יישוב יהפוך למכשול להתקדמותו בשטח מדינתנו".
4 צפייה בגלריה
חיילים בצבא אוקראינה
חיילים בצבא אוקראינה
"ערוכים לכל התרחישים". חיילים בצבא אוקראינה
(צילום: AFP / Ukrainian Armed Forces)
לנוכח האימון הגדול של צבאות רוסיה ובלארוס בצפון, מה להערכתך הסיכוי לפעולות איבה בשטח אוקראינה? "ב-14 בפברואר קיבלנו מבלארוס הבטחה ששטחה לעולם לא יהפוך לקרקע לתוקפנות כלפי אוקראינה. במובן הזה אנחנו לא רואים תוקפנות אפשרית מצידה של בלארוס, מכיוון שבינינו אין סוגיות שלא היינו יכולים לפתור בדרך של שלום. באשר לכוחות רוסיים שנמצאים בשטחה של בלארוס במסגרת אימונים - המודיעין שלנו ושל המדינות השותפות מעודכן בכל המידע הדרוש".
בנובמבר האחרון ביקרת בישראל. לאיזו מטרה? "מטרת הביקור הייתה ועידה משותפת בין אוקראינה לישראל בנושאי מסחר ושיתוף פעולה כלכלי. חוץ מזה קיימנו פגישות פוריות עם שר הביטחון, ראש המועצה לביטחון לאומי, יו"ר הכנסת וראשי חברות ישראליות. אנחנו עובדים על פיתוח היחסים שמהווים אינטרס משותף".
4 צפייה בגלריה
אזרחים אוקראינים מתאמנים עם "הלגיון הגאורגי" לקראת מלחמה אפשרית עם רוסיה
אזרחים אוקראינים מתאמנים עם "הלגיון הגאורגי" לקראת מלחמה אפשרית עם רוסיה
מערך הגנה אזרחי. "כל יישוב יהווה מכשול"
(צילום: AP )
איך ישראל יכולה להועיל לאוקראינה? "הניסיון של ישראל בתחום ההגנה והביטחון מגוון ביותר, ולכן אנחנו רוצים ללמוד ממנו, בייחוד במה שנוגע להגנה מפני מתקפות סייבר על תשתיות קריטיות, פיתוח מערכות נגד מטוסים ונגד טילים ושימוש במזל"טים חדשניים. נכון לעכשיו, משרד ההגנה של אוקראינה כבר משתף פעולה עם כמה חברות ביטחוניות ישראליות, כמו אלביט מערכות, רפאל והתעשייה האווירית. אלביט כבר סיפקה לצבא אוקראינה אמצעי קשר רדיו עם ייעוד שונה. המגמות הפוטנציאליות לשיתוף פעולה עתידי הן בנושאי מערכות קשר, מערכות הידרו־אקוסטיות, חידוש כלי תעופה במערכות הגנה ואוויוניקה וכמובן מערכות מגוונות למאבק רדיו אלקטרוני. יש פה פוטנציאל עצום לשיתוף פעולה בין מערכי התעשייה הצבאית של אוקראינה וישראל, כולל בשווקים של מדינות אחרות".
אתה מפרסם כל יום בעמוד הפייסבוק שלך דוחות על אספקת נשק לאוקראינה. אתה לא חושש שזה יזיק? "להפך. על האויב להבין בצורה ברורה מה יפגוש על אדמתנו במקרה של פלישה מלאה. הסיוע הצבאי ממדינות שותפות שאנחנו מדברים עליו הוא חינמי ולא הופך לנטל על משלמי המיסים האוקראינים, ואנו מודים לשותפינו על הצעד הזה".
כמה נשק דרוש לאוקראינה כדי שהצבא והאזרחים ירגישו ביטחון? "אנחנו זקוקים לנשק בכמות כזו שמדינה שתרצה לתקוף אותנו תבין את ההשלכות. ככל שיהיה לנו יותר נשק, כך יהיה לנימוק הזה משקל כבד יותר לפני שנוקטים בצעדים תוקפניים".