3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי. התקדמות במשא ומתן
מרב מיכאלי. התקדמות במשא ומתן
מרב מיכאלי. התקדמות במשא ומתן
(צילום: עידו ארז , עמית שאבי )
התקדמות במשא ומתן בין נהגי התחבורה הציבורית, החברות ומשרד התחבורה: כמה שבועות לאחר תחילת ההשבתות של שניים מארגוני הנהגים בישראל - "ההסתדרות הלאומית" ו"כוח לעובדים" - מסתמן שהושגה פשרה. שרת התחבורה מרב מיכאלי פרסמה אמש (ראשון) כי לאחר יום של דיונים הושגה התקדמות במשא ומתן.
כבר ביום חמישי האחרון, נזכיר, הודיעו בארגון הנהגים המשתייך להסתדרות הלאומית כי חלה התקדמות, ושהוחלט כי החל מהשנה הבאה יעלה שכר הנהגים ל-50 שקלים בשעה. במשרד התחבורה ציננו בימים האחרונים הודעה זו, אך אמרו בשיחות סגורות כי בהחלט חלה התקדמות. הדיונים שהתקיימו אתמול הובלו על ידי ראש הרשות לתחבורה ציבורית רן שדמי, ובהן השתתפה מיכאלי יחד עם נציגי החברות המפעילות את התחבורה הציבורית ונציגי הנהגים.

מהודעת השרה אמש עולה כי במסגרת הפגישה עדכנה מיכאלי באופן ישיר את הוועדים על המהלך להקצאת תקציב ייעודי ממשרד התחבורה, בסך 135 מיליון שקלים, לשיפור תנאי ההעסקה של הנהגים. כמו כן, היא פירטה את הצעדים הנוספים שכבר בוצעו בשנה האחרונה במסגרת המהלך הרחב ליצירת תנאי עבודה טובים יותר עבורם, בין השאר הקמת 28 תחנות מנוחה לטובת הנהגים בשנה האחרונה, שנוספו ל-27 הקיימות. מיכאלי אף סיפרה לנהגים כי ניתן אישור להקמת עשר תחנות נוספות בזמן הקרוב.
בנוסף, במסגרת המכרזים מול מפעילי התחבורה הציבורית, משרד התחבורה דרש כי לא ייפגעו התנאים הסוציאליים של נהגים העוברים ממפעיל אחד לשני וכי תתאפשר צבירת ימי חופשה, מחלה והפרשות לקרן ההשתלמות, מהלך שייצא לפועל כבר במכרז הקרוב בשרון. מיכאלי הבטיחה כי במסגרת מהפכת רפורמת "דרך שווה", ובהתאם לבקשות הנהגים, יבוטל לחלוטין התשלום במזומן באופן סופי בכל רחבי הארץ לצורך שמירה על ריכוז הנהגים בנסיעה בלבד.
3 צפייה בגלריה
הפגנות נהגי האוטובוס באשדוד
הפגנות נהגי האוטובוס באשדוד
הפגנות נהגי האוטובוס באשדוד. לפני שבוע
(צילום: ארגון נהגי האוטובוס של ההסתדרות הלאומית)
3 צפייה בגלריה
הפגנות נהגי האוטובוס באשדוד
הפגנות נהגי האוטובוס באשדוד
מחאת הנהגים נגד מיכאלי בחודש האחרון
(צילום: ארגון נהגי האוטובוס של ההסתדרות הלאומית)
"הנהגות והנהגים הם הליבה של התחבורה הציבורית", אמרה מיכאלי בתום הפגישה. "מאז כניסתי לתפקיד עמדתי על כך שיהיו להם ולהן תנאי ההעסקה ההוגנים ביותר ושכר ראוי וצודק. המשימה הזאת הייתה אז קריטית כמו שהיא היום, ואני מתכוונת לנצל כל רגע במשרד כדי להשלים אותה על הצד הטוב ביותר. אני מודה למפעילים ולוועדי הנהגים שמשתפים איתנו פעולה בהתקדמות החשובה הזו, ובטוחה שיחד עם כל מי שיהיו רתומים לטובת העניין ולטובת הנהגות והנהגים נוכל להגיע להישגים מצוינים שישפרו את התחבורה הציבורית שלנו".
יואב שמחי, יו"ר ההסתדרות הלאומית, מסר בעקבות ההסכם המתגבש: "הבטחנו שלא ידרסו את הנהגים - וקיימנו. תודה לכל הנהגים על המאבק הנחוש והעיקש על מעמדם. תודה לשר האוצר אביגדור ליברמן, לשרת התחבורה מרב מיכאלי וליו"ר ארגון נהגי התחבורה הציבורית ישראל גנון, שהוכיחו שבאמצעות שיח והידברות ניתן להגיע להישגים הוגנים".
בארגון "כוח לעובדים" בירכו גם על ההתפתחויות המסתמנות, אך סייגו. "לאחר סיום פגישת המשא ומתן נהיה חכמים יותר לגבי משמעויות התקציב הנוסף וגובה השכר המוצע, ועל כן מוקדם לברך על המוגמר", נמסר מהארגון עוד לפני תום הפגישה. "ככל שלא תושג הסכמה נחזור לשבות כבר בשבוע הבא. אנו גאים בנהגים המאוגדים אצלנו על חמש שביתות אפקטיביות, ומודים לשרה על התגייסותה לפתרון המשבר". בארגון אף הדגישו כי למרות ההסכמות המסתמנות, הם עדיין שומרים לעצמם את הזכות לשבות ברביעי - כפי שבית המשפט אישר להם.