רשת "אל-ערבייה" הסעודית דיווחה היום (שישי) ממקורותיה כי יעדי התקיפה המיוחסת לישראל הלילה בסוריה היו בסיסי צבא אסד שבהם מתארחים כוחות איראניים. במקביל, מרכז המעקב הסורי, ארגון אופוזיציה שמקום מושבו בבריטניה, דיווח כי מלבד שלושת ההרוגים שעליהם הודיעה סוריה - נהרגו עוד חמישה בני אדם, שניים מהם אזרחים סורים ועוד שלושה שאינם סורים.
3 צפייה בגלריה
חוסיין סלאמי
חוסיין סלאמי
מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי. יעדי התקיפה - בסיסים שמארחים כוחות איראניים
(צילום: AFP/SEPAH NEWS)
לפי הדיווח ברשת "אל-ערבייה", איראן מסרבת לפנות את כוחותיה מבסיסים בסוריה, ועושה שימוש בכוחות סוריים מקומיים שמונחים על ידי כוח קודס של משמרות המהפכה. בין היתר, נטען בדיווח כי איראן מאחסנת אמל"ח במחסנים באותם בסיסים של יחידות צבא סוריה. הרשת דיווחה עוד כי בשבוע שעבר ביקר בסוריה מפקד משמרות המהפכה של איראן, חוסיין סלאמי, כחלק ממאמציה של איראן להתבסס במדינה. לפי הדיווח, בביקור נידון בין השאר האופן שבו מתייחסת סוריה למיליציות הפרו-איראניות הפועלות בשטחה.
הדיווח על ביקורו של מפקד משמרות המהפכה בסוריה מגיע ימים ספורים אחרי הפסגה המשולשת שנערכה השבוע בטהרן, בהשתתפות נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ונשיא איראן איברהים ראיסי. באופן רשמי, הפסגה אמורה הייתה לעסוק במלחמת האזרחים בסוריה, שבה רוסיה ואיראן תומכות במשטרו של הרודן בשאר אסד, בעוד טורקיה תומכת בכמה מארגוני המורדים שממשיכים להחזיק במעוז האחרון שלהם במחוז אידליב, סמוך לגבול הטורקי.
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ו נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ו נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
פוטין עם חמיאני וראיסי. פסגה משולשת על סוריה
(צילום: AFP )
לפני הפסגה המשולשת נועד ארדואן עם המנהיג העליון חמינאי, וזה הביע בפניו את התנגדות טהרן למבצע טורקי נגד הכורדים בצפון סוריה. "כל סוג של מתקפה צבאית בצפון סוריה יפגע בהכרח בטורקיה, בסוריה ובאזור כולו, ויועיל לטרוריסטים", אמר חמינאי. הוא הדגיש כי יש לפתור את הסוגיה באמצעות משא ומתן.
התקיפה הלילה, שאותה מייחסת סוריה לישראל, התרחשה בסביבות השעה 00:32. הטלוויזיה הסורית הממלכתית דיווחה כי מערכות ההגנה האווירית הופעלה נגד מטרות עוינות בשמי דמשק, וגורם צבאי סורי מסר לאחר מכן כי "בסביבות השעה 00:32 ביצע האויב הישראלי תקיפה אווירית באמצעות מטח טילים מכיוון הגולן לעבר כמה יעדים באזור העיר דמשק. מערכות ההגנה האווירית שלנו הופעלו נגד הטילים ויירטו את חלקם. התקיפה גרמה למותם של שלושה אנשי צבא ולפציעתם של שבעה נוספים. נגרם גם נזק לרכוש".
3 צפייה בגלריה
ההרס לאחר התקיפה
ההרס לאחר התקיפה
הרס לאחר תקיפה שיוחסה לישראל בטרטוס. מאות תקיפות בשנים האחרונות
מרכז המעקב הסורי דיווח כי מקור הדי פיצוצים שנשמעו באזור הבירה הוא במערכות ההגנה האווירית שהופעלו נגד התקיפה הישראלית. המרכז טען כי אחד היעדים היה גם אזור שדה התעופה הצבאי אל-מזה הסמוך לבירה דמשק ובמחסן אמצעי לחימה איראני. גם כלי רכב נהרסו בתקיפה.
ישראל תקפה בשנים האחרונות מאות פעמים בסוריה, בניסיון למנוע מאיראן להבריח טילים מדויקים וציוד לייצור טילים מדויקים עבור חיזבאללה בלבנון ועבור המיליציות הפועלות עבור טהרן. האיראנים מנסים להבריח לצבא הסורי גם מערכות הגנה אווירית שיגנו על סוריה ועל הבסיסים האיראניים במדינה מפני תקיפות חיל האוויר הישראלי.
ההברחות נעשות בשלושה ערוצים – ביבשה, דרך המסדרון היבשתי העובר דרך עיראק וסוריה, ומשם ללבנון; באוויר, באמצעות חברת התעופה הפועלת בשירות משמרות המהפכה; ובים, באמצעות ספינות סוחר תמימות כביכול, העוגנות בנמלי טרטוס ולטקיה, הנמלים הגדולים היחידים שבהם ניתן לפרוק מטענים גדולים של דלק ומכולות.
ההברחות האיראניות לא נפסקו בגלל הפעולות הישראליות, אך איראן מנסה להרחיק את המקומות שאליהן היא מבריחה בתוך סוריה צפונה ומזרחה עד כמה שהיא יכולה, כדי להקשות על חיל האוויר הישראלי לפגוע במטענים שהיא מבריחה. לרוב, איראן מעבירה את המטענים המוברחים לסוריה, בעיקר דלק ומערכות נשק, דרך נמל טרטוס שקרוב ללבנון ולאזור דמשק, שסביבו מרוכז מערך ההגנה האווירית הגדול המגן על המשטר ועל סמלי השלטון.