4 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה חדר חקירות חקירה מעצר אזיקים
אילוס אילוסטרציה חדר חקירות חקירה מעצר אזיקים
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
שלום (שם בדוי) גדל במשפחה חרדית וחווה קשיים אישיים ומשפחתיים מילדות. בהיותו בן 11 נזרק מביתו והקשר עם הוריו נותק. בגיל 21-20 הוא עשה עבירות רכוש והורשע. בהמשך שיקם את חייו בכוחות עצמו, עבד לפרנסתו, השלים לימודים והקים משפחה. כיום, וכבר כעשור, הוא עובד סוציאלי קליני ומטפל בבני נוער. הוא הגיש בקשה למחיקת הרישום הפלילי שלו, ונענה בחיוב על ידי מחלקת חנינות במשרד המשפטים, שהמליצה על מתן החנינה בפני שר המשפטים ובהמשך בפני נשיא המדינה, שהורה על מחיקת הרישום הפלילי.
גם רון (שם בדוי) הגיש בקשה למחיקת רישום פלילי ונענה בחיוב. הוא צעיר שעלה בילדותו מאתיופיה עם הוריו ואחיו הקטנים, התגורר בשכונת מצוקה וחווה קשיי קליטה. בבית היו מתח ואלימות, לא הייתה דמות מכוונת ותומכת, והוא החל להתרועע עם גורמים בשולי החברה. הוא נשלח לפנימייה לנוער בסיכון, אך שם הידרדר וביצע עבירות סמים ורכוש. לאחר שסולק מהפנימייה התגורר לבד וצבר חובות כספיים, ובשלב זה הבין שהוא רוצה לעשות שינוי בחייו.
בעזרת סיוע וליווי של שירות המבחן במשרד הרווחה וגורמים נוספים, רון שב לבית אימו, עבד לצורך החזרת חובותיו והחל להתפרנס. בהמשך התגייס ושירת ככבאי בבסיס חיל האוויר. בשיקולי מחלקת החנינות לקבל את בקשתו ניתן בין היתר משקל רב לתהליך המשמעותי שעבר בצבא, לחיזוק הקשר עם משפחתו ולכך שכיום הוא מהווה דמות בוגרת לאחיו, מסייע בפרנסת המשפחה ומשלים את לימודיו.
לאחרונה ניצל נשיא המדינה, יצחק הרצוג, את תקופת החגים - פסח, רמדאן ופסחא - כדי לחדד לציבור את האפשרות להגיש בקשות חנינה למחלקת החנינות במשרד המשפטים ולו, בדגש על בקשות למחיקת רישום פלילי. עו"ד לימור גולדנברג-חדד, מנהלת מחלקת חנינות במשרד המשפטים, אמרה כי "הקריאה של הנשיא מכוונת בעיקר לצעירים המבקשים למחוק את הרישום הפלילי שלהם. מדובר בצעירים שהסתבכו בעת היותם קטינים או בגירים צעירים, ומאז עברו תהליכי שיקום, עשו תיקון, עלו על דרך הישר ומנהלים אורח חיים נורמטיבי שתורם לחברה. המטרה היא להקל עליהם להשתלב בשוק העבודה, לאפשר להם לפתוח דף חדש ולהסיר את התיוג הפלילי ואת הכתם הנלווה אליו".
אל"מ (במיל) רן כהן רוכברגר, עו"ד המתמחה בדיני צבא וביטחון שכיהן בעבר כסנגור הצבאי הראשי, אמר כי "רישום פלילי עלול להוות חסם בקבלת רישיונות והיתרים וגם, למשל, בקבלת ויזה לארה"ב. לכן מומלץ מאוד לממש את ה'הזמנה' מהנשיא ולהגיש בקשות חנינה".
לצד מחיקת רישום פלילי, ישנם סוגים אחרים של בקשות חנינה. ב-2022 הוגשו על ידי אזרחים 1,201 בקשות חנינה, לא כולל בקשות שקשורות לבית דין צבאי, שמוגשות רק לבית הנשיא ולא למשרד המשפטים. עו"ד גולדנברג-חדד הסבירה שכל בקשת חנינה נבחנת תחילה במחלקת חנינות במשרד המשפטים. "הבקשות שמגיעות למחלקה מגלמות מצוקות חיים קשות, וסמכות החנינה מופעלת כמעשה של חסד ורחמים ולפנים משורת הדין".
לדבריה, "לצד זאת, מדובר במי שהורשעו בפלילים ולכן קיימים אינטרסים ציבוריים שחשוב לשמור עליהם, ובהם אינטרס של מסר ציבורי, גמול והרתעה. עובדי המחלקה בוחנים כל בקשה ובקשה, אוספים מסמכים וחוות דעת מגורמים שונים ובוחנים את התיק המשפטי, כדי לפרוש בפני שר המשפטים ולאחריו בפני נשיא המדינה, תמונה רחבה ככל האפשר ביחס לבקשת החנינה ולתת המלצה מקצועית שתאפשר קבלת החלטה". בעזרת עורכי הדין כהן רוכברגר וגולדנברג-חדד אספנו כמה שאלות ותשובות בנושא.
4 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג
ניצל את תקופת החגים כדי לחדד לציבור את האפשרות להגיש בקשות. הרצוג
(צילום: קובי גדעון, לע״מ)

מהי בדיוק בקשת חנינה?

בקשת חנינה מכוונת להקל בתוצאות שנובעות מקיומה של הרשעה פלילית. לרוב הכוונה היא להקלה בעונש, לשינוי ברכיבי גזר הדין ולעיתים גם לביטול אחד מהם. עו"ד כהן רוכברגר: "היוזמה של הנשיא רלוונטית במיוחד למחיקה של הרישום הפלילי, שהוא תוצר נלווה של ההרשעה, אך מהותית הוא עונש בפני עצמו, שלא פעם עלולות להיות לו השלכות קשות יותר מאשר העונש עצמו, שמגבילות את חופש העיסוק ומובילות גם להמשך פגיעה בשמו הטוב של האדם. בין הגופים שקיומו של רישום פלילי חשוף בפניהם, לפני שהוא מתיישן, ניתן למנות את משטרת ישראל, מצ"ח, רשות הרישוי, נציב שירות המדינה, משרד החינוך, הגופים המפקחים על האבטחה במקומות ציבוריים, והרשימה עוד ארוכה".

מהם הנימוקים הקלאסיים בבקשות חנינה?

עו"ד גולדנברג-חדד: "ככלל, בקשת חנינה תתקבל במקרים חריגים במיוחד, שבהם מתקיימות נסיבות ייחודיות ויוצאות דופן המצדיקות הקלה בעונש או המרתו. את הבקשה ניתן להגיש רק לאחר מיצוי כל ההליכים המשפטיים בתיק". עו"ד כהן רוכברגר הוסיף: "כל מקרה לגופו, אבל בגדול, הבקשות מתמקדות בתהליך השיקום שעבר האדם, נסיבות חיים ייחודיות שהיו ברקע העבירה, נסיבות חיים מאתגרות בהווה וצורך ייחודי בחנינה מסיבות כמו הצעת עבודה המונחת על הפרק, צורך בקבלת רישיון, או בקשה להתקבל לעיסוק בגופי ביטחון. הבקשה חייבת להעביר את המסר שהעבירה שנעשתה היא מבחינת המבקש פרק שנמצא 'מאחור' ולא ישוב עוד".

האם אפשר להגיש בקשה ישירות, או רק דרך עו"ד?

אין חובה להגיש דרך עו"ד. גם אין חובה שהמבקש הוא שיכתוב את הבקשה, וניתן אפילו להגיש את הבקשה על ידי בני משפחה מדרגה ראשונה. אך לדברי עו"ד כהן רוכברגר, "הניסיון מלמד שהמיומנות של עורכי דין שמנוסים בהגשת בקשות מסוג זה, שמכירים את מערך השיקולים האפשריים ושיודעים להתמקד במישורים שנלקחים בחשבון על ידי הנשיא - יכולה לתרום לסיכויים לקבלת הבקשה. בכל שאלה בעניין ניתן לפנות למחלקת חנינות במשרד המשפטים".
4 צפייה בגלריה
עו"ד רן כהן רוכברגר
עו"ד רן כהן רוכברגר
עו"ד רן כהן רוכברגר: "הבקשה חייבת להעביר את המסר - הפרק שהיה לא ישוב"
(צילום: עידו ארז )

האם אפשר לפנות לחנינה כמה פעמים?

אין מניעה לפנות מספר פעמים, ובבקשה חוזרת כדאי מאוד לציין בפירוש שאין זו הפעם הראשונה. כדאי גם לחשוב מה הוביל לדחיית הבקשה הקודמת ולנסות לנסח בהתאם את הבקשה החדשה, תוך ציון מה התחדש מאז ואילו נימוקים מהותיים נוספו. בצד המעשי, הסביר עו"ד כהן רוכברגר כי "נכון לצרף לבקשה כל מסמך אפשרי ביחס להליך המשפטי: כתב האישום, הכרעת הדין, גזר הדין, תסקירי עונש ומסמכים מהליך טיפולי-שיקומי נלווה (אם היה). מומלץ לצרף גם מסמכים המעידים על השינוי והתיקון שעבר מגיש הבקשה, כמו תעודות הצטיינות מהצבא, התנדבות בקהילה או מכתב ממעסיק. אם יש נסיבות מיוחדות שעומדות ברקע הבקשה, כמו נסיבות רפואיות חריגות או צורך הומניטרי, חשוב לצרף תיעוד רלוונטי".

יש מסלול מיוחד לחנינות חיילים?

עו"ד גולדנברג-חדד: "על מנת לסייע לחיילים שנדונו בפלילים טרם שירותם הצבאי להשתלב בחברה האזרחית בתום שירותם, הוקם מנגנון ייחודי של ועדה בראשות קצין החינוך והנוער הראשי בצה"ל, שמסייעת לחיילים בתהליך הגשת בקשת החנינה ומצרפת את המלצתה לנשיא המדינה בעניין הבקשה. ביחס לבקשות אלה נבדקים מספר העבירות וחומרתן, העונש שהוטל, תהליכי השיקום, ההתנהגות במהלך השירות הצבאי ועוד. ככלל, בקשות אלה נבחנות בחיוב כדי לסייע למי שעשה שירות צבאי להתחיל את החיים האזרחיים ברגל ימין, ולהשתלב כאזרח יצרני ותורם".
עו"ד כהן רוכברגר: "כשמדובר בעבירה שנעברה במהלך שירותו הצבאי של החייל - הבקשה נבחנת במסגרת הערוץ הרגיל. מי שהשלים שירות תורם, יש נכונות מוגברת של הנשיא להיעתר לבקשתו. לכן, פעמים רבות דווקא לחיילים משוחררים שעברו עבירה במהלך השירות יש 'הנסיבות הנכונות' שיכולות לתמוך בקבלת הבקשה, ומומלץ להרים את הכפפה ולנצל את ההזדמנות לכך".