הגנרל האמריקני מארק מילי, יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, פרש אמש (יום ו') מתפקידו בתום כהונה סוערת בת ארבע שנים. בטקס הפרישה שלו ניפק מילי הצהרה חריגה שנתפסת כמסר לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ואמר כי החיילים האמריקנים נשבעים אמונים אך ורק לחוקה – ולא עבור דיקטטור או "למי שרוצה להיות דיקטטור".
טראמפ, נזכיר, מינה את מילי לתפקיד בשנת 2019, אבל בהמשך השניים הסתכסכו על רקע שורה של חילוקי דעות, ומילי התנגד למשל לנסיגות שטראמפ רצה להוציא לפועל בסוריה ובעיראק. היחסים ביניהם הידרדרו עוד יותר בתקופה הסוערת בתום כהונת טראמפ, והנשיא לשעבר ותומכיו הרפובליקנים מאשימים כעת שמילי חרג מסמכותו כששוחח אז עם בכירי הצבא הסיני – לפני ואחרי מהומות הקפיטול בינואר 2021 – בניסיון להרגיע את בייג'ינג, שחששה אז כי טראמפ עלול לפתוח במתקפה נגדה לפני שיעזוב את הבית הלבן.
6 צפייה בגלריה
טראמפ בבית הכלא המחוזי בג'ורג'יה
טראמפ בבית הכלא המחוזי בג'ורג'יה
הרמטכ"ל האמריקני הפורש מארק מילי, והנשיא לשעבר טראמפ
(צילום: AP, Drew Angerer/GETTY IMAGES NORTH AMERICA/AFP)
6 צפייה בגלריה
מארק מילי
מארק מילי
(צילום: AP Photo/Alex Brandon)

טראמפ גם זעם על מילי אחרי שזה התנצל בפומבי בעקבות התקרית ב-2020, בעיצומן של מחאות הענק על רצח העצור השחור ג'ורג' פלויד, שבה הצטרפו מילי ובכירי צבא נוספים לסיור שערך טראמפ בפארק לפאייט שצמוד לבית הלבן. הסיור ההוא נתפס בעיקר ככזה שנועד לשפר את תדימתו הציבורית של טראמפ, והוא עורר זעם כיוון שכדי שטראמפ יוכל להצטלם שם, כוחות הביטחון פינו בכוח ועם גז מדמיע מפגינים שמחו בפארק. מילי התנגד באותה עת גם לדרישתו של טראמפ לשלוח את הצבא לרחובות כדי לדכא את ההתפרעויות במהלך המחאה.
בשבוע שעבר תקף טראמפ את מילי בצורה חריפה ביותר, שנתפסת כאיום של ממש, ורמז שבשיחות שניהל עם הגנרלים הסינים ביצע מילי מעשה בוגדני. "בימים עברו, העונש על כך היה מוות!", כתב טראמפ בפוסט שפרסם ברשת החברתית שלו Truth Social. על רקע אותו פוסט, המחוקק הרפובליקני פול גוסאר הצהיר ש"בחברה טובה יותר" מילי היה "נתלה" על מעשיו. בעקבות המסרים המאיימים הללו, מילי הודיע ביום רביעי כי נקט בפעולות שונות במטרה להגביר את אבטחתם של בני משפחתו.
אמש, במה שנראה כתגובה לאותם איומים, הצהיר מילי בטקס הפרישה שלו: "לא נשבענו אמונים למלך, למלכה, לרודן או לדיקטטור. לא נשבענו למי שרוצה להיות דיקטטור. נשבענו אמונים לחוקה, ונשבענו אמונים לרעיון של אמריקה – ואנחנו מוכנים למות כדי להגן עליו". מילי הדגיש כי הצבא האמריקני נאבק "בכל האויבים – חיצוניים ופנימיים" וכי על החוקה יש להגן בכל מחיר, גם מחיר אישי: "אנחנו לא מורתעים בקלות", הוסיף.
טראמפ מיהר להגיב על אמירותיו של מילי, ושוב תקף ברשת החברתית שלו: "תראו את דבריו – טיפש ומאוד מסוכן!".
6 צפייה בגלריה
מארק מילי
מארק מילי
ביידן עם מילי, אמש. לא מונה על ידו, אבל הפך לאיש סודו
(צילום: AP Photo/Alex Brandon)
6 צפייה בגלריה
מארק מילי
מארק מילי
(צילום: Drew Angerer/GETTY IMAGES NORTH AMERICA/AFP)
ההצהרה של הרמטכ"ל היוצא מגיעה כשברקע חשש גובר בקרב הדמוקרטים בארה"ב מהאפשרות שטראמפ יחזור לבית הלבן בשנה הבאה: למרות ארבעת כתבי האישום נגדו, אלו לא יכולים למנוע ממנו לרוץ לנשיאות – וטראמפ מוביל בפער עצום על יריביו בפריימריז הרפובליקניים. אם אכן יהפוך למועמד הרפובליקני, הוא צפוי להתמודד, כמו ב-2020, מול הנשיא ג'ו ביידן – שלא ניצב בפני קרב אמיתי בפריימריז הדמוקרטיים. הסקרים מצביעים, לעת עתה לפחות, על תיקו מעשי בין ביידן לטראמפ בתרחיש שכזה.
מילי בן ה-65 פורש בתום יותר מ-40 שנות שירות צבאי, שבמהלכן יצא לשורה ארוכה של משימות קרביות בעולם. בטקס אמש, שנערך בבסיס צבאי ליד וושינגטון, נזכר שר ההגנה לויד אוסטין במשימה אחת כזו, שבמהלכה שירתו השניים בעיראק: אוסטין סיפר כי הוא ומילי פינו אז חייל שנפצע לבית חולים בבגדד, וכי רכבם עלה לפתע על מטען חבלה. "שאלתי אותו – זה קרה לך בעבר?", סיפר אוסטין, "הוא אמר: 'הו, כן. התפוצצתי כבר חמש פעמים". בטקס הפרישה השתתף גם הנשיא ביידן, שאמנם לא מינה את מילי לתפקיד, אבל מאז כניסתו לבית הלבן דווח כי הרמטכ"ל הפך לאחד מאנשי סודו: "מארק, השותפות עמך הייתה יקרת ערך עבורי", ציין.
6 צפייה בגלריה
צ'רלס "סי קיו" בראון הרמטכ"ל החדש של ארה"ב ראש המטות המשולבים
צ'רלס "סי קיו" בראון הרמטכ"ל החדש של ארה"ב ראש המטות המשולבים
צ'רלס "סי קיו" בראון, הרמטכ"ל החדש של ארה"ב
(צילום:EPA/Nathan Howard/POOL)
6 צפייה בגלריה
צ'רלס "סי קיו" בראון הרמטכ"ל החדש של ארה"ב ראש המטות המשולבים
צ'רלס "סי קיו" בראון הרמטכ"ל החדש של ארה"ב ראש המטות המשולבים
(צילום: SAUL LOEB/AFP)
את מילי מחליף הגנרל צ'רלס בראון (המוכר בכינוי "סי.קיו"), שכיהן עד כה כראש חיל האוויר האמריקני. בראון הוא האפרו-אמריקני השני שממונה לתפקיד ראש המטות המשולבים, ובניגוד למילי שנחשב ל"פטפטן" יחסית הוא הצהיר על עצמו כאדם מופנם. בנאומו אמש אמר בראון כי היעד שלו הוא "להרתיע תוקפנות" ו"להילחם כשניקרא לדגל". לדבריו הצבא צריך להתמקד ב"מודרניזציה" ולאמץ שיטות וקונספציות חדשות.