על רקע האלימות הגואה בחברה הערבית, שבימים האחרונים שברה שיאים של רציחות ויריות, ניצב ג'מאל חכרוש, הממונה על אגף סיכול הפשיעה ביישובים הערביים במשטרה, אמר בריאיון לאולפן ynet כי "המצב לא טוב, ברור שצריך שינוי". חכרוש, שלפני כשבועיים אלמונים ירו לעבר ביתו בכפר כנא, אמר: "כולם צריכים להתאחד, המשטרה, הכנסת ובית המשפט, ולהגיד שהאלימות בחברה הערבית היא אויב שיש למגר".
"ברור שהמצב לא טוב, כל בן אדם נורמלי חושב שהמצב לא טוב ושצריך שינוי, והשינוי צריך לבוא מצד כמה גורמים", אמר חכרוש. "בזמן האחרון עלינו כמה מדרגות בפעילות שלנו. רק בסוף השבוע נכנסנו לעשרות מקומות וביצענו מעצרים. מתחילת השנה החרמנו קרוב ל-19 אלף נשקים בלתי-חוקיים. מבחינת המשטרה יש שינוי גדול, אנחנו בכיוון הנכון".
5 צפייה בגלריה
ניצב ג'מאל חכרוש
ניצב ג'מאל חכרוש
"כולם צריכים להתאחד כדי למגר את תופעת האלימות בחברה הערבית". חכרוש
(צילום: אלעד גרשגורן)


- ירו עליך בבית שלך. איך אתם בכיוון הנכון? "ירו על הבית שלי, נכון, כמו בתים אחרים שירו עליהם. אני לא אדבר על המקרה הזה כי אני לא מעורב, יש צוות חקירה. כמו שאמרתי המצב לא טוב וצריך שינוי, אבל אנחנו במשטרה בכיוון הנכון. ברור לי שבתור אזרח הייתי רוצה שהתוצאות יהיו אתמול, אין לי זמן לחכות לתוצאות שיגיעו ובינתיים יש קורבנות. אנחנו נעשה הכל כדי שלא יהיו קורבנות. בחודשים האחרונים רואים עלייה בפעילות שלנו בכפרים".
- כנראה שיש בעיית הרתעה קשה מאוד למשטרת ישראל, אתם לא מפחידים מספיק את העבריינים "נכון, מבחן התוצאה לא מספק אותנו. יש דברים שהוזנחו במשך עשרות שנים, אי אפשר לצפות שבחודש-חודשיים תראו את התוצאה שאנחנו רוצים. התוצאה עדיין לא טובה, אבל אני אופטימי כי אני מכיר את התוכניות וער לזה שכולם רוצים לתמוך ולתת את הכוח והגיבוי כדי שנפעל ברחוב הערבי. אנחנו עדיין בשלבי ההתארגנות, ויש הבטחות להרבה כוחות שיגיעו. התקציב יאושר רק בחודש נובמבר, ואז נקבל אותם".
5 צפייה בגלריה
ביתו של ניצב ג'מאל חכרוש לאחר הירי
ביתו של ניצב ג'מאל חכרוש לאחר הירי
ביתו של ניצב ג'מאל חכרוש לאחר הירי
(צילום: אלעד גרשגורן)
5 צפייה בגלריה
ביתו של ניצב ג'מאל חכרוש לאחר הירי
ביתו של ניצב ג'מאל חכרוש לאחר הירי
(צילום: אלעד גרשגורן)
חכרוש קרא למוסדות המדינה להתאחד נגד תופעת האלימות בחברה הערבית. "השינוי צריך להיות מצד כולם", אמר. "אנחנו כמשטרה צריכים להשתנות, ואכן השתנינו - היעד של כל משטרת ישראל הוא החברה הערבית, כל היחידות עובדות בזה. אבל אנחנו כחברה צריכים להשתנות, ומוסדות המדינה צריכים להתאחד, ולהכריז שהאלימות בחברה הערבית היא אויב שלנו, וצריך לתקוף את האויב בדרכים חוקיות. אנחנו פועלים מכל הכיוונים כדי לשנות חקיקה, להחמיר את הענישה ועוד".
- למה לא רואים הרבה ניידות משטרה ביישובים ערביים? "אנחנו צריכים להיות יותר חזקים וגדולים ברחוב הערבי, ואנחנו עוד לא כאלה. צריך לתגבר את עצמנו, וקיבלנו הבטחה לקבל 100 שוטרים שיתגברו. אנחנו היינו חלשים עשרות שנים וזה התוצאה שקיבלנו היום, ולכן צריכים להשתנות, אבל כולנו ביחד צריכים להשתנות. נכון, המשטרה היא גורם מרכזי ובעל סמכות. נכון, המשטרה צריכה לספק ביטחון אישי לכל אזרח. אבל איפה כל הגורמים האחרים? אני קורא להם להכריז על המטרה שהיא מיגור האלימות ברחוב הערבי. זה לא עבודה של יום-יומיים, זה לוקח ימים, חודשים ולפעמים גם שנים".
5 צפייה בגלריה
הילד איהם עבד אלהאדי תושב אום אל פחם מאושפז בבית חולים העמק בעפולה לאחר שנפגע מירי כשיצא מחתונה
הילד איהם עבד אלהאדי תושב אום אל פחם מאושפז בבית חולים העמק בעפולה לאחר שנפגע מירי כשיצא מחתונה
נורה באום אל-פחם ונפצע אורח קשה. איהם עבד אלהאדי בן ה-6
- אתה מרגיש שהממשלה נותנת גיבוי לכל מה שאתם צריכים? "אני מרגיש את הגיבוי ואת התקציבים שמובטחים לנו, ואנחנו נקבל אותם. אני מקווה שבנובמבר יאושר התקציב ונקבל את כל המשאבים. בסופו של דבר, החוק הוא זה שצריך לעשות את השינוי ברחוב הערבי, ואנחנו עוד לא שם. נביא את הפושעים לבית משפט כדי שיעמדו לדין, ונבקש שינוי בחקיקה והחמרה בענישה. צריך לעשות שינוי גדול בעבודה בשטח, בחקיקה ובבתי המשפט. שלושת הגורמים האלה צריכים להתייחס לעבירות נשק כאל העבירות החמורות ביותר, כי הן נגד אזרחים נורמטיביים".
- אתה מודה שהמשטרה עדיין לא חזקה מספיק? "אנחנו פועלים כדי לחזק את ההרתעה ואנחנו רואים עלייה גדולה בתחום, אבל נכון לעכשיו היא עוד לא הביאה את ההרתעה הרצויה. אפילו הרוג אחד זה יותר מדי. אני לא רוצה פגיעה בנפש, אני רוצה ביטחון לכל אזרח נורמטיבי ברחוב, ולכן צריך להתחזק עוד יותר. זו חובתנו לעשות את זה, אף אחד לא עושה טובה".
5 צפייה בגלריה
"חיי ערבים חשובים!" הפגנה מול ביתו של עמר בר לב על האלימות במגזר הערבי
"חיי ערבים חשובים!" הפגנה מול ביתו של עמר בר לב על האלימות במגזר הערבי
"הגזענות של המשטרה הורגת". ההפגנה אתמול מול ביתו של השר לביטחון הפנים
(צילום: AFP)
- מה אתה אומר לאותו תושב מבאר שבע, שיושב בית הקפה שלו וחושב שהאלימות הזאת זה עניין של הערבים, ופתאום זה מגיע אליו לעיר? "אני אומר לכולם שהאלימות לא תבדיל בין אזרח לאזרח, היא לא תבדיל בין רחוב לרחוב. היא מגיעה לכולנו, וכולנו צריכים להתאחד נגדה ולבלום את התופעה. צריכים להיות מאוחדים, ובמקום להטיל אשמה צריך לקחת אחריות נגדה. זו תופעה לא קלה ולא פשוטה, שלוקח זמן למגר אותה".

"הכלכלה הכי יציבה בחברה הערבית - של ארגוני הפשע"

אמג'ד שביטה, מיוזמי מחאת "חיי ערבים חשובים" שצברה תאוצה בימים האחרונים לאור גל הרציחות, אמר במשדר כי "הימים האחרונים הוכיחו שאי אפשר לשתוק יותר. יש לנו מסר מאוד ברור ואנחנו פועלים בתוך החברה הערבית שנים רבות כדי למגר את האלימות, אבל הקמפיין הזה מיועד להציף את הציבור היהודי שפחות מודע למה שקורה בחברה שלנו, וכדי לקרוא לכל המוסדות האחראיים והרלוונטיים לקחת אחריות".

עו"ד אמל עוראבי, רכז תחום המאבק באלימות בעמותת "סיכוי", שם את האצבע על שני נתונים שחשובים מאוד בעיניו: "50% מהנרצחים בחברה הערבית הם מתחת לגיל 30 ו-50% מהצעירים שהוגשו נגדם כתבי אישום על אלימות הם מתחת לגיל 30", אמר. "כלומר, הנפגעים העיקריים הם צעירים, ואלה שמוסללים אל הפשיעה הם צעירים. זה קורה כי 40% מהצעירים הערבים לא עובדים ולא לומדים. אין להם אופק תעסוקתי או מסלול הכשרה מקצועית שיכול לתת להם כלים, אז הם בסיכון גבוה להידרדר לפשע".
לטענת שביטה, הגברת הנוכחות המשטרתית היא איננה הפתרון היחיד. "הנוכחות המשטרתית זה הדבר הכי פחות מעניין בערים הגדולות, כמו אום אל-פחם ונצרת", אמר. "צריך להתחיל לעצור את דליפת הנשק מצה"ל. צריך להתחיל לפעול לעומק בכל מה שקשור לצפיפות ולמצב הכלכלי. לא רק לעצור את הרכב שיורה באוויר, אלא לפרק את המנגנונים הכלכליים המאוד משגשגים. הכלכלה הכי יציבה היום בחברה הערבית זו הכלכלה של ארגוני הפשע. בהם צריך להילחם, ובשביל זה צריך לגייס עוד שוטרים".