בשעה שמנהיגי מדינות נאט"ו מתכנסים בבריסל, ודנים בתגובה לפלישה הרוסית לאוקראינה, ביצעה היום (חמישי) צפון קוריאה את הניסוי הראשון שלה בטיל בליסטי בין יבשתי מאז 2017: לפי יפן ודרום קוריאה מדובר בניסוי המשמעותי של פיונגיאנג בשנים האחרונות.
הטיל הגיע לגובה של 6.2 ק"מ ועבר מרחק של 1,080 ק"מ. יפן ציינה שהטיל שהה באוויר במשך 71 דקות. הטיל שוגר לים, מול חופיה המערביים של יפן, ואותר ב"מים הכלכליים" של יפן - ולא במים הטריטוריאליים שלה - 170 ק"מ ממערב למחוז אאומורי. בתגובה שיגרה דרום קוריאה טילים לים יפן.
2 צפייה בגלריה
תחנת רכבת ב סיאול דרום קוריאה צופים בשיגור טיל בליסטי של צפון קוריאה
תחנת רכבת ב סיאול דרום קוריאה צופים בשיגור טיל בליסטי של צפון קוריאה
הדיווח על השיגור בתחנת רכבת בסיאול, דרום קוריאה
(צילום: Getty Images)
במשרד ההגנה היפני אמרו שמהגובה שאליו הגיע הטיל נראה שמדובר ב"סוג חדש של טיל בליסטי בין יבשתי". מתחילת השנה ביצעה צפון קוריאה לפחות 11 ניסויי טילים - מספר חסר תקדים. מלבד העובדה שמדובר בהתגרות נוספת של צפון קוריאה, שעוברת על החוק הבינלאומי, החשש הוא שמדובר בצעד גדול בפיתוח תוכנית הטילים הצפון קוריאניים - ובפיתוח כלי נשק שיכולים לשאת ראשי נפץ גרעיניים.
דרום קוריאה, יפן וארה"ב גינו את הניסוי שביצע משטרו של השליט קים ג'ונג און. "השיגור מהווה הפרה בוטה של החלטות רבות של מועצת הביטחון, ומיותר לציין שזה מחריף את המתיחות ומערער את היציבות של המצב הביטחוני באזור", אמרה דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי.
2 צפייה בגלריה
שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און
שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און
שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און
(צילום: AFP)
לפי דרום קוריאה, הטיל שוגר מאתר שנמצא במחוז סונאן - המחוז שבו שוכן נמל התעופה הבינלאומי של צפון קוריאה. סיאול טוענת שב-16 שוגר מנמל התעופה טיל שהתפוצץ זמן קצר אחרי השיגור.
ב-2017, בניסוי האחרון שלה בטיל בליסטי בין יבשתי, שיגרה צפון קוריאה טיל הוואסונג-15 ששהה באוויר במשך 53 דקות. הוא הגיע לגובה של 4,475 ק"מ ולטווח של 950 ק"מ מאתר השיגור.