4 צפייה בגלריה
עמאד בסיוני
עמאד בסיוני
"אמרתי לו לדווח למודיעין, הוא מיהר"
(צילום: שאול גולן)
אסיר בכלא גלבוע שהעיד היום (שני) בפני חברי ועדת הבדיקה הממשלתית לבריחת האסירים בערב ראש השנה סיפר כי בלילה שלפני הבריחה הוא הבחין בחול שהצטבר בביוב של התא - מה שמעיד על חפירות - ואף התריע על כך, אך שום דבר לא נעשה עם המידע הקריטי.
עימאד בסיוני, שמרצה את עונשו באגף 10 אך עבד באגף 2 ערב הבריחה, נשלח לפתוח את מכסי הביוב שנמצאים מחוץ לכל תא במסגרת בדיקה שגרתית שנערכת פעמיים בחודש בכל בתי הכלא בארץ. מטרת הבדיקה, שנעשתה בליווי סוהר, היא לאתר סימנים מחשידים לפני בריחה אפשרית - כשהימצאות של חול היא סימן שאמור להכניס את כל המפקדים הכלא למצב של בדיקה יסודית מחשש להכנות לקראת בריחה באמצעות מנהרה.
בסיוני, שהעיד במדי הכלא הכתומים ותחת אבטחה כבדה, סיפר כי התבקש לפתוח את כל מכסי הביוב באגף 2, וכשהגיע למכסה שמחוץ לתא הסורר הבחין בחול אדום. "הוצאנו מהביוב חצי דלי חמרה", סיפר לוועדה. "החול היה רק ממכסה שממול תא מספר 5, בשאר פתחי הביוב שנבדקו באגף הכול היה בסדר", אמר. בסיוני ציין כי החול מיד עורר את חשדו - והוא דיווח על כך לסוהר בדק הבית שליווה אותו. "הסוהר הוא הוציא חול עם היד ושאל אותי מאיפה זה, אחר כך אמר 'תסגור ותמשיך'".
4 צפייה בגלריה
עמאד בסיוני
עמאד בסיוני
תחת אבטחה כבדה. עימאד בסיוני לפני עדותו
(צילום: שאול גולן)
4 צפייה בגלריה
עמאד בסיוני
עמאד בסיוני
(צילום: שאול גולן)
לדבריו, הוא ביקש מהסוהר לדווח על כך למודיעין - אך הוא "מיהר ולא עשה עם זה כלום", אמר האסיר והוסיף כי גם כשחזר לאגף שלו סיפר למפקדת האגף על מציאת החול. "היא אמרה לי שדווח למודיעין", אמר בסיוני והוסיף כי האסירים שנמלטו ראו אותו ואת הסוהר בוחנים את החול.
יו"ר הוועדה, השופט בדימוס מנחם פינקלשטיין, אמר כי בעדותם במשטרה, סיפרו המחבלים שברחו כי התוכנית המקורית הייתה לברוח בלילה של ערב החג - אך הם הבחינו בחיפושים במכסי הביוב והחליטו להקדים את ההימלטות. "כפי שאמרו לחוקרים, 'חששנו שעלו עלינו והקדמנו את הבריחה להלילה'", אמר פינקלשטיין. "ואכן, כמה שעות אחרי מציאת החול בבור הביוב, בשעה 01:30 ירדו האסירים אל מתחת לאגף ונמלטו דרך המנהרה שחפרו כמעט תשעה חודשים אל מחוץ לחומת הכלא".
סוהר בדק הבית, רס"ב דוד מוצלי, העיד מיד לאחריו - ואמר כי הוא בכלל חשב שמדובר בשמן. "זה היה שמנוני", טען. "זה מגיע מהאוכל שהאסירים מבשלים. הם מנקים בשר ושאריות אוכל בכיורים וזה גורם להרבה שמן בביוב. בדקתי אפילו עם ברזל ועם היד". מוצלי, יצוין, הוצא לחופשה כפויה וזומן לשימוע לפני פיטורין לאחר הבריחה. הוא סיפר לוועדה על הקשיים הנפשיים שהוא חווה מאז הבריחה, ואמר כי הפך לשעיר לעזאזל ב"מחדל יום הכיפורים" של שב"ס.
4 צפייה בגלריה
דוד מוצלי
דוד מוצלי
"הפכתי לשעיר לעזאזל". הסוהר מוצלי שבדק את הביוב
(צילום: שאול גולן)
"כל הסיטואציה הזאת קשה לי", אמר מוצלי לוועדה. "עברתי תקופה לא פשוטה. הורחקתי לתשעה ימים, חקרו אותי במשטרה בחשד לשיבוש חקירה - ומאז אני בחופשה כפויה". סנגורו של מוצלי, עורך הדין בני תייר, אמר לוועדת הבדיקה כי מרשו לא עשה דבר, ושמדובר בסוהר קפדן שמילא את תפקידו על הצד הטוב ביותר. לדבריו, חודשיים לפני כן הוא נתקל באירוע דומה ודיווח על כך מיד, וייתכן שהפעם מדובר בטעות בשיקול הדעת שנעשתה בתום לב. "מכל הקצינים הבכירים מצאו את הש"ג, הזדרזו למצוא אותו כאשם ולהתחיל הליך פיטורים הרבה לפני סיומה של חקירת המשטרה ושל ועדת הבדיקה", אמרו מקורביו של הסוהר.
בהמשך היום העידה סג"ד ריבי שפירא, ראש ענף משטר ומשמעת בשב"ס, שדיברה על המסמך שגיבשה לאחר פרשת "סרסור הסוהרות" בכלא, ובו כתבה כי יש להדיח את הקמ"ן ראני באשה. לדבריה, נשלח מסמך לשר לביטחון הפנים גלעד ארדן ש"שכב תשעה חודשים ללא תשובה". הקמ"ן אמנם הושעה, אולם בחלוף הזמן לא הגיעה שום תגובה מצד השר לביטחון הפנים - והוא הוחזר לשירות.