לא מרוצים מהתחבורה הציבורית, רוצים נת"צים ושבילי אופניים: אחד הנושאים הכי קריטיים עבור אזרחים שיצאו להצביע בבחירות המוניציפליות בעוד כשבועיים (27 בפברואר) הינו התחבורה, והתחבורה הציבורית בארץ בפרט. לקראת הבחירות, ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות" הפיק דו"ח מיוחד, המצביע על מצבה העגום של התחבורה הציבורית בישראל.
הדו"ח המיוחד נשען על נתונים שנאספו על ידי הארגון וכן על סקר רחב עם כ-7,000 משתתפים מרחבי הארץ, שנשאלו לגבי שלוש סוגיות קריטיות לחמש השנים הבאות: איכות השירות, הוספת נתיבי תחבורה ציבוריים (נת"צ) בערים וכן סלילת שבילי אופניים. הדו"ח סקר את מרבית ערי ישראל, אך נמנע מלסקור ערים במגזר הערבי שבהן פער התשתיות והשירות גדול מיתר הערים.
1 צפייה בגלריה
 רק 2% מרוצים מהתחבורה הציבורית בעירם
 רק 2% מרוצים מהתחבורה הציבורית בעירם
רק 2% מרוצים מהתחבורה הציבורית בעירם
(צילום: shutterstock)
יותר מחמישית מהמשתפים בסקר (22%), קבעו כי מצבה של התחבורה הציבורית בישראל גרוע - ודירגו אותה עם הציון 1 מתוך 5. 27% מהנשאלים נתנו את הציון 2, ו-34% נוספים דירגו את התחב"צ בארץ עם הציון 3. רק 2% הגדירו את התחבורה הציבורית בעירם כטובה מאוד. למעשה, במדד שיצר הארגון הציון הכולל שקיבל השירות ברמה הארצית עמד על 2.47.
מבין ארבע הערים הגדולות, תל אביב-יפו, באר שבע, ירושלים וחיפה, האחרונה הייתה זו שזכתה לציון הגבוה ביותר, עם ציון של 3.17, בעוד תל אביב-יפו במקום השני עם ציון של 2.79, ואחריהן באר שבע (2.74) וירושלים (2.67).
הסיבות לחוסר יעילות הנסיעה באוטובוס בישראל הינן רבות: החל ממחסור משמעותי באוטובוסים, דרך טיב השירות ועד למיעוט יחסי בנתיבי תחברוה ציבוריים ונתיבים רבי תפוסה כגון נתיב פלוס. כל אלו גורמים למצב שבו בזמן שבאירופה התחבורה הציבורית נעה במהירות של 25 קמ"ש בערים המפותחות, עם מסלולים בלעדיים לאוטובוסים, בארץ ממוצע המהירות של האוטובוסים עומד על 16 קמ"ש.
על פי הדו"ח, בקדנציה האחרונה עיריית תל אביב-יפו כצפוי הייתה העיר שהובילה בהסבת נתיבים לנתיבי תחבורה ציבורית, עם 23.6 ק"מ - אך אלו אינם מתקרבים לכמות שהגיעה לפני 2018, אז הוסבו 47.5 ק"מ של נתיבים. גם בבירה נרשמה עלייה בכמות הנת"צים בקדנציה האחרונה, עם הוספה של 22.3 ק"מ. במקביל, ראשון לציון (6.5 ק"מ) ופתח תקווה (6.1 ק"מ), שחתמו בשנים אלו על הסכמי "מאיץ" והכנסת "מהיר לעיר" עם משרד התחבורה, סוגרות את הערים שבהן נסללו הכי הרבה נת"צים.
בעוד שברשימה חסרות ערים רבות שכלל לא סללו נת"צים, כגון רעננה, הוד השרון, נס ציונה, רחובות וראש העין, נדמה שמי שמקבלת את הציון הנמוך ביותר במעשים הינה עיריית חיפה, שסללה רק 5.1 ק"מ, הרבה פחות מ-45.9 הקילומטרים שנסללו בין השנים 2018-2013 בעיר. גם באר שבע, לפי הדו"ח, "משמשת דוגמה רעה מאוד ולא קידמה אף לא סנטימטר אחד של העדפה לתחבורה ציבורית בשטחה".
בראיון מיוחד לחג הסוכות שהעניקה שרת התחבורה מירי רגב ל-"ממון לחג", היא אמרה כי אם בתקציב הבא לא תקבל התחבורה הציבורית עדיפות, היא תבטל את כל הנת"צים: "הם לא ימשיכו להיות ריקים. מה שווה נת"צ אם הוא נשאר ריק כל היום?", תהתה.
עם זאת, הציבור לא ממש מקבל את הרעיון של ביטול הנת"צים. לפי הדו"ח, 60% מהנשאלים קבעו כי יש לסלול נתיבים שכאלו גם על חשבון נתיבים קיימים לרכב פרטי ואף חניות. 24% ענו שאולי הנת"צ עדיף, ורק 16% התנגדו לרעיון הסבת נתיב קיים לחניות ונת"צים. מבט מעמיק יותר בסקר מגלה כי תושבי ארבעת המטרופולינים הגדולים (תל אביב, חיפה, ירושלים ובאר שבע) היו יותר נחרצים, וכי בממוצע 72% בערים אלו היו רוצים לראות יותר נת"צים.
למשרד התחבורה ישנה תוכנית אסטרטגית שקובעת את הרמה הרצויה של הנת"צים ברשויות השונות, ולפיה נמדד קצב ההתקדמות של הפרויקטים. המדד לוקח בחשבון הצדקה כמותית, נתונים כמו כמות האוטובוסים שעוברת ברחוב ומהירות הנסיעה הממוצעת, והצדקה לא כמותית - כמו צירי גישה לתחנות רכבת, רחובות ראשיים וכו'. לפי תוכנית זו, למשל, בירושלים אמורים להיות 283 קילומטרים של נת"צים, (לעומת 40 ק"מ הקיימים כיום), ובתל אביב 68.5 ק"מ (הרבה יותר מ-23.6 שסללו בקדנציה האחרונה).

הפתרון להיעדר נת"צים יעילים - אופניים

בהיעדרם של נתיבי תחבורה יעילים, מרבית התושבים מנסים להימנע מהפקקים בדרכים חלופיות לתחבורה ציבורית כדוגמת רכיבה על אופניים. לא פחות ממחצית הנשאלים בסקר העידו כי היו מעדיפים לרכב על אופניים מבתיהם לעבודה וחזרה. העיר שתושביה הראו הכי הרבה רצון לעשות כך הייתה גבעתיים, שבה 72% מהנשאלים טענו כי היו משתמשים בשבילים אלו באופן קבוע לו היו מייצרים רצף מלא ממקום מגוריהם עד למקום עבודתם.
למרות נתונים אלו, במרבית הערים בארץ לא נסללו מספיק שבילי אופניים בקדנציה האחרונה, אם בכלל, ביחס לשנים עברו. כך לדוגמה, בירושלים נסללו רק 9.4 ק"מ לעומת 43.9 ק"מ; ובתל אביב רווית האופניים והקורקינטים החשמליים נסללו 53 ק"מ לעומת 125 ק"מ לפני 2019. אחת הערים שהשתפרו בנתון זה היא באר שבע, שבה נסללו 22.3 ק"מ לעומת 18 ק"מ לפני כן.
בדו"ח מציינת העמותה כי "היעדר העדפת נת"צים ושבילי אופניים בערים רמת גן, גבעתיים ובני ברק אינה מאפשרת התניידות יעילה וירוקה במרכז המטרופולין הצפוף ביותר בישראל ומה שמשפיע לרעה על היקף השימוש ברכב הפרטי מצד תושבי הערים ויצירת פקקים".
"לרשויות המקומיות יש השפעה מכרעת על התחבורה הציבורית בתוך שטחה של העיר", קובעת מנכ"לית "15 דקות" סיון שמואלביץ'. לדבריה, "ראשי ערים שמבינים שנושא זה חייב להיות בטיפולם ואחריותם, מביאים לשיפור ניכר בשירות עבור התושבים. לקראת הבחירות המקומיות, חשוב לנו מאוד שגם נבחרי הציבור יידעו שזה מה שמצופה מהם, ושגם הציבור ידע זאת ויבחר בנציגים שמקדמים את התחום, נלחמים בפקקים ופועלים על מנת להביא לשיפור".