מדינות המפרץ מפעילות לחצים שנועדו למנוע הסלמה שתוביל למלחמה אזורית, אחרי המתקפה חסרת התקדים של האיראנים נגד ישראל. בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס הביעו גורמים במזרח התיכון חשש שהסלמה נוספת תציב את שכנותיה של איראן במוקד ההתלקחות ותסכן אותן, ובנוסף תהרוס את התוכניות שלהן לשנות את סדר היום במזרח התיכון.
לפי רויטרס, סעודיה ואיחוד האמירויות עשויות לתווך בין איראן לארה"ב וישראל כדי להביא לרגיעה, אחרי התפתחויות דיפלומטיות שנעשו בשנים האחרונות והיטיבו עם המדינות המעורבות.

4 צפייה בגלריה
נשיא איראן איברהים ראיסי יורש העצר נסיך סעודיה מוחמד בן סלמאן
נשיא איראן איברהים ראיסי יורש העצר נסיך סעודיה מוחמד בן סלמאן
נשיא איראן איברהים ראיסי ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
(צילום: AFP, EPA)
המונרכיות במפרץ, בעלות ברית של וושינגטון, שאפו לייצב את הקשרים עם איראן וישראל במטרה לשים סוף לדאגות ביטחוניות של שנים ארוכות, ולאפשר להן להתמקד בפרויקטים לאומיים.
איחוד האמירויות ובחריין חתמו על הסכם נורמליזציה עם ישראל ב-2020, במסגרת "הסכמי אברהם" בתיווך ארה"ב. המעצמה האזורית סעודיה שקלה לנרמל את היחסים עם ישראל - בכפוף להסכם ביטחוני עם האמריקנים - עד שהמלחמה בעזה טרפה את הקלפים.
ריאד גם התקרבה בשנים האחרונות ליריבתה המרה איראן, ואשתקד חידשה איתה את היחסים הדיפלומטיים. כעת נמצאת המגמה של הפגת המתיחות האזורית בסכנה גדולה, בעקבות החשש מעימות ישיר בין ישראל לאיראן. עימות שכזה מסכן את מדינות המפרץ השכנות לטהרן ואת המרחב האווירי שלהן. באותן מדינות יש כמה בסיסים של ארה"ב, שהתחייבה להגן על ישראל.
4 צפייה בגלריה
חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין בבית הלבן
חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין בבית הלבן
חתימת ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין בבית הלבן
(צילום: לע"מ)
"אף אחד לא רוצה הסלמה, כולם רוצים להכיל את הסיטואציה", אמר גורם במפרץ בשיחה עם רויטרס. "הלחץ הוא לא רק על איראן, אלא גם על ישראל, שלא תגיב", אמר הגורם, והוסיף כי נזק מתקיפה ישראלית על מתקנים איראניים מרכזיים "ישפיע על כל האזור".
גורם נוסף אמר שמדינות המפרץ, וגם עיראק וירדן, לוחצות על איראן וארה"ב לא להביא להסלמה. ארה"ב, שלא מעוניינת גם כן להיגרר למלחמה במזרח התיכון, כבר דרשה מישראל להפגין איפוק.
4 צפייה בגלריה
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
(צילום: ATTA KENARE / AFP)
במקביל ללחצים של מדינות המפרץ, ארה"ב משתמשת בהן כדי להעביר מסרים לאיראן, ולהפציר בה שלא להחריף את המצב באזור. אחד המקורות ששוחחו עם רויטרס אמר לסוכנות הידיעות: "ברור שאמריקה משתמשת בבעלות הברית הערביות שלה במפרץ כדי להעביר מסרים בין איראן לאמריקנים. סעודיה שומרת על קשר עם איראן, ויש הבנה שצריך להכיל את הדברים".
"התלקחות תגרום לזינוק במחירי הנפט, ותפגע בהעברת הנפט", אמר אותו מקור, שתיאר את התוצאות של מלחמה אזורית. מוחמד בן סלמאן, יורש העצר של סעודיה והמנהיג בפועל, מנסה כבר שנים להתמקד בחזון שלו לפיתוח הממלכה ושואף לא לעסוק ב"הסחות דעת" גאו-פוליטיות.
היעדים הכלכליים של ריאד היו שיקול מרכזי בהפגת המתיחות מול איראן, אך הפרשן הסעודי עזיז אלחשיאן מדגיש כי בנוסף היא מאוד חוששת לביטחונה. "לא מדובר רק בפרויקטים באזור המשגשג שלנו, היא גם לא רוצה להיתפס בקו האש בין ישראל, איראן וארה"ב". הוא ציין כי ללא הסכם הנורמליזציה עם איראן, מפלס החרדה בסעודיה היה כעת גבוה בהרבה.

ריאד ואבו דאבי חששו מאיראן, אך הסכימו לשתף מודיעין

בתוך כך דיווח העיתון "וול סטריט ג'ורנל" כי התגובה הראשונית של כמה מדינות ערביות למתקפה האיראנית הייתה זהירה, והן חששו שסיוע לישראל יגרור אותן לעימות מול טהרן. אחרי שיחות עם ארה"ב, סעודיה ואיחוד האמירויות הסכימו לחלוק מידע מודיעיני. ירדן אפשרה למטוסים של ארה"ב, וגם ישראל, להיכנס למרחב האווירי שלה וליירט את הירי מאיראן.
העיתון האמריקני ציין כי ההצלחה ביירוטים הייתה גם בזכות הסיוע של מדינות בעולם הערבי, שמלבד העברת מודיעין גם אפשרו למטוסי קרב להיכנס לשטח האווירי שלהן, שיתפו נתוני מכ"ם ובכמה מקרים אף שלחו כוחות שיסייעו ביירוטים.