2 צפייה בגלריה
רחל דורון
רחל דורון
רחל דורון ז"ל
המילים שלה נכנסו להיסטוריה של תקומת עם ישראל ובשבת היא הלכה לעולמה, בת 97. רחל דורון, מלוחמות גוש עציון במלחמת העצמאות, נפטרה והובאה למנוחות. רחל הייתה הקשרית של משואות יצחק, שהודיעה בקשר את ההודעה ההיסטורית "מלכה נפלה", שסימנה את נפילת הגוש בידי האויב במהלך המלחמה.
כשהחלו הקרבות הקשים בתש"ח והתקבלה החלטה לפנות את הנשים והילדים לירושלים, רחל נשארה בגוש בשל תפקידה כקשרית ושלחה את בנה עם הנשים לירושלים. מתוקף תפקידה היא הייתה בקשר מול שיירת הל"ה והבינה בשלב מסוים שהם לא בין החיים, בגלל שהקשר איתם ניתק.
2 צפייה בגלריה
רחל דורון
רחל דורון
דורון, עם הלוחמים במלחמת העצמאות
22 נשים נפלו בקרב האחרון על הגנת כפר עציון בד' באייר תש”ח, יום לפני הקמת המדינה. 18 מתוכן היו שורדות שואה, שבע מהן – נצר אחרון למשפחתן. ביום העצמאות האחרון נחנכה אנדרטה לזכרן בפרויקט של בית ספר שדה גוש עציון.
הנשים וילדים שפונו למנזר רטיסבון בירושלים עוד לפני הקרב והטבח שמעו במנזר את השידור האחרון מהבונקר בכפר עציון. "המפקד, יעקב אלטמן, אמר: 'אנחנו מחזיקים מעמד ורוחנו איתנה׳‭,"‬ שחזר בריאיון לפני 16 שנה ל"ידיעות אחרונות" ח"כ לשעבר חנן פורת, שנפטר ב-2011. "אבל תוך כדי שידור שמענו פצפוצים והמכשיר נדם. הבנו שקורה דבר נורא. אחר כך הגיע השידור עם מילות הקוד ׳מלכה נפלה׳. השתררה דממה ומיד אחריה באו ההתפרצויות. ברגע אחד הפכו עשרות ילדים ליתומים ונשים לאלמנות‭."‬
אחרי נפילת כפר־עציון נכנעו גם קיבוצי הגוש האחרים - משואות־יצחק, עין־צורים ורבדים - ותושביהם נשבו. גם רחל ובעלה, יעקב (יוני) דורון, נלקחו לשבי הירדני, והוא העביר מכתבים בין הגברים לנשים, שנכלאו בנפרד, בתוך נעליים שהיה מכין והן הועברו לה. רחל דורון ז"ל הייתה פעילה בתחום החינוך והתרבות לאורך שנותיה ביישובה משואות יצחק שבדרום, שבו הובאה אתמול למנוחות.