בעולם האקדמי מנסים למצוא פתרונות לסטודנטים שעדיין נמצאים במילואים וצפויים להפסיד את הסמסטר הראשון כולו. על פי המתווה המסתמן הסטודנטים ילמדו בסמסטר ב' שייחשב להם כמו א' ובקיץ ישלימו את השנה. סטודנטים שלא יצליחו להשלים או לומדים בפקולטות כמו הנדסה ישלימו את הקורסים בשנה האקדמית הבאה כך שלימודי השנה הנוכחית יתפרסו על פני שנתיים.
מטרת המתווים היא למנוע הפסד שנה אקדמית לסטודנטים במילואים והם לא יידרשו לשלם שוב על לימודי שנה א' שיתפרסו על פני שנתיים.
1 צפייה בגלריה
פתיחת שנת הלימודים באוניברסיטת תל אביב
פתיחת שנת הלימודים באוניברסיטת תל אביב
פתיחת שנת הלימודים באוניברסיטת תל אביב
(צילום: שלומי מזרחי)
יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות, נשיא אוניברסיטת בר אילן פרופ' אריה צבן, אמר כי 50 אלף סטודנטים כבר שוחררו ולומדים בסמסטר א' שקוצר, אך עיקר הקושי מתייחס לסטודנטים שעדיין לא שוחררו. צבן הדגיש, כי האוניברסיטאות מחויבות לסטודנטים, אך אין פתרונות קסם ויינתן מענה פרטני לכל סטודנט.
בימים אלה מאתרות האוניברסיטאות את הסטודנטים שעדיין משרתים בעזה ובצפון ונציגים מטעמם יתקשרו לכל אחד מהם לשיחות אישיות וגיבוש מענה פרטני.
בחודשים הראשונים של מלחמת "חרבות ברזל" גויסו למעלה משבעים אלף סטודנטים למילואים בעזה ובצפון ועד כה שוחררו 50 אלף סטודנטים. כעת נותרו במילואים 20 אלף מתוכם 10,000 מהאוניברסיטאות ועשרת אלפים מהמכללות האקדמיות.
המוסדות להשכלה גבוהה דחו ארבע פעמים את פתיחת השנה וזאת בתיאום עם קצין מילואים ראשי. בפעם הרביעית היא נפתחה בשתי פעימות - אחת לכולם וכעבור מספר שבועות למילואימניקים.
"לאחר שדחינו את פתיחת שנת הלימודים, קיצרנו את הסמסטרים וביצענו התאמות והקלות לסטודנטים במילואים, נקלענו למצב מאוד מורכב משום שישנם עדיין סטודנטים שלא שוחררו", אמר צבן, "ישנם סטודנטים שישתחררו לאחר סמסטר א' או במרץ-אפריל ויגויסו שוב ביולי. בנוסף לכך ישנה שונות בין סטודנטים בשנה א' או ד' ובין סטודנטים שלומדים ספרות, הנדסה, מדעי המחשב או רפואה ויש סטודנטים שכבר שוחררו ולומדים ויגויסו שוב".
"לכן לא הצלחנו למצוא פתרון קסם אחיד. יש לנו מחויבות גדולה למילואימניקים בכל האוניברסיטאות ואני בטוח שגם במכללות. אנחנו מסירים את הכובע בפני הסטודנטים שעשו מילואים ואנחנו מחבקים אותם ועושים הכל כדי לסייע להם לסיים את הסמסטר".
פרופסור אריה צבן נשיא בר אילןפרופסור אריה צבן נשיא בר אילןצילום: יורם אשל
לדבריו, "אנחנו מתקשרים לסטודנטים בעזה ומסבירים לכל אחד מה הולך להיות בעזרת מענה פרטני. אנחנו עם הרבה רצון טוב והתגייסות ונקיים מעקב לאורך זמן כדי לוודא שהתכנית עובדת או אם יש צורך לעדכן. אני מאמין שנצליח עם רובם. למידה דורשת יכולות וחשיבה וחלקם חוזרים עם קשיים רגשיים ואנחנו עובדים להחזיר אותם למסלול".
ועד ראשי המכללות הציבוריות הציע לשר החינוך יואב קיש להקים מערך שיתופי לסטודנטים בשירות מילואים הזקוקים להשלמת קורסי ליבה ומבוא. במסגרת זו יתאפשר למילואימניקים שנעדרו לזמן רב משנת הלימודים ללמוד את קורסי הליבה והמבוא של סמסטר א' בקורסים חדשים שייפתחו במהלך החודשים אפריל-מאי 2024. מערך דומה יוקם במידת הצורך גם למי שייעדרו בשל מילואים בסמסטר ב' – לצורך השלמה במהלך סמסטר הקיץ.
המערך המשותף למכללות יאפשר להן לפתוח את שעריהן ולארח סטודנטים משאר המכללות ללמוד אצלן את קורסי ההשלמה השונים, בתיאום עם מוסד האם בו לומד הסטודנט.