פעילים בתנועת החרם נגד ישראל, ה-BDS, הפגינו נגד נכי צה"ל במהלך הרצאה שהעניקו השבוע באוניברסיטת סטוקטון שבאטלנטיק סיטי, ארה"ב. הם חסמו את דרכם של השניים וניסו להפריע להם במהלך ההרצאה שבה סיפרו על שירותם הצבאי, פציעתם בקרב – והשיקום שעברו. התקרית התרחשה השבוע, בסמיכות להפגנה באוניברסיטה בלונדון שבה הוברחה ממפגינים פרו-פלסטינים השגרירה ציפי חוטובלי.
ההרצאה באטלנטיק סיטי התקיימה במסגרת סבב הרצאות של שני נכי צה"ל, מטעם עמותת "בלב אחד". אחד מהם הינו אור פורת, לשעבר לוחם דובדבן שנפצע באוקטובר 2016 בפעילות מבצעית ביחידה בשב"כ, כשמחבל זרק עליו מטען נפץ שהתפוצץ ופצע אותו קשה. לאחר שיקום ארוך וקשה, החליט להמשיך להילחם באמצעות הסברה למען מדינת ישראל. לצדו במשלחת נמצא אופיר אנידג'אר, לוחם בהנדסה קרבית שנפצע במבצע "צוק איתן" ב-2014.
4 צפייה בגלריה
פעילי BDS תקפו נכי צהל שהירצו בקמפוס בארה"ב
פעילי BDS תקפו נכי צהל שהירצו בקמפוס בארה"ב
פעילי ה-BDS עם התמונות של הילדים ש"נרצחו". ניסו לחסום את הכניסה
4 צפייה בגלריה
פעילי BDS תקפו נכי צהל שהירצו בקמפוס בארה"ב
פעילי BDS תקפו נכי צהל שהירצו בקמפוס בארה"ב
המפגינים מחוץ לחדר הישיבות שבו ניתנה ההרצאה. בקמפוס באטלנטיק סיטי
מסע ההרצאות החל באוניברסיטת פן שבפילדלפיה, המשיך בקולג' קווינס שבניו יורק והמשיך באוניברסיטת סטוקטון שבאטלנטיק סיטי – שם נתקלו פורת ואנדיג'אר בהפגנה של פעילי BDS. בכניסה לחדר ההרצאות קבוצת הפעילים חסמה את דרכם. הם הניפו כרזות עם תמונות של ילדים פלסטינים שנהרגו בסכסוך, ועליהן נכתב: "אלה הילדים שרצחתם". כמו כן צעקו "לשחרר את פלסטין". משטרת הקמפוס הוזעקה – אך לא התערבה.
"היו להם דגלי פלסטין ושלטים של רוצחי ילדים. הפעילים ניסו להפריע במהלך כל ההרצאה ולהפיץ את השקרים שלהם בקמפוס. כמובן שאותנו זה לא עצר, ורק הראה לנו כמה חשוב להילחם על האמת של מדינת ישראל כנגד השנאה והשקרים ברחבי העולם", סיפר פורת. "לא היה פחד ולא חשש וגם לא הופתענו מהשנאה כי התכוננו מראש", הוסיף.
התקרית התרחשה כאמור בסמיכות זמנים להפגנה של פעילים פרו-פלסטינים ביום שלישי בערב, מחוץ לבית הספר לכלכלה בלונדון (LSE), שם השתתפה השגרירה הישראלית בבריטניה ציפי חוטובלי בדיבייט עם סטודנטים. כשיצאה מהאוניברסיטה תועדה חוטובלי מוברחת על ידי מאבטחיה למכונית, בזמן ששוטרים מונעים מהמפגינים להתקרב לעברה. בתיעוד מהתקרית, שהפך לוויראלי וזכה בטוויטר ל-1.5 מיליון צפיות, נשמעו המפגינים קוראים קריאות בוז לעבר חוטובלי, וצעקו לה: "את לא מתביישת?!".


בממשלה בבריטניה הביעו בשעות האחרונות גינויים חריפים לתקרית, ושרים ממפלגת השלטון השמרנית אמרו כי מדובר בניסיון הפחדה של השגרירה. שרת הפנים פריטי פאטל אמרה כי "נגעלה" מהיחס של המפגינים לחוטובלי: "לאנטישמיות אין שום מקום באוניברסיטאות שלנו או במדינה שלנו", כתבה פאטל בטוויטר. "למשטרה יש את הגיבוי המלא שלי לחקירה של התקרית המזעזעת הזו", הוסיפה. גם שר החינוך הבריטי נאדים זאהווי גינה את האירוע. "זה מאוד מטריד. אני כל כך מצטער השגרירה חוטובלי", צייץ בטוויטר.
חוטובלי עצמה מסרה לאחר התקרית: "לא ניכנע לבריונות ולאלימות. מדינת ישראל תשלח את נציגיה לכל במה. ההרצאה התקיימה במלואה במשך שעה וחצי בפני 200 סטודנטים שרוצים לשמוע את הסיפור הישראלי באחת האוניברסיטאות המובילות בעולם".
שר החוץ יאיר לפיד שוחח לאחר האירוע עם חוטובלי: "ציפי חזקה ולא תתן לאף חבורת בריונים אלימים ואנטישמיים להפחיד אותה, וכך גם כל יתר שגרירי ישראל בעולם. המאבק בדה-לגיטימציה של ישראל ובאנטישמיות הוא חלק מהמאבק שלנו על הסיפור הישראלי והשגרירים שלנו הם חוד החנית של המאבק הזה".