ממשל ביידן בוחן את האפשרות לתמוך כלכלית ברשות הפלסטינית, על רקע האזהרות ברמאללה מכך שכספי הרשות בדרך לאזול - מה שעלול לסכן את תקוות ארצות הברית שהרשות תמשול בעזה ביום שאחרי המלחמה מול חמאס. כך נחשף ב"וול סטריט ג'ורנל".
גורמים אמריקנים אמרו לעיתון כי הממשל מנסה לתמרן סביב חוק שמונע העברת סיוע ישיר לרשות, אל מול קריאות של בעלות ברית להזרים אליה כסף. בכירים פלסטינים הזהירו כי הכסף שנועד למשכורות ולצרכים ממשלתיים חיוניים עלול לאזול בסוף החודש.
1 צפייה בגלריה
נתניהו, אבו מאזן, וביידן
נתניהו, אבו מאזן, וביידן
ביידן יעביר כספים לאבו מאזן?
(צילום: אלכס קולומויסקי, GHANAIM / PPO / AFP, AP Photo/Evan Vucci)
הכותרת
בין פאודה לשלום: הסיפור של הרשות הפלסטינית | אבי יששכרוף
34:34
ארצות הברית אמרה פעם אחר פעם כי רשות פלסטינית "מחודשת" היא הפתרון הטוב ביותר, אם לא היחיד, ל"יום שאחרי". גורמים אמריקנים אמרו כי הם מודאגים שללא הקצבה משמעותית, הרשות לא תוכל להישאר יציבה כדי להישאר בשלטון בגדה המערבית, ועל אחת כמה וכמה - לקחת תפקיד מוגדל יותר.
הקשיים הפיננסיים מגבילים גם את יכולתה של הרשות ליישם רפורמות שארצות הברית אומרת שדרושות לה כדי לקבל תמיכה מישראל ומהציבור הפלסטיני. הרשות התמודדה עם האשמות על שחיתות ועל קשרים לגורמים קיצוניים, מה שהוביל במקור להפסקת המימון האמריקני.
גורמים אמריקנים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי אם הכסף של הרשות יאזל, היא תהיה פגיעה אל מול ארגונים שארצות הברית וישראל מגדירים כקיצוניים, וכמתנגדים לפשרה. לדבריהם, הדבר יכול להוביל גם להחרפה נוספת במצב הביטחוני ביהודה ושומרון. בכיר פלסטיני אמר כי הרשות נמצאת במשבר כלכלי מאז 2020. לדבריו, משרד האוצר הפלסטיני מפעיל את הרשות תחת "תקציב מצומצם ביותר".
במשך שנים הסתמכה הרשות על סיוע מארצות הברית ומאירופה, ועל כספי המיסים מישראל. קיצוצים בסיוע על ידי ממשל טראמפ והפסקת העברת כספי המיסים מישראל לאחר טבח 7 באוקטובר הובילו את הרשות אל "על סף קריסה כלכלית" - כך לפחות לפי אותו בכיר פלסטיני ששוחח עם ה"וול סטריט ג'ורנל".