הליך בקשת הוויזה לארה"ב מתיש ומייאש אתכם בכל פעם מחדש? ייתכן שהגאולה קרובה. ארה"ב תפרסם בקרוב את אחוז הסירובים בשנה האחרונה, שעל פיהם תתקבל ההכרעה. הנתונים יפורסמו במהלך דצמבר, והם נוגעים למספר הישראלים מרחבי העולם, שביקשו בשנה החולפת ויזה, ומסיבה זו או אחרת נענו בסירוב. אם שיעור הסירוב היה נמוך משלושה אחוזים, הרי שמדובר במעבר של המשוכה הגבוהה ביותר בדרך לכניסה חופשית לארה"ב.
1 צפייה בגלריה
ארה"ב ויזה דרכון
ארה"ב ויזה דרכון
האמריקנים ביקשו ערבויות משב"כ בנוגע לכניסת אמריקנים ממוצא פלסטיני. ארכיון
(צילום: shutterstock)
משוכות נוספות: התחייבות מצד ישראל לאפשר כניסה חופשית של אזרחים אמריקנים ממוצא פלסטיני שטסים לנתב"ג בדרכם לגדה המערבית ולרצועת עזה. האמריקנים ביקשו ערבויות מהשב"כ שהם לא יעברו הטרדות וטרטורים. כן נדרשת העברת תיקון חקיקה שיתיר לישראל להעביר לשלטונות בארה"ב מידע על הנוסעים אליה כבר כשהם עושים צ'ק אין לפני טיסתם. זאת כדי לאפשר לאמריקנים לסרב לפני שהנוסע עלה למטוס.
אחרי הבחירות האחרונות הבטיח ראש הממשלה המיועד נתניהו לשגריר ארה"ב בישראל, טום ניידס, כי החקיקה תאושר מיד לאחר השבעת הממשלה. אם אחוז הסירוב יהיה פחות משלושה, ואם החוקים הללו אכן יעברו, תיכנס ההחלטה על פטור מוויזה לתוקפה כבר בקיץ הקרוב. האישור הסופי יינתן על ידי המשרד לביטחון המולדת בארה"ב.
בשגרירות האמריקאית ובמשרד הפנים הישראלי מעריכים כי הסירוב יעמוד השנה על פחות משלושה אחוזים. בשנה שעברה הוא הסתכם ב-4.92%. קבלת הוויזה תאפשר שהייה של עד 90 יום למטרת ביקור, טיול או עסקים. ארה"ב כבר מתירה לאזרחיהם של כ־40 מדינות כניסה לשטחה ללא ויזה. אם ישראל לא תרד את מחסום שלושת האחוזים נצטרך להמתין לפחות שנה נוספת.
המשנה למנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, גיל ברינגר, אמר לאולפן ynet כי "יש שני צדדים למשוואה הזו, אבל אנחנו מאוד אופטימיים. אם התכניות יתבצעו לפי אבני הבוחן שלנו, אז בחודשים הקרובים ישראל תהפוך למועמדת רשמית על ידי משרד החוץ האמריקני".
- מה בנוגע לחקיקה שהאמריקנים דורשים? "יש לנו שלושה חוקים שדרושים בתיקון, ואנחנו נתקן אותם בחודשים הקרובים, כי בלעדיהם לא ניכנס לתוכנית הפטור. חוק אחד הוא חוק שמתקן את חוק הכניסה לישראל. החוק השני יכניס לכאן טכנולוגיה שנקראת PNR, והחוק השלישי הוא חוק שמייצר שיתוף מידע בין ישראל לארה"ב, ביחס להרשעות בעבירות חמורות ביותר".