4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט והחיסונים
ראש הממשלה נפתלי בנט והחיסונים
בנט וארגזי התרופות במרכז ההפצה בממפיס, ארה"ב
(צילום: אמיל סלמן, רויטרס)
ראש הממשלה נפתלי בנט אמר אחר הצהריים (יום שלישי) כי התרופות לקורונה של פייזר ינחתו מחר בארץ, ובממשלה מעריכים כי הללו יהוו נקודת מפנה במאבק במגפה - למרות עלותן היקרה. בינתיים, בנט משרטט קו חדש נגד האומיקרון - ורוצה להימנע מ"סגר דה-פקטו", שבמסגרתו מאות אלפי אנשים ייכנסו וייצאו מבידוד באופן תדיר. "סגר אפקטיבי בהורדת הדבקה, אבל לא משיג את היעד", טען בנט - והדגיש שמתווה הבידודים החדש, שבמסגרתו בדיקה תשחרר מחוסן מבידוד, הוא הפתרון גם לגל הנוכחי.
ראש הממשלה יקיים מחר דיון בהשתתפות המפכ"ל יעקב שבתאי, שבו תציג המשטרה תוכניות בנושא הסילבסטר והנובי גוד. בימים אלה צפויה אכיפה מוגברת של תו ירוק ומסכות במקומות הבילוי ברחבי הארץ. בממשלה מודאגים מאוד מההתקהלויות בסילבסטר, שעלולים לזרז את התפשטות האומיקרון בישראל. "הנובי גוד הוא ביתי ופחות מדאיג, אבל אירועים בפאבים ובמועדונים מעוררים דאגה", אומרים בממשלה.
4 צפייה בגלריה
 השנה החדשה בפתח - ובממשלה משרטטים קו חדש במאבק מול הקורונה
 השנה החדשה בפתח - ובממשלה משרטטים קו חדש במאבק מול הקורונה
השנה החדשה בפתח - ובממשלה משרטטים קו חדש במאבק מול הקורונה
(צילום: Shutterstock)
לדברי בנט, "אסור לנו להיות באוטומט בהתמודדות מול הקורונה. האומיקרון הוא זן מידבק מאוד, אנחנו עדיין לא יודעים כמה הוא קטלני למרות שהאינדיקציות טובות. גם אם כמות החולים במצב קשה נמוכה ביחס למאומתים, אם היקף הנדבקים בזמן נתון גבוה פי 10 או 20 בסופו של דבר נגיע לרמה גבוהה מאוד של חולים במצב קשה".
בהסתמך על הנעשה בחו"ל, אמר בנט כי "אם נתמיד במדיניות הבידודים הנוכחית, כך שכל אדם גם אם הוא מחוסן יידרש לבידוד של שבעה ימים, אז יהיה פה סגר דה-פקטו כמו שכרגע במדינות אחרות. נהיה במצב של 2-1 מיליון איש בבידוד, ואיך שתצא מבידוד תיחשף למישהו ותיכנס אליו שוב. מטרת העל שלנו היא לקיים משק פתוח, כלכלה פתוחה, עסקים פתוחים והימנעות ככל האפשר מהגעה לאי-ספיקה. אם היינו רוצים לעשות סגר היינו עושים סגר. אין טעם להגיע לסגר דה-פקטו. בגלל מדיניות הבידודים אנחנו רואים בעולם אלפי ביטולי טיסות, מסחר סגור באירופה ובארה"ב בהיקפים גדולים ושרשראות אספקה שלא עובדות כמו שצריך".
"למעשה, זה מה שאנו לא רוצים להגיע אליו", הדגיש בנט. "הסיבה המרכזית שהיה לי כל כך חשוב לפני חמישה שבועות לסגור את שמי ישראל לכניסת זרים הייתה בדיוק זה - לקנות לי זמן כדי לראות, להבין, ללמוד ולפתח אסטרטגיה נכונה ולעשות פעולות הכנה כמו רכש תרופות. התרופות נוחתות מחר בארץ, ונדמה לי שאנחנו הראשונים בעולם שנקבל ארגזי תרופות. בסגירת השמיים קנינו יתרון של חמישה שבועות לעומת אחרים".

התרופה של פייזר נגד הקורונה נחשבת לאפקטיבית מאוד, ויעילה גם מול אומיקרון. בניסויים השיגה יעילות של כמעט 90% במניעת תחלואה קשה או מוות. עם זאת, עלותה יקרה (כ-700 דולר לטיפול), ובמערכת הבריאות יצטרכו להחליט למי לתת אותה. "התרופה הזו היא גיים צ'יינג'ר", הגדירו בכירים בממשלה. "המטרה היא שמספר החולים קשה יהיה מתחת לרף הספיקה. לא נעניש אדם לא-מחוסן על זה שלא התחסן, והפרמטרים יהיו די צרים. זה נושא מקצועי לגמרי - מה ההסתברות שאותו חולה יגיע למצב קשה, וחלילה לקריטי".

"אומרים למחוסנים - תמשיכו בחייכם"

בנט הדגיש בתדרוך כי "סגר אפקטיבי בהורדת הדבקה, אבל לא משיג את היעד. לכן אנחנו משרטטים היום קו - הקו החדש הוא תו ירוק, שייעודו הגנה על הפרט מפני תחלואה קשה. מי שנושא תו ירוק הוא אדם עם חיסוניות טובה, שמוגן מפני תחלואה קשה באופן יחסי, אם כי ייתכן שיידבק".
4 צפייה בגלריה
נחמן אש במסיבת העיתונאים
נחמן אש במסיבת העיתונאים
יחליט בקרוב על החיסון הרביעי. נחמן אש
(צילום: לע"מ)
"הכללים החדשים הם פשוטים ואוניברסליים - חלים על ילדים, בני משפחה וכולם", אמר בנט. "מי שמחוסן או מחלים ונחשף למאומת צריך ללכת להיבדק, להמתין עד לתוצאה ובהנחה שהוא שלילי הוא יכול להמשיך לפעול אם כי תחת זהירות שאנחנו מצפים. אנחנו אומרים - לא לגשת למקומות הומי אדם של פנאי, תרבות, אירועי בר מצווה וכאלה. אפשר ללכת לבית הספר ולמקום עבודה גם אם קצת צפוף שם. לעומת זאת, מי שלא מחוסן נכנס מיד לשבוע בידוד. בבתי הספר היסודיים, בכיתה עם ילד מאומת, בשלב הראשון ילדים לא-מחוסנים בוודאי יצטרכו לגשת לבידוד".
בנט הסביר: "בגדול, אנחנו אומרים למחוסנים או מחלימים – אתם באופן יחסי מוגנים. תמשיכו בחיים שלכם. תיזהרו ותשמרו על אנשים פגיעים, כמו זקנים. אבל אנשים לא מוגנים, בזמן הסערה שמגיעה הם בסיכון מוגבר - ואנו רוצים שיהיו יותר מוגנים".
בנט הדגיש כי המדיניות החדשה לא תמנע עלייה בקצב ההדבקה, אלא "תעזור קצת לרדד". לדבריו, "החיסונים מפחיתים קצת הידבקות, אבל לא בצורה הרמטית, ודאי כשהם טריים. יש לאזרחים אחריות אישית להגן על עצמם ועל הילדים. אנחנו נכנסים לשלב השלישי של המערכה מול האומיקרון - השלב הראשון היה מדיניות חסימה באמצעות סגירת השמיים, אחר כך מדיניות עיכוב באמצעות קטיעת שרשראות הדבקה והבידודים, ועכשיו אנחנו בשלב ההגנה".
4 צפייה בגלריה
נוסע נוסעים ב נתב"ג נמל התעופה בן גוריון
נוסע נוסעים ב נתב"ג נמל התעופה בן גוריון
ההגבלות יוסרו כשמספר המאומתים מחו"ל ירד ל-5% מהסך הכללי. נתב"ג
(צילום: EPA)
"אני צופה גל תלול בהרבה מהגלים שהיו לנו", הוסיף בנט בתדרוך. "הגל הזה יארך קצת פחות זמן מהגלים הקודמים, אבל עדיין ייקח זמן. אם נשתמש בדימוי של סערה – אפשרנו לכולם להתחסן, קרי, ללבוש חליפת סערה. מי שלא התחסן, אנו מצפים שלא יחטוף חזק מדי – שיישאר כמה שיותר בבית. זה לא לנצח, אבל מי שלא מוגן מסכן את עצמו. מי שלא מגן על ילדיו מסכן את ילדיו".
בממשלה לא קבעו עדיין מדדים למצב שבו ישראל תצטרך ללכת לסגר, ותולים זאת בכך שקשה לקבל מידע איכותי מחו"ל. ככל הנראה, אם תהיה עלייה משמעותית באשפוז ילדים כפי שקרה במקומות אחרים, ישראל עלולה להגיע לסגר. עם זאת, בממשלה מעריכים גם כי כשישראל תגיע למצב שבו 5% מהמאומתים החדשים לקורונה בישראל מדי יום הגיעו מחו"ל, יהיה ניתן לשחרר את ההגבלות על הטיסות. הסיבה היא שברגע שהתחלואה ממילא גבוהה, הדבר כבר לא משמעותי כל-כך.
בינתיים, מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש אמור להחליט בקרוב על עניין החיסון הרביעי, וההערכות הן שלפחות בשלבים הראשונים הוא יינתן רק לאנשים בסיכון או למבוגרים מאוד. הסיבה לחיסון הרביעי היא לא רק ירידה בכמות הנוגדנים, אלא גם הירידה באיכות שלהם מול האומיקרון - כך שהסברה היא העלאת הכמות שלהם תסייע למאבק בו.
פורסם לראשונה: 17:29, 28.12.21