אמה של ילדה עזתית בת 5 טענה שהיא נורתה הבוקר (יום ב') בראשה על ידי חיילי צה"ל, בעת שניסתה לשוב יחד עם משפחתה לביתם בצפון רצועת עזה - לשם ממשיכים לנהור פלסטינים גם היום, ובזמן שהצבא מנסה למנוע זאת. בתיעוד שנטען כי הוא לאחר הירי, נראה גבר נושא את סאלי אבו-לילה בת ה-5, כשהיא מדממת בראשה, ואנשים מתגודדים סביבה בבהלה ומנסים לכסות את הפצע שלה. צה"ל טרם התייחס רשמית לאירוע.
בתיעודים שהתפרסמו בעזה ניתן לראות חזרה המונית של תושבים, גם היום, אפילו אחרי העימותים עם צה"ל, ועל אף האזהרות. הצבא, מצידו, לא מאפשר את מעבר התושבים לצפון הרצועה, עוצר אותם ב"נקז" - ושולח אותם חזרה דרומה.

4 צפייה בגלריה
סאלי אבו לילה בת ה-5 ואמה
סאלי אבו לילה בת ה-5 ואמה
סאלי אבו לילה בת ה-5 ואמה, מתוך התיעוד שפורסם
4 צפייה בגלריה
אלפי עזתים חוזרים צפונה דרך כביש אלרשיד
אלפי עזתים חוזרים צפונה דרך כביש אלרשיד
המוני עזתים חוזרים צפונה
ברשת "קודס" המזוהה עם חמאס נטען אתמול כי ילדים מתחת לגיל 14 ונשים הורשו על ידי צה"ל לחזור הבוקר מדרום רצועת עזה צפונה. בתמונות תועדו גם גברים מנסים לנוע צפונה.
זמן קצר לאחר מכן הודיעו בצה"ל כי מדובר ב"שמועות שקריות" - אבל ייתכן שאותה הודעה גרמה לפלסטינים לנוע צפונה בכביש הראשי א-רשיד, והמונים תועדו הולכים לכיוון צפון בטורים ארוכים. בעקבות זאת כוחות צה"ל ירו פצצות עשן למרחב הסמוך, במטרה להשיב את אותם עזתים דרומה.
דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי, הבהיר גם היום בהודעה שהופנתה לתושבי הרצועה, כי "אזור צפון רצועת עזה הינו אזור לחימה מסוכן, ועל כן אנו חוזרים על קריאותינו להישאר באזורים ההומניטריים והמקלטים באזור דרום רצועת עזה, ולהימנע מלנסות לחזור לצפון הרצועה, על מנת לשמור על ביטחונכם".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "עזתים רבים, ובהם פעילים חמושים, התקרבו ביום ראשון בהמוניהם לכוחות ששהו במרחב מסדרון נצרים באופן שהיווה סיכון לכוחות. כוחות צה"ל במרחב ביצעו ירי הרחקה נקודתי, שהביאו להסרת הסכנה. מוכרות טענות על אנשים שנפגעו והאירוע מתוחקר. צה"ל ימשיך לממש את משימת ההגנה מפני האיומים במרחב".

חזרה לצפון הרצועה היא מהסעיפים שעליהם מתעקש חמאס בעסקה, ונחשב לאחד הדברים המרכזיים שמעכבים אותה. אתמול הודיע המוסד כי ארגון הטרור השיב בשלילה להצעה שהועברה אליו מהמתווכות.
גורמים בישראל אמרו כי העריכו שכך יקרה, עקב הסברה שמנהיג חמאס יחיא סינוואר לא מעוניין בעסקה, שכן הוא מייחל להסלמה אחרי המתקפה האיראנית, ומקווה שתוביל לאיחוד זירות ולבידוד בינלאומי של ישראל. עם זאת, חרף התשובה השלילית מצד חמאס, אין הדבר אומר שהמשא ומתן הגיע לסיומו.
בתוך כך, הרשות הכללית למעברים וגבולות הודיעה כי הצבא שחרר 150 אסירים פלסטינים שנעצרו מערים שונות ברצועת עזה.


4 צפייה בגלריה
שקית פיתות שנמכרה בשכונת דרג' תופאח
שקית פיתות שנמכרה בשכונת דרג' תופאח
שקית פיתות שנמכרה בשכונת דרג' תופאח, אתמול

בינתיים: הסיוע זורם לצפון הרצועה

10 משאיות סיוע לצפון הרצועה הוכנסו הלילה לצפון הרצועה. אתמול בבוקר, לאחר תיאומי אספקת קמח ודלק שבוצעו לאורך השבוע האחרון, החלה לפעול לראשונה מאפייה של ארגון ה-WFP (תוכנית המזון העולמית) בצפון הרצועה. מדובר במאפייה בעלת פוטנציאל ייצור יומי של כ-650,000 פיתות מדי יום. מאפייה זו מצטרפת ליותר מ-21 המאפיות שנפתחו בדרום ומרכז הרצועה, שמדי יום מספקות פיתות ליותר מ-2.2 מיליון עזתים.
בעיר עזה נפתחו אתמול המאפיות בשכונות תופאח, אל-סולטן, סברא ואל-נסר. מחיר של שקית לחם במשקל של יותר מ-3 קילוגרמים הוא 5 שקלים, ואחד התורים מול מאפייה בשכונת תופאח הגיע ליותר משלושה קילומטרים. כל אדם מוגבל לקבל רק שקית אחת על מנת שכל המשפחות יזכו לקבל לחם. "הלחם חזר לראשונה לצפון רצועת עזה. החדשות האלה חשובות יותר מאיראן והתיאטראות המטופשות שלה", אמר תושב עזה ראיד שניורה.
מוחמד סוויד, גם הוא תושב עזה, הגיע למקום בשעה 5 לפנות בוקר: "אני מאושר שסוף סוף המאפיות נפתחו אבל התור מאוד ארוך. נתאזר בסבלנות".
פעולות אלה מצטרפות למאמצים הישראלים שמוביל מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף רסאן עליאן, לשם הגברת הסיוע לצפון הרצועה. כחלק מכך, בחודשים האחרונים הוצנחו למעלה מ-6,250 חבילות מזון ע"י 72 הצנחות ברחבי נקודות חלוקה ברצועה. כחלק מהמאמץ ההומניטרי. בהתאם לכך, בשבוע שעבר נבדקו כ-1,866 משאיות סיוע הומניטרי דרך מעבר כרם שלום של רשות המעברים היבשתיים של משרד הביטחון ומעבר ניצנה. כמו כן, והוצנחו 1,463 חבילות מזון באמצעות 12 הצנחות.
לצד זאת, מנהלת התיאום והקישור לעזה במתפ"ש תיאמו יחד עם פיקוד הדרום בשבוע שעבר את כניסתן של 267 משאיות הנושאות סיוע הומניטרי לצפון הרצועה. כמו כן, השבוע החל לפעול מעבר "צפוני לרצועה" כחלק מהגברת נתיבי הסיוע לצפון.