4 צפייה בגלריה
בועז יוסף
בועז יוסף
החוק למקורבו של דרעי? בועז יוסף
(צילם: אושרי וייצמן)
"חוק בועז יוסף", שעורר מהומה בליכוד: חבר הכנסת עמית הלוי הגיש הצעת חוק שתסייע לראש הוועדה הקרואה של טבריה, בועז יוסף, מי שנחשב למקורבו של יו"ר ש"ס אריה דרעי - ומנהל את העניינים בעירייה בשנתיים האחרונות. לפי ההצעה, שעולה לקראת הבחירות לרשויות המקומיות באוקטובר 2023, יוסף יוכל להתמודד לראשות העיר כבר בבחירות הקרובות - בניגוד לנוהל שהיה מקובל עד היום. ראש העיר בפועל מונה על ידי דרעי לתפקיד כאשר היה שר הפנים, לאחר פיטורי ראש העיר לשעבר רון קובי.
לקראת הבחירות המקומיות, שייערכו בחודש אוקטובר ברשויות ברחבי הארץ, הלוי מהליכוד הגיש הצעת חוק חדשה לפיה תבוטל ההוראה האוסרת על מי שכיהן כחבר ועדה ממונה או למי שעומד בראש ועדה, להתמודד בבחירות לרשות מקומית בה כיהן. אי-אפשר שלא לתהות על הקשר בין ההצעה לבין מצבו הקיים של יוסף. על פי החוק הקיים, מאחר שמי שעומד בראש ועדה קרואה לא נבחר על ידי התושבים, אלא מונה על ידי שר הפנים, נדרשת תקופת צינון של קדנציה אחת עד שאותו ראש ועדה יתמודד בבחירות באותה רשות בבחירות המוניציפאליות.
4 צפייה בגלריה
עמית הלוי
עמית הלוי
קישר את הצעת החוק לצורך במהפכה משפטית. הלוי
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של עמית הלוי)
בהסבר ההצעה כתב הלוי כי "עד תיקון 39 שעבר בכנסת בשנת 2008, לא הוגבלו מי שמונו כחברי ועדה ממונה בזכותם להיבחר, מציאות שהתחשבה בכישרונו של מי שכיהן בתפקידים אלו וביכולתו הטבעית לתרום לרשות המקומית עליה הופקד ושאותה הוא מכיר היטב. גם כיום, אין הצדקה להטלת מגבלות יתרות על הזכות להיבחר ובעיקר ביחס לאוכלוסייה איכותית ומשכילה שיכולה לתרום רבות לרשות מקומית המצויה במשבר כלכלי ומשום כך מונתה לה ועדה ממונה מלכתחילה".
"הזכות להיבחר היא מהזכויות הבסיסיות והחשובות בדמוקרטיה ויש להגבילה אך ורק במקרי קיצון, מקרה זה הנוגע למיעוט הרשויות המצויות במשבר תקציבי או אחר, ביחס לחברי הוועדה הממונה ברשות, אינו בין מקרי הקיצון האלו ולכן מהווה מגבלה שאינה ראויה על הזכות לבחור ולהיבחר". לכן, מציע הלוי לבטל את התיקון הדורש תקופת צינון.

המהומה בקבוצה הסגורה

בליכוד התפתחה היום מהומה בקבוצת הוואטסאפ הסגורה של חברי המפלגה, לאחר שחברת הכנסת טלי גוטליב התרעמה על ההצעה, שבוועדת שרים לחקיקה לא התקבלה הכרעה לגביה, והקואליציה גלגלה את זה לכנסת. גוטליב כינתה את ההצעה "מסוכנת" והוסיפה: "לא ברור מה יוצא לח"כ עמית הלוי מזה, אבל יוצא מההצעה ריח רע ואין פלא שוועדת שרים לחקיקה לא הביעה עמדה".
4 צפייה בגלריה
קבוצת הוואטסאפ של סיעת הליכוד
קבוצת הוואטסאפ של סיעת הליכוד
סוער בקבוצת הליכוד
4 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
"פרסונלי פר אקסלנס". גוטליב תקפה
(צילום: שלו שלום)
ח"כ הלוי הגיב לה: "כפי שכבר כתבתי כאן בעיניי זו הצעת חוק חשובה, המאפשרת לתושבי הרשויות הרלוונטיות לבחור לפי רצונם. במידה רבה בדיוק על הזכות הזו אנחנו נלחמים ברפורמה המשפטית. וזה טלי בדיוק מה שיוצא לי מהצעה זו ומהצעות אחרות שאני מקדם. אני שב וממליץ לך גם בפורום הזה להימנע מסגנון גס וזול, הוא לא מוסיף לך או לתנועה כבוד רב. למען הסר ספק של רכילות מהסוג שנכתב כאן, אינני תושב טבריה ואינני מכיר גם את המועמדים הצפויים, למעשה גם לא את ראש העיר המכהן, לכן אין בהצעת חוק זו שום בדל של תמיכה אישית במועמד כזה או אחר, אלא כאמור תמיכה בחרותם של תושבי טבריה בלבד".
גוטליב לא נשארה חייבת והתעקשה: "זו הצעת חוק פרסונלית פר אקסלנס שקיבלה פטור מחובת הנחה ויותר לא אוסיף. אלא אם לא ברור לחבר כנסת חשיבות תקופת צינון של יו"ר ועדה קרואה על סמכויותיו האדירות. אגב טעות פרוידאנית שלך רשמת 'בין אם היה ראש עיר מכהן בדרך זו או אחרת'. יו"ר וועדה קרואה בטבריה מונה ולא נבחר ומציג עצמו כראש עיר למרות שאסור לו. יו"ר ועדה קרואה מונה ונסללה לו דרך להשתמש במנגנון הרשות לטובת הליך בחירות. רשום בפניך שזו הצעת חוק שערורייתית ואין לי ספק שכוחות חזקים ממך עומדים מאחוריה".
גוטליב סיכמה: "כולי תקווה שחברינו יפעילו שיקול דעת אמיתי כמתחייב מתפקידכם ולא תצביעו להצעת החוק הזו, שאגב במפתיע לא הוגשה על ידי מפלגת ש"ס, והדבר אומר דרשני".
בכיר בליכוד אמר על עמית הלוי בעקבות הצעת החוק: "הניסיונות המביכים של הלוי, שהשלים עם העובדה שזו הקדנציה האחרונה שלו בכנסת, לקנות לו אחיזה ברשויות המוניציפליות לא יצלחו. לא נאפשר פגיעה בליכוד בשביל אינטרסים צרים של ח"כ טירון".
נזכיר כי עוד לפני כהונת יוסף כיו"ר הוועדה הקרואה, קובי כיהן כראש עיריית טבריה במשך כשנה, עד שהודח, לאחר שלא הצליח להקים קואליציה ולאשר תקציב. קובי בין היתר נלחם בהתחרדות העיר, ולכן לא זכה לתמיכה רחבה בתוך העירייה וגם בקרב התושבים. באופן תמוה, במקום לקיים בחירות נוספות בעיר טבריה, החליט שר הפנים דאז אריה דרעי למנות את יוסף לעמוד בראש הוועדה הקרואה ומאז הוא משמש ראש העיר בפועל.