ח"כ יאיר גולן ויו"ר מרצ לשעבר זהבה גלאון מתמודדים היום (שלישי) על ראשות מפלגת השמאל בפריימריז שנפתחו בשעה 14:00, בהן גם ייבחרו חברי הרשימה בבחירות הקרובות לכנסת בנובמבר. יותר מ-18 אלף מתפקדים ומתפקדות יבחרו ב-39 קלפיות דיגיטליות ורגילות ב-4 מתוך 25 המועמדים - וכן באחד משני המועמדים לראשות. הקלפיות ייסגרו בשעה 22:00. המאבק על הראשות, שלעיתים הפך יצרי ואישי, יגיע בערב לקו הסיום - ושני המועמדים שוחחו עם אולפן ynet והביעו אופטימיות.
"נוביל את מרצ לדרך חדשה, אופטימית, מלהיבה, שתביא לשורותינו עוד הרבה מצביעים", אמר גולן. "האם מרצ יכולה לפרוץ את המחסום של תל אביב? אין שום בעיה לעשות את זה. אי אפשר להגיע להישגים ללא עבודה קשה. צריך לצאת לשטח, לטפל בהם, להקשיב להם. אנחנו נציגי ציבור, אם נהיה בשבילו הוא ילך אחרינו".
7 צפייה בגלריה
יאיר גולן זהבה גלאון
יאיר גולן זהבה גלאון
יאיר גולן וזהבה גלאון
(צילום: קובי קואנקס, יואב דודקביץ')

7 צפייה בגלריה
מוסי רז
מוסי רז
מוסי רז
(צילום: מוטי קמחי)
7 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
(צילום: מוטי קמחי )
גולן התייחס לטענות של גלאון לפיהן הוא תוקף אותה אישית, כמו למשל בנושא הגיל שלה. "אני חושב שהיום צריך לעסוק רק בדבר אחד- איך נלחמים בימין המושחת, המשיחי, בלחימה למען עתידה של מדינת ישראל", השיב גולן. "מצביעי מרצ לא רוצים לחזור לימים של עסקונה. הם רוצים לראות שהמפלגה שלהם עוסקת בעתיד מדינת ישראל, בבעיות האמיתיות- מהיפרדות מהפלסטינים, לחימה ביוקר המחיה, הגדלת השוויון החברתי כלכלי".

7 צפייה בגלריה
יאיר גולן בפריימריז מרצ
יאיר גולן בפריימריז מרצ
יאיר גולן בפריימריז
(צילום: מוטי קמחי)
7 צפייה בגלריה
הפריימריז למפלגת מרצ
הפריימריז למפלגת מרצ
(צילום: מוטי קמחי)
-אתה סגן שרת הכלכלה. 2% אחוז ריבית, מחירים עולים, דיור. יש תחושה שנכשלתם במאבק הזה וגם אין לכם תוכנית להציל את המדינה מהטירוף הזה. "זה ממש לא נכון. משרד הכלכלה הוביל מהפכה אמיתית בייבוא, אנחנו נרגיש את זה כולנו. זה ישפיע על רמת המחירים, אבל צריך לזכור שמחירי הדיור הם המשפיעים הכי גדולים על יוקר המחיה. אין מנוס משיווק מסיבי של קרקעות במחירים נמוכים, אחרת לא ייפתר נושא הדיור וכנלווה לזה גם דיור ארוך טווח. רמת המחירים בישראל היא יקרה מדי, לכן צריך להילחם במונופולים, בקרטלים, להביא לירידת מחירים".
מרצ מ-2006 על ממוצע מנדטים של 4.375. מספיק!", טען גולן. "זהבה הייתה חלק, שש שנים הייתה יו"ר בתקופה הזו. אנחנו חייבים לעלות על נתיב שתחילתו בבחירות הקרובות. אנחנו מדשדשים כבר מ-2003, מספר מנדטים נמוך ולא מצליחים להתרומם, למרות הרעיונות המתקדמים שלנו, אנחנו לא מצליחים להגיע למצב שאנחנו מגדילים את ציבור המצביעים שלנו".
7 צפייה בגלריה
יאיר גולן מכריז על התמודדותו לראשות מרצ
יאיר גולן מכריז על התמודדותו לראשות מרצ
יאיר גולן מכריז על התמודדותו לראשות מרצ
(צילום: מוטי קמחי)
-מה אתה אומר על זה שאף פעם לא עמד איש צבא בראש מרצ? "אין לזה קשר, אלוהים אדירים. האם אפשר להגיד על מישהו שהוא לא יכול להיות יו"ר מפלגה כי הוא היה עיתונאי? או רואה חשבון? צריך להיות מקום לכל אחד".
-אם תפסיד תמשיך לתמוך בזהבה גלאון? "אני באתי להיאבק על דמותה של מרצ בחברה הישראלית, על דמותה של מדינת ישראל. אשאר במרצ. אני חושב שלא לגיטימי להגיד - או שאני יו"ר או שאני הולך הביתה. אני מחויב לזה כשליח ציבור, אעשה את זה מכל מקום ומכל עמדה".
7 צפייה בגלריה
זהבה גלאון
זהבה גלאון
"לא מחפשת סידורי עבודה". זהבה גלאון
(צילום: תומריקו)
זהבה גלאון, יו"ר מרצ לשעבר שרוצה לחזור לתפקיד, שוחחה גם היא עם אולפן ynet ולא נשארה חייבת לגולן. "אני מעולם לא אמרתי שאו שאני מנצחת או שאני הולכת הביתה. באתי למטרה ממש מוגדרת, לחזק ולהגדיל את הכוח של מרצ כדי שהיא תהיה חלק מממשלת השינוי, כדי שלביבי לא יהיו 61 מנדטים. הסיבה שאני לא מתמודדת לרשימה לכנסת היא כי אני חושבת שזו הייתה חוצפה מצידי אחרי שהייתי 16 שנים חברת כנסת. למנוע ממתמודדים נוספים ומחברי כנסת שכיהנו רק שנה".
-אבל אולי הציבור רוצה אותך. "מכיוון שהייתי קרוב לשני עשורים חברת כנסת אני יכולה להיות יו"ר מרצ מבלי להיות חברת כנסת. אני יודעת לנהל את הסיעה בכנסת, עשיתי את זה כשהכפלתי את הכוח של מרצ מ-3 ל-6 מנדטים. כשהציבור בא לבחור במפלגה הוא מסתכל מי עומד בראשה, אם הוא מייצג בידול ממפלגות אחרות. אני מייצגת מנהיגות אזרחית, ערכית, חברתית. כרגע אין הבדל בין העמדות של יאיר גולן לבין העמדות המרכזיות שמשדרים במפלגות המרכז האחרות. מרצ היא מפלגת שמאל, אנחנו חושבים שהגנה על זכויות אדם, קידום שוויון ומשא מתן עם הפלסטינים הם חלק מתפיסות עולם".
"בכל הסקרים שפורסמו, מרצ בראשותי עומדת על 5-6 מנדטים. בכל הסקרים שדוגמים את יאיר גולן הוא עומד על 4 מנדטים או לא עובר אפילו את אחוז החסימה", טענה גלאון. "אם חלילה אחת המפלגות עלולה לסכן את גורלו של הגוש ולאפשר את חזרתו של ביבי, אני לא אתנגד לאיחוד שהוא איחוד טכני עם העבודה כדי להציל את הגוש".
-אם תיבחרי, יאיר גולן הוא איש חשוב למפלגה? חשוב לשמור עליו? "קודם כל יש את רצון הבוחר ויאיר גולן מתמודד גם לרשימה וגם ליו"ר. ברגע שהוא נבחר הוא חלק מהרשימה ואני משתפת פעולה עם כל חברי הרשימה, אני שמה מאחוריי את כל מה שהיה במערכת הבחירות שהייתה מאוד לא נעימה. ההתבטאויות שלו לא פוגעות בי, זה מתגלץ' מאחורי הגב, זה פוגע בבוחרים של מרצ אז אני שמה את זה מאחוריי, משלבים ידיים ויוצאים לבוחר".
-איך את עונה למי שאומר שכל מה שאת מחפשת זה סידור עבודה אצל מרב מיכאלי? "אני חושבת שזו בושה מצידך לשאול את השאלה הזו אפילו, אני לא מתכוונת לענות על זה. הייתי בתפקיד ציבורי מחוץ למערכת הפוליטית. אני לא מחפשת סידורי עבודה, אני מחפשת רק דבר אחד- איך עושים את מרצ חזקה ומאוחדת".
פורסם לראשונה: 12:05, 23.08.22