שרת התחבורה מירי רגב החלה היום (רביעי) במתן עדות בבית משפט השלום בתל אביב בתביעת לשון הרע שהגיש נגדה ראש העיר רון חולדאי, לאחר שטענה כי הוא אסר על הנחת תפילין במרחב הציבורי בעיר. בפתח דבריה הודתה רגב לשופטת דורית קוברסקי שניסתה להגיע לפשרה ולמנוע את הדיון "בימים אלה".

עורך הדין טל שפירא, שמייצג את חולדאי, הציג תחילה את דבריה של רגב בכנס הליכוד בעכו שם אמרה כי חולדאי הודיע שלא יאפשר הנחת תפילין ברחוב. רגב הסבירה כי לתפיסתה, אי-הסכמה להציב דוכן במרחב 100 מטרים ממוסד חינוכי גורם לכך שאי-אפשר להניח תפילין ברחוב. "אני אסביר איך עובד תפילין", אמרה רגב. "על מנת להניח תפילין צריך משטח, הדוכן משמש כמשטח ובלעדיו לא ניתן להניח. אי-אפשר להגיד שאפשר להניח תפילין במרחב הציבורי, חוץ ממקרים מסוימים.
"בשנת 2020 חולדאי הקים את מפלגתו הישראלים. במצע שלו הוא מספר שיש מקום לכולם - אבל אין מילה על היהודים", הוסיפה רגב. "יש כאן אדם שהתנגד להקפות בשמחת תורה ובג״ץ הכריח אותו לקיימן, שהתנגד לתפילה בהפרדה ביום כיפור ולא מנע אלימות כשזה קרה. זו תביעת השתקה, והוא התעקש לעשות אותה היום בגלל שהוא בבחירות, למרות המצב במדינה".
1 צפייה בגלריה
מירי רגב ורון חולדאי
מירי רגב ורון חולדאי
(צילום: יובל חן, ריאן פרויס)
עו"ד שפירא הציג בבית המשפט פרסומים בהם, לדבריו, רגב הסיתה נגד חולדאי. בין היתר, הוא הציג ריאיון שבו אמרה "ראש עיר יגיד לא להניח תפילין במרחב הציבורי? מי שמך? זו תמצית השמאל", וטען כי למרות שלא קיים איסור כזה - היא ממשיכה בפרסומיה הכוזבים.
רגב השיבה לו "באנו הנה לדבר על נושא הקרוב לליבו של כל יהודי. אמרתי שהגבלה על דוכן תפילין - כמוה ההגבלה על הנחת תפילין, מכיוון שעל פי ההלכה לא ניתן שתפילין יהיו באוויר". לדבריה, "אני לא האמנתי שיכול להיות דבר שלא יודעים על כך שלא ניתן להניח תפילין ללא משטח, זה כמו לשאול ממה מכינים חביתה - ברור שזה ביצה.
"מכך אנו מבינים שאם יש איסור על הקמת משטח במקום מסוים - לא ניתן להניח תפילין במרחב. אני מציעה שנוציא הודעה משותפת המתירה להניח תפילין בכל מקום במרחב הציבורי בתל אביב", הוסיפה רגב.
השופטת דורית קוברסקי ביקשה משפירא לבדוק עם חולדאי אפשרות לפרסם הבהרה בנושא הנחת התפילין, אך רגב התעקשה כי עליו לפרסם הודעה שבה הוא חוזר בו מהחלטתו. השרה לא הסכימה לוותר על חסינותה בשל היותה נבחרת ציבור, וכשהיא נשאלה על כך בסוף הדיון, הבהירה כי החסינות היא מה ששומר על חופש הביטוי של חברי כנסת ומונע מהם "לרוץ בין בתי משפט".
במאי 2020 הגיש חולדאי תביעת דיבה בסך חצי מיליון שקל נגד רגב, בעקבות אמירות פומביות שלה בקמפיין הבחירות אז, לפיהן הוא אסר כביכול על הנחת תפילין ברחובות העיר. חולדאי טען כי רגב התיימרה להציג ביודעין מצג עובדתי לפיו חולדאי אסר באופן גורף על הנחת תפילין ברחבי העיר תל אביב, וזאת כביכול מתוך אינטרס פוליטי צר ומתוך זלזול במורשת היהודית; זאת, בעוד שהאמת לאמיתה היא כי תקנת העזר העירונית שהותקנה לפני שנים רבות על ידי עיריית תל אביב מונעת הצבת דוכנים באשר הם בטווח של 100 מטר ממוסדות חינוך.
מנגד, טענה רגב בכתב הגנתה באמצעות עורכי הדין אבי הלוי וניבה הלוי כי "מצוות הנחת תפילין נושאת, לגישתו של חולדאי, השפעה שלילית על ילדים יהודים ולכן צריך לדעתו להגן עליהם מפניה, באמצעות יצירת מרחב בטוח ונקי בינם לבינה. נימוק זה מגלה עד כמה מעוותת גישתו של חולדאי למורשת ישראל, למסורת היהודית ולמצוות הנחת התפילין". עוד טענה רגב בכתב ההגנה כי "התביעה לא נועדה להגן על שמו הטוב של חולדאי. התביעה היא פוליטית".