לאחר אישורי הבניה של אלפי יחידות דיור בהתנחלויות והכוונה של הממשלה להסדיר את אביתר וחומש, בהתנחלויות מעלים הילוך ומכריזים על מאבק חדש, בהובלת מרבית חברי הקואליציה, להחלת הריבונות בבקעת הירדן. מחר (רביעי) צפויה לקום בכנסת השדולה לריבונות על בקעת הירדן תחילה, שבראשה יעמדו ח"כ דן אילוז (הליכוד) וח"כ יוסף טייב (ש"ס) ובשיתוף יהודית קצובר ונדיה מטר מתנועת הריבונות.
המהלך זוכה לתמיכה רחבה של למעלה מ-30 חברי כנסת מכל סיעות הקואליציה, שבכוונתם לדרוש את החלת הריבונות בבקעה. המהלך נועד לעמת את נתניהו עם הבטחתו שלו. כזכור בספטמבר 2019, רגע לפני הבחירות שהתקיימו באותו חודש, הצהיר נתניהו באופן דרמטי בכפר המכביה כי אם ייבחר יחיל ריבונות באזור. מאז הוא נבחר לעוד שתי קדנציות כראש ממשלה, אך הדבר לא קרה.
2 צפייה בגלריה
המטרה הבאה של המתנחלים: ריבונות בבקעה
המטרה הבאה של המתנחלים: ריבונות בבקעה
המטרה הבאה של המתנחלים: ריבונות בבקעה
(צילום: עידית אלבז)
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בטקס נטיעת עץ לרגל חג ט"ו בשבט בבקעת הירדן
בנימין נתניהו בטקס נטיעת עץ לרגל חג ט"ו בשבט בבקעת הירדן
נתניהו בבקעת הירדן, ב-2019 הבטיח להחיל ריבונות במקום. ארכיון
(צילום: חיים צח, לע"מ)
המהלך נחשב למורכב מאוד, הרבה יותר מאישורי מאחזים ומצריך מעורבות מדינית עמוקה. לכן סיכויו להתרחש בטווח הזמן הקרוב נמוכים מאוד. מנגד, כמעט כל סיעות הכנסת תומכות בריבונות בבקעת הירדן, אזור שבשונה משאר חלקי יהודה ושומרון נחשב לאזור שבקונצנזוס.
בכוונת השדולה להביא הישג משמעותי בתחום החלת הריבונות בבקעת הירדן כבר בקדנציה הנוכחית, וכן להעלות את הנושא על סדר היום של הכנסת והממשלה באופן קבוע. חברי הכנסת צפויים להציג בשדולה את הצורך והחשיבות שיש בהחלת הריבונות וכן להתחייב לפעול לקידום ממשי של הנושא.
בשדולה צפויים להשתתף בין היתר, חברי הכנסת אריאל קלנר, חוה אתי עטייה, עמית הלוי, משה סעדה, חנוך דב מלביצקי, קטי קטרין שטרית, משה סולומון ועוד. בחודשים האחרונים ערכו אנשי הריבונות עבודות מחקר בנוגע לבקעת הירדן ועל הדרך שבא יוכלו לטענתם להביא את העניין לסדר היום.
יו"ר השדולה להחלת ריבונות בבקעת הירדן תחילה, ח"כ דן אילוז (הליכוד), אמר כי "כשהקמנו ממשלת ימין הבטחנו לבוחרינו שננהיג מדיניות ימנית אמיתית, ואם לא נציג בסוף הקדנציה הנוכחית התקדמות אמיתית בנושא זו תהיה בכייה לדורות. ועל כן צו השעה הוא החלת ריבונות בבקעת הירדן תחילה".
ראש מועצת בקעת הירדן, דוד אלחייני, אמר : "החלת הריבונות בבקעת הירדן תחילה היא צורך קיומי. זו החובה של הממשלה והזדמנות שכנראה לא תחזור עליה - להחיל את הריבונות בבקעת הירדן. הציפייה מהשדולה היא לא להרפות ולהעלות באופן קבוע לסדר היום את נושא הריבונות, כי יש לה משמעות מדינית, ביטחונית והתיישבותית".
ראשי תנועת הריבונות, יהודית קצובר ונדיה מטר, אומרות כי "הריבונות בבקעת הירדן תחילה זוכה לתמיכה רבה בממשלה, בקואליציה וכן בקרב ח"כים מהאופוזיציה. מדובר בהזדמנות חד פעמית, שאין לדעת מתי תחזור". כאמור, הקמת השדולה מגיעה לאחר מאבק ציבורי רחב שאותה מובילה תנועת הריבונות בשנים האחרונות. בשבועות האחרונים הפיצה התנועה מכתב לראשי סיעות הקואליציה בו הסבירו ראשי התנועה, כי מדובר בחלון הזדמנויות מיוחד.