בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר הערב (שלישי) חמש שנות מאסר בפועל על עמרם כנפו, לשעבר ממלא מקום ראש העיר אשדוד, ושש שנות מאסר על יצחק דרי, לשעבר חבר מועצת העיר וסגן ראש העיר - בגין הרשעתם בעבירות שחיתות ציבורית של שוחד, מרמה והפרת אמונים, לאחר שעל פי הכרעת הדין קיבלו שוחד מקבלנים בתמורה לקידום פרויקטים בעיר.
2 צפייה בגלריה
חמש שנות מאסר בפועל. עמרם כנפו
חמש שנות מאסר בפועל. עמרם כנפו
חמש שנות מאסר בפועל. עמרם כנפו
(צילום: אבי רוקח )
בנוסף לעונשי המאסר, בית המשפט הטיל על הנאשמים קנסות בסך כולל של 300 אלף שקלים והורה על חילוט רכושם המסתכם בכ-1.45 מיליון שקלים. לפי ההחלטה, בתוך שנה תחולט מחצית מדירת המגורים של דרי, תוך אפשרות פדיונה תמורת 1.375 מיליון שקלים. בית המשפט גם הטיל על הנאשמים קלון ופסל אותם מלכהן כחברי ועדת התכנון והבנייה.
בשנת 2017 פרקליטות מחוז דרום הגישה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע חמישה כתבי אישום נגד 21 נאשמים - נותני ומקבלי השוחד - ובהם כנפו, דרי, שלמה אלבז שכיהן אף הוא כחבר מועצת העיר אשדוד, קבלנים וחברות שבבעלותם, בגין מעורבותם בפרשת השוחד.
על פי הכרעת הדין, בעת שכיהנו בתפקידים שונים בעיריית אשדוד ובמועצת העיר, כנפו ודרי קיבלו שוחד מהיזמים ומהקבלנים - בכסף ובטובות הנאה - בתמורה לקידום ענייניהם העסקיים בפרויקטים נדל"ניים באשדוד ובוועדות התכנון והבנייה, לעיתים קרובות תוך שהם פועלים בניגוד עניינים.
מרבית הנאשמים בפרשה הודו במסגרת הסדרי טיעון, הורשעו בעבירות שונות והוטלו עליהם עונשים שונים, ובהם קנסות וחילוטים בסך כולל של כ-20 מיליון שקלים. במסגרת הפרשה הורשעו גם הקבלנים, שאינם עובדי ציבור, בעבירות של שוחד, הפרת אמונים או סיוע להפרת אמונים - כל אחד לפי חלקו.
2 צפייה בגלריה
השופט בניאל בן טולילה
השופט בניאל בן טולילה
"פגם מוסרי חמור המצדיק הטלת קלון". השופט בן טולילה
(צילום: אתר בתי המשפט)
"בעבירות בהן הורשעו דבק פגם מוסרי חמור המצדיק הטלתו של קלון", קבע השופט דניאל בן טולילה. "הנאשמים חטאו בשחיתות ציבורית, ניצלו באופן בוטה את מעמדם ופגעו באמון הציבור בעיר אשדוד בנבחריו. מוצדק ואף ראוי לפגוע בזכותם להיבחר מחדש למוסדות שבמסגרתם פעלו בדרך של השתת קלון. במעשיהם כמכלול, פגעו הנאשמים פגיעה קשה וחמורה בערכים החברתיים המוגנים. לא רק קיבלו מתת מושחתת, אלא דאגו במרבית המקרים לתת בעדה תמורה מלאה לנותני השוחד". השופט ציין כי אלמלא הגיל של דרי והנסיבות האישיות של כנפו, היה צריך להטיל עליהם עונש הרבה יותר חמור.
מהפרקליטות נמסר: "בית המשפט המחוזי קיבל את עמדתנו, לפיה יש להוקיע באמצעות ענישה מחמירה עבירות של שחיתות שלטונית, שכן בהתאם לפסיקת בית המשפט העליון, הן רעה חולה שפוגעת בציבור כולו".
בהיותו עובד ציבור, יצחק דרי קיבל כספי שוחד מהקבלנים באשדוד, בסך של יותר מ-2.5 מיליון שקלים, על פי הכרעת הדין. עמרם כנפו הורשע בקבלת שוחד בסכום כולל של מאות אלפי שקלים. בית המשפט קיבל בהכרעת הדין את עמדת הפרקליטות, שיוצגה על ידי עו"ד שלום שיפר מפרקליטות מחוז דרום, וקבע כי עיסוק בנדל"ן של חבר מועצה באופן שבו פעלו הנאשמים בקידום פרויקטים של קבלנים - מהווה שוחד והפרת אמונים.
עוד נקבע כי הנאשמים היו "בניגוד עניינים חריף" עם הקבלנים באשדוד, ולכן אסור היה להם לעסוק בקידום פרויקטים של נדל"ן בעיר. בית המשפט ציין בהכרעת הדין כי הנאשמים סטו מהשורה וסיפקו תמורה לשוחד שקיבלו, וכן התייחס להיקף העצום של פרויקטים קבלניים שבהם עסקו הנאשמים, בשכר ובניגוד לחוק. בית המשפט הדגיש כי לא רק שהחוק אוסר על חבר מועצה להצביע בוועדה לטובת מי שמעסיק אותו, אלא גם אסור לפעול מחוץ לוועדה.