מטוס ראשי המדינה "כנף ציון" מחמם מנועים, אחרי שהמריא השבוע לטיסת רענון וכשירות מבסיס נבטים של חיל האוויר ונחת בנתב"ג, ובהמשך חזר לנבטים. טיסת הרענון האחרונה הייתה בחודש נובמבר - המטוס טס כשלוש וחצי שעות, שמתוכן כשעתיים מעל הים התיכון, עד שעבר את קפריסין.
2 צפייה בגלריה
מטוס ראש הממשלה מוכן בנתב"ג
מטוס ראש הממשלה מוכן בנתב"ג
מטוס "כנף ציון" בנתב"ג
(צילום: ועד עובדי התעשייה האווירית)
במטוס יש חדר ניתוחים כמו במטוס ה"אייר פורס 1" של נשיא ארה"ב. החדר ממוקם בתוך חדר הדיונים במטוס, ו"בלחיצת כפתור" הוא מוסב לחדר ניתוחים שבו ניתן לבצע בעת מקרי חירום ניתוחים מצילי חיים.
מדובר במטוס מאוד ישן, כבן 20, המכיל כ-120 מושבים. מתוך כלל המושבים כשני שליש נמצאים במחלקת אקונומי - מחלקה הזהה למחלקת תיירים, שבה יש שורות של מושבים כמו במטוס סטנדרטי. המושבים הללו מקוריים - כלומר ישנים ולא נוחים, שכן התעשייה האווירית לא החליפה אותם. בנוסף, במושבי האקונומי לא הותקנו מערכות בידור מחשש לדליפת מידע.
השליש הנוסף של המטוס שייך לראש הממשלה וכולל חדר שינה, מקלחת קטנה, מראת איפור ומושבים למאבטחים ולמזכירות. לפמלייה ראש הממשלה הוקצו מושבים רגילים, ולא מושבי ביזנס שיכולים להישען אחורנית. המושבים של הכתבים הם מושבים כפולים (צמד), ולא שלישיות כמו שהוקצו בעבר לכתבים בטיסות של ראש הממשלה לארה"ב במטוס אל על חכור. אנשים שביקרו במטוס הדגישו כי הוא רחוק מלהיות מפואר.
2 צפייה בגלריה
מטוס אייר פורס 1 של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ממריא מ נתב"ג
מטוס אייר פורס 1 של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ממריא מ נתב"ג
במטוס יש חדר ניתוחים, כמו ב"אייר פורס 1"
(צילום: יאיר שגיא)
בדוח מבקר המדינה נכתב כי במטוס בוצעו שינוים ביטחוניים באיחור, בין היתר בגלל שילוב מאוחר של דרישות שב"כ, המאבטח את ראש הממשלה. העלויות התייקרו גם בשל שינוי עיצוב וספות שדרשה לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו למתחם האישי שנבנה עבורו במטוס, ועלו במצטבר כ-60 מיליון שקלים. בין היתר נוספו למטוס בשלב מתקדם גם מקלחון בעלות של 4.3 מיליון שקלים (מדובר במקלחון פשוט מאוד, אך ההתקנה שלו במטוס הייתה יקרה מאוד מסיבות הנדסיות), מערכת בידור בעלות של שני מיליון שקלים ומערכת שקעי חשמל, גם היא בעלות של שני מיליון שקלים.
במטוס "כנף ציון" הושקעו לפי הערכות כ-730 מיליון שקלים. ראש הממשלה הקודם יאיר לפיד התנגד להשמשת המטוס והנחה לבחון את מכירתו. בעקבות הנחייתו פירקו מהמטוס כמה מערכות, ובהן מערכת להגנה מפני טילים, שבינתיים הוחזרה אליו.
"כנף ציון" עוד לא מוכן להיכנס לכשירות מבצעית, וייקחו כמה שבועות או חודשים עד שישמש את נתניהו ונשיא המדינה יצחק הרצוג. בינתיים, הם יטוסו בטיסות חכורות. לפי הערכות, יחלפו עוד חודשיים עד שייכנס לכשירות. בינתיים חיל האוויר מקים צוות טייסים שיפעילו אותו, בסדיר ובמילואים, ומשרד ראש הממשלה פרסם מכרז לגיוס מנהל למטוס. כמו כן, בוחנים אילו דיילות יפעילו אותו - דיילות של חיל האוויר, או דיילות של אל על, שיגוייסו לפני כל טיסה.
ממשרד רה"מ נמסר: "המשרד דאג לשמור על כשירותו של מטוס 'כנף ציון', שתאפשר להפעילו באופן מלא תוך חודשים ספורים".