2 צפייה בגלריה
"אינני מאשר להגיש אף תשובה בנדון עד לכינוס דיון בנוכחותי, מתוקף סמכותי בהסכם שנחתם עם גלנט"
"אינני מאשר להגיש אף תשובה בנדון עד לכינוס דיון בנוכחותי, מתוקף סמכותי בהסכם שנחתם עם גלנט"
"אינני מאשר להגיש אף תשובה בנדון עד לכינוס דיון בנוכחותי, מתוקף סמכותי בהסכם שנחתם עם גלנט"
(צילום: EPA, עמית שאבי)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פנה למזכיר הממשלה יוסי פוקס, ואמר כי לא עודכן מבעוד מועד על תשובת המדינה לבג"ץ בעניין פינוי חאן אל אחמר - שלפיה היישוב לא יפונה. לדברי סמוטריץ', הוא "לא מאשר" את תשובת המדינה, שעליה לדבריו היו צריכים להיוועץ עמו מתוקף ההסכם הקואליציוני שקבע כי תשובות לבג"ץ יימסרו באישורו. שר האוצר ביקש גם "דיון בהול" על הסוגיה.
סמוטריץ' כתב למזכיר הממשלה כי "להפתעתי הרבה, תוכן תשובת המדינה שהועברה לאישורי אינה עולה בקנה אחד עם מדיניותי ועם מדיניות הממשלה כפי שאני מבין אותה". הוא ציין כי "סעיף 21.4 לנספח להסכם הקואליציוני קובע כי תשובות המדינה המוגשות לבג"ץ יאושר על ידי השר הנוסף במשרד הביטחון".
השר הוסיף כי "סעיף 14 להסכם שנחתם ביני לבין שר הביטחון יואב גלנט קובע כי גיבוש עמדת הדרג המדיני בהליכים משפטיים ביחס לנושאים שבתחומי האחריות של השר הנוסף - תהיה באחריות השר הנוסף". סמוטריץ' כתב שהוא "תמה על כך שלא נעשה שום דיון מסודר בנוכחותי בדבר גיבוש תשובת המדינה בעניין זה", והצהיר כי "על כן, מתוקף סמכותי, איני מאשר את הגשת התשובה ואבקש לזמן דיון בהול בנוכחותי בכדי לגבש את מדיניות הממשלה והעמדה שתוצג".
סמוטריץ' הדגיש לבסוף: "למותר לציין כי עד כינוס הדיון וגיבוש העמדה, אינני מאשר להגיש אף תשובה אחרת בנדון".
2 צפייה בגלריה
חאן אל אחמר
חאן אל אחמר
חאן אל אחמר
(צילום: עמית שאבי)
סמוטריץ' קיבל גיבוי גם מהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שציין כי "לפי ההסכמים הקואליציוניים, תשובות המדינה לבג"ץ בתחום אחריותו - טעונות אישורו. הסכמים חייבים לכבד". יו"ר עוצמה יהודית הוסיף כי "העברתי מסר ברור לראש הממשלה שאם הפרסומים על טיוטת התשובה נכונים, מדובר בהחלטה מבישה וחמורה. נבחרנו וקיבלנו מנדט כדי לממש מדיניות ימין, ומדיניות ימין פירושה משילות בראש ובראשונה. אסור להתקפל בחאן אל אחמר - וטוב עושה השר סמוטריץ' בכך שלא מאפשר מחטפים".
השר סמוטריץ' התייחס לכוונת המדינה לבקש למחוק את העתירה לפינוי חאן אל אחמר, עקב "מגעים להסכם עם התושבים למציאת מקום חלופי". הממשלה תחזור בתשובתה לבג"ץ גם על הטיעון שבו השתמשה בעבר, שלפיו בעיתוי זה יש לפינוי היישוב השלכות מדיניות וביטחוניות. בפברואר ביקשה המדינה בפעם התשיעית לדחות את תשובתה לעתירה. בג"ץ קיבל את הבקשה, אך הזהיר כי אם לא תתקבל תשובה בפעם הבאה - הוא ישקול לקבל את העתירה ויורה על פינוי המאחז הבדואי הבלתי-חוקי.
שופט בית המשפט העליון נועם סולברג מתח ביקורת על המדינה בפסק הדין, וקבע כי היא למעשה מצהירה בפני בית המשפט דבר אחד, ועושה דבר אחר. "העתירה תלויה ועומדת זה קרוב לארבע שנים תמימות. את מורת רוחנו מ'גרירת הרגליים' הבענו שוב ושוב, בשורה ארוכה של החלטות; אין צורך להרחיב יתר על המידה. די אם נאמר, כי דעתנו אינה נוחה כלל מהתנהלות משיבי המדינה, שאף סותרת את עצמה מיניה וביה", כתב השופט.
מארגון ידידי הג'הלין נמסר בנוגע לתגובת המדינה: "אם המדינה רוצה למחוק את העתירה, שתועיל קודם להסדיר את מעמדם של הבדואים בחאן. עד היום לא הוצגה בפניהם כל הצעה רשמית ואמיתית להסדרה. כמובן שכל הצעה מוסכמת תתקבל בברכה, וזאת הם אמרו בכל פורום אפשרי. נזכיר שקהילת הג'הלין הגישו מיוזמתם כמה חלופות תכנוניות באמצעות עמותת 'במקום'. הגיע הזמן אחרי עשרות שנים להפסיק את ההתעמרות בתושבים ולאפשר להם את מה שמובן מאליו לשכניהם היהודים - היתרי בנייה לחיות את חייהם בלי חוסר ודאות תמידי".