3 צפייה בגלריה
שר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין מדבר על החייל ש ברח ל צפון קוריאה
שר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין מדבר על החייל ש ברח ל צפון קוריאה
שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין
(צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
אזהרה אמריקנית: שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין הדגיש אמש (שבת) כי ישראל חייבת להגן על אזרחים פלסטינים ברצועת עזה, והזהיר כי אם לא תעשה זאת - הדבר יפגע במאמצי המלחמה שלה נגד חמאס.
"בסוג כזה של לחימה, מרכז הכובד הוא האוכלוסייה האזרחית, ואם אתה דוחף אותה לזרועות האויב - אתה מחליף ניצחון טקטי בתבוסה אסטרטגית", אמר אוסטין. "הבהרתי שוב ושוב למנהיגים בישראל שהגנה על אזרחים פלסטינים בעזה היא גם אחריות מוסרית וגם ציווי אסטרטגי".
את הדברים אמר אוסטין בכנס ביטחוני על שם נשיא ארה"ב לשעבר רונלד רייגן בקליפורניה. לדבריו, הוא דחק באופן אישי בממשלה בישראל להימנע מפגיעה באזרחים, להתנער מ"רטוריקה חסרת אחריות" ולמנוע אלימות מצד מתנחלים בגדה המערבית. בנוסף הוא אמר שהוא לוחץ על ישראל להרחיב באופן דרמטי את הגישה של עזה לסיוע הומניטרי, וכי הוא מצפה לאספקות נוספות שייכנסו אליה "בימים הקרובים".
הכותרת
תומכת בחמאס, תשמח שיושמד: הסיפור של מצרים | סמדר פרי
30:37
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט עם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין
שר הביטחון יואב גלנט עם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין
אוסטין וגלנט בפגישתם בישראל ב-13 באוקטובר. "הבהרתי למנהיגים בישראל שהגנה על אזרחים בעזה היא גם אחריות מוסרית וגם ציווי אסטרטגי"
(צילום: Chad McNeeley/Office of the Secretary of Defense Public Affairs/Handout via REUTERS)
לפי משרד הבריאות בעזה, שמנוהל על ידי חמאס, יותר מ-15,000 פלסטינים נהרגו ברצועה מתחילת המלחמה. לפחות 193 מהם נהרגו מאז חידוש הלחימה ביום שישי לאחר שהפסקת האש הסתיימה כתוצאה מהכישלון במשא ומתן על שחרור חטופים נוספים.
אוסטין התחייב שארה"ב תעמוד לצידה של ישראל, ציין את מחויבותה של ישראל להגיב לאחר מתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר וכינה את חמאס "אויב אכזר"."ארה"ב תישאר הידידה הקרובה ביותר של ישראל בעולם. תמיכתנו בביטחונה אינה ניתנת למשא ומתן", הוא אמר בכנס, שבו נכחו מחוקקים אמריקנים בולטים בארה"ב, אנשי ביטחון לאומי ובכירים בתעשייה הביטחונית.
3 צפייה בגלריה
קמלה האריס ב ועידת האקלים ב דובאי
קמלה האריס ב ועידת האקלים ב דובאי
"לא נאפשר עקירה של תושבים מרצועת עזה או מהגדה המערבית". האריס בוועידת האקלים בדובאי(
(צילום: EPA /MARTIN DIVISEK)
שר ההגנה אוסטין שב על הקריאה האמריקנית לחתירה לפתרון שתי המדינות כדי לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני. "ללא אופק של תקווה, הסכסוך יישאר מנוע של חוסר יציבות, חוסר ביטחון וסבל אנושי", אמר. הוא האשים את איראן ב"הגברת המתיחות באזור", על רקע המתקפות של מיליציות המזוהות איתה בעיראק ובסוריה נגד בסיסים אמריקניים, ואמר: "לא נסבול תקיפות על כוח אמריקני, זה חייב להיפסק".
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס התייחסה אתמול בוועידת האקלים בדובאי ליום שאחרי המלחמה, ואמרה בשיחה עם נשיא מצרים עבד אל פתאח א-סיסי כי "ארה"ב לא תאפשר בשום מצב עקירה של תושבים מרצועת עזה או מהגדה המערבית". היא הוסיפה כי מאמצים לבנייה ושיקום ברצועה ביום שאחרי ייתכנו "רק בהקשר הכולל אופק מדיני והקמת מדינה עבור העם הפלסטיני". האריס גם הדגישה כי בסופו של דבר יש לאחד את הפלסטינים ברצועת עזה ובגדה המערבית תחת יישות שלטונית אחת, וחזרה על העמדה האמריקנית ולפיה את הפלסטינים צריכה להנהיג רשות "מתחדשת".

בתוך כך, פיקוד המרכז של צבא ארה"ב הודיע אמש כי כלי טיס שפועל כחלק מצוות ספינות המלחמה של נושאת המטוסים אייזנהאואר "יירט" כטב"ם איראני מעל שמי המפרץ הפרסי, שלדברי הצבא האמריקני טס ב"אופן לא-בטוח ולא-מקצועי".
בהודעה שפורסמה בציוץ ברשת X נעשה שימוש במילה Intercept, שמשמעותה אינה בהכרח יירוט במובן של הפלה פיזית של כלי הטיס המדובר, וייתכן כי הכוונה שהמטוס האמריקני נשלח רק למנוע מהכטב"ם לחולל נזק. בהודעה לא הובהר אם הכטב"ם אכן הופל. "הצי האמריקני ימשיך לטוס ולשוט היכן שהמים הבינלאומיים מתירים לו", נמסר עוד - בציוץ שבו פורסמה גם תמונה של הכטב"ם האיראני בשמיים.