התובע הציבורי הראשי בהאיטי קרא אמש (ג') לשופט שמנהל את חקירת ההתנקשות בנשיא, ז'ובנל מואיז, להעמיד לדין את ראש הממשלה אריאל הנרי. התובע, בד-פורד קלוד, האשים את הנרי במעורבות ברצח של מואיז, ודורש מרשויות ההגירה למנוע ממנו לעזוב את המדינה.
סוכנות הידיעות AFP דיווחה שבעקבות דברי התובע ראש הממשלה הדיח אותו מתפקידו.
3 צפייה בגלריה
רצח התנקשות נשיא האיטי ז'ובנל מואיז
רצח התנקשות נשיא האיטי ז'ובנל מואיז
הנשיא מואיז וקליע שנמצא בזירת ההתנקשות
(צילום: AP)
במכתב ששלח אתמול לשופט כתב התובע כי ישנם מספיק סימנים "חשודים" שבגינם יש להעמיד לדין את הנרי – "ולדרוש הגשה מיידית של כתב אישום". העילה לדרישת התובע היא שיחות טלפון בליל הרצח ב-7 ביולי. שעות אחרי שחמושים הסתערו על מעונו של מואיז בבירה פורט-או-פרינס וירו בו למוות, שוחח הנרי פעמיים עם חשוד מרכזי בהתנקשות. השיחות נמשכו כשבע דקות בסך הכול.
אותו חשוד הוא ג'וזף פליקס בדיו – שבעבר עבד במשרד המשפטים בהאיטי. האיכון הסלולרי חשף שבליל הרצח בדיו היה בסביבת ביתו של הנשיא מואיז. מאז ההתנקשות בדיו נעלם, ומתנהל מצוד אחריו. הנרי הגן על בדיו, ואמר בעבר שהוא לא מאמין שבדיו מעורב בהתנקשות במואיז. התובע קלוד ציין שבחודש שעבר אמר גורם בממשלת האיטי שהנרי טוען שהוא ובדיו מעולם לא שוחחו.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת האיטי אריאל הנרי
ראש ממשלת האיטי אריאל הנרי
ראש ממשלת האיטי אריאל הנרי
(צילום: רויטרס )
מואיז מינה את הנרי לראש ממשלה ימים ספורים לפני שנרצח. הנרי הושבע לתפקיד ב-20 ביולי. עד כה עצרה האיטי 44 בני אדם בחשד למעורבות בהתנקשות בנשיא מואיז – בהם 18 קולומביאנים (שלפי החשד היו חלק מחוליית חיסול) ושני אזרחי האיטי שמחזיקים גם באזרחות אמריקנית.
3 צפייה בגלריה
החשודים בהתנקשות בנשיא האיטי
החשודים בהתנקשות בנשיא האיטי
קולומביאנים שחשודים בהתנקשות במואיז
(צילום: רויטרס)
קלוד הזמין את הנרי ביום שישי לדון עמו על השיחות שניהל עם בדיו בליל הרצח, ולהסביר מדוע בדיו צלצל אליו ב-04:03 וב-04:20. הוא ציין שהוא יכול לזמן את ראש הממשלה לחקירה רק באמצעות צו נשיאותי – אך האיטי טרם מינתה נשיא חדש במקום מואיז.
הנרי בן ה-71 מכחיש מעורבות בפרשת הרצח. הוא אמר שמדובר בניסיונות להסיח את דעתו מעבודתו כראש ממשלה, והוסיף כי הוא משוכנע ש"האשמים האמיתיים" ייתפסו וייענשו.
פורסם לראשונה: 23:25, 14.09.21