בלי הודעה רשמית, צה"ל צמצם את היקף סדרי הכוחות במילואים בימים האחרונים – ושחרר למשק, לפי מה שניתן לפרסם, אלפי מילואימניקים שלא השתתפו בתמרון הקרקעי. נזכיר כי עם פרוץ המלחמה קיבל צה"ל אישור מהדרג המדיני לגייס כ-300 אלף אנשי מילואים.
כעת במפקדות וביחידות העורפיות ללחימה, אבל גם בחלק מהגדודים שאינם נמנים עם הכוחות המתמרנים רודדו הכוחות, כמו למשל בפיקוד העורף. קצין בכיר אמר כי "יש רצון לאפשר למשק לחזור לפעילות, הם אינם רוצים לשחוק את הכוחות - וייעשה מאמץ נוסף לשחרר עוד ועוד מילואימניקים על בסיס הערכת מצב".
2 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוחות אוגדה 252 ברצועת עזה ומהורדת פקודת היציאה לקרב
תיעוד מפעילות כוחות אוגדה 252 ברצועת עזה ומהורדת פקודת היציאה לקרב
מילואימניקים ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
2 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול עזה
כוחות צה"ל בגבול עזה
(צילום: Menahem KAHANA / AFP)
לזכות צה"ל ייאמר כי הפעם הם יזמו שורה של הטבות למילואמניקים, תוך כדי המלחמה. בפעם הראשונה, משרתי המילואים יקבלו חמישה ימי התרעננות על חשבון צה"ל וללא סגירת ימי המילואים הפתוחים, זאת כדי לשמר את הכוחות ואת הרציפות התפקודית, בלי לפגוע בתגמול ובזכויות. עוד הוחלט באגף כוח אדם, כחלק מרצף הפקודות החדשות, שלראשונה הסכום המינימלי שישולם למשרתי המילואים ליום, יוגדל לתקופת המלחמה ב-40% ויעמוד על 300 שקלים ליום, במקום 215 שקלים כפי שהיה עד כה.
בנוסף, ניתן לכל משרתי המילואים מענק הוצאות אישיות בסך 1,100 שקלים לחייל ששירת במלחמה שמונה ימים ומעלה, ללא צורך בהגשת קבלות כבעבר. באופן תקדימי הוענק גם מענק למשרתי מילואים שהם הורים לילדים עד גיל 14 מענק נוסף – בסך 2,000 שקלים.
במקביל, בזמן המלחמה צה"ל הקים קרן להוקרה, סיוע ותגמול עבור חיילים בשירות מילואים - שמשרתים במלחמה בהיקף של 70 מיליון שקל. הקרן הופעלה תוך כדי המלחמה וניתן להגיש אליה בקשות באופן דיגיטלי. במסגרת הקרן שהקים משרד הביטחון יוקצו 70 מיליון שקל עד סוף השנה לטובת סיוע לחיילי המילואים שנפגעו כלכלית.
בין השאר, הם יוכלו במקרים רבים לקבל עד 10,000 שקל כסיוע חירום מיידי, פיצוי על אובדן חופשות שהתבטלו ואפילו 2,000 שקל עבור שמרטפית. גם השכר שבדרך כלל ניתן למשרתי המילואים רק בסוף המלחמה נכנס למשרתי המילואים לחשבון הבנק מדי חודש ולא באיחור.
אולם, ראוי לציין כי בימי המלחמה הראשונים מילואימניקים רבים התלוננות על חוסרים באמצעי לחימה כמו אפודים קרמים אמצעי ראיית לילה וציוד אישי, הפערים נסגרו תוך כדי לחימה. "המילואים מייצרים לכידות בחברה הישראלית. הם מתקנים את הקרע והשסע, מייצרים חברה ישראלית בריאה וחזקה. בכל מקום במילואים משרתים יחד מכל חלקי החברה הישראלית יחד", אמר בכיר במטכ"ל.